Fri fra jobb med lønn pga UL og jordmor

I følge arbeidsmiljøloven har vi det!!!
eneste er at du skal forsøke å legge timene sånn at det ikke kolliderer med jobb. Men er veldig vanskelig for den som jobber 8-16 og lege,jordmor,OUL jobber 8-16...

Du får ikke fri for TUL feks. Men alle kontroller som er i forbindelse med svangerskapskontroller i det offentlige har man rett på fri og lønn!


§ 12-1. Svangerskapskontroll


  1. Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.
Vi har en annen avtale så vi får desverre ikke det. Men som jeg sa tidligere så tar jeg fridagene mine på sånt og det fungerer bra:D
Heldige de som får fri og lønn da:)
 
Vi har en annen avtale så vi får desverre ikke det. Men som jeg sa tidligere så tar jeg fridagene mine på sånt og det fungerer bra:D
Heldige de som får fri og lønn da:)
Men er jo litt rart at jobben kan unnlate å følge norsk lov syntes jeg..
 
Men er jo litt rart at jobben kan unnlate å følge norsk lov syntes jeg..
Ja det er sant. Snakket med sjefen når jeg gikk gravid med storesøster å da var det sånn at nei vi får ikke fri med lønn:(
Men jaja, jeg klarte da å få alle kontrollene mine på fridagen min så greier det denne gangen også.
For meg så er det helt greit, vi jobber veldig forskjellig tider. Ikke 8-16 jobb. Jeg jobber fra 11 om morgenen og noen ganger så begynner jeg rundt 16 så ikke noe problem å få det til å gå opp + så er sykehuset også fleksibel på sånt. Fikk OUL timen min på en dag jeg jobbet men ringte å sa at jeg ville ha den på en dag jeg hadde fri å det fikk jeg:)
 
Ja det er sant. Snakket med sjefen når jeg gikk gravid med storesøster å da var det sånn at nei vi får ikke fri med lønn:(
Men jaja, jeg klarte da å få alle kontrollene mine på fridagen min så greier det denne gangen også.
For meg så er det helt greit, vi jobber veldig forskjellig tider. Ikke 8-16 jobb. Jeg jobber fra 11 om morgenen og noen ganger så begynner jeg rundt 16 så ikke noe problem å få det til å gå opp + så er sykehuset også fleksibel på sånt. Fikk OUL timen min på en dag jeg jobbet men ringte å sa at jeg ville ha den på en dag jeg hadde fri å det fikk jeg:)
Det er bra du får det til å gå opp da. Men det er ikke lovlig å "ha en annen avtale".
 
Ja det er sant. Snakket med sjefen når jeg gikk gravid med storesøster å da var det sånn at nei vi får ikke fri med lønn:(
Men jaja, jeg klarte da å få alle kontrollene mine på fridagen min så greier det denne gangen også.
For meg så er det helt greit, vi jobber veldig forskjellig tider. Ikke 8-16 jobb. Jeg jobber fra 11 om morgenen og noen ganger så begynner jeg rundt 16 så ikke noe problem å få det til å gå opp + så er sykehuset også fleksibel på sånt. Fikk OUL timen min på en dag jeg jobbet men ringte å sa at jeg ville ha den på en dag jeg hadde fri å det fikk jeg:)
Det er bra du har funnet en løsning på det!
Men det er uansett feil av sjefen din å tolke det sånn. Men så skal vi jo forsøke å få timene på tider det ikke kolliderer med jobb. Og der er kanskje lettere i ditt firma enn andre :)
 
Det er bra du får det til å gå opp da. Men det er ikke lovlig å "ha en annen avtale".
Tør liksom ikke å si det til sjefen heller så jeg holder meg litt unna og ettersom det fungerer for meg så gjør jeg det heller sånn som jeg har gjort. Orker ikke å krangle med sjefen for h*n kan være veldig bestemt og gjøre ting på sin måte.
Men vi er organisert så jeg kan prøve å snakke med fagforbundet og se om det hjelper:)
 
Tør liksom ikke å si det til sjefen heller så jeg holder meg litt unna og ettersom det fungerer for meg så gjør jeg det heller sånn som jeg har gjort. Orker ikke å krangle med sjefen for h*n kan være veldig bestemt og gjøre ting på sin måte.
Men vi er organisert så jeg kan prøve å snakke med fagforbundet og se om det hjelper:)
Høres ut som om det kan være en god ide. Virker kanskje litt som om sjefen ikke er klar over hva slags rettigheter dere har, og da er det jo bra at han blir gjort oppmerksom på det.
 
Tør liksom ikke å si det til sjefen heller så jeg holder meg litt unna og ettersom det fungerer for meg så gjør jeg det heller sånn som jeg har gjort. Orker ikke å krangle med sjefen for h*n kan være veldig bestemt og gjøre ting på sin måte.
Men vi er organisert så jeg kan prøve å snakke med fagforbundet og se om det hjelper:)
Jeg ville nevnt det for fagforbundet ja!!
H*n er vel sånn sjef som nekter ammefri også!
 
Det er bra du har funnet en løsning på det!
Men det er uansett feil av sjefen din å tolke det sånn. Men så skal vi jo forsøke å få timene på tider det ikke kolliderer med jobb. Og der er kanskje lettere i ditt firma enn andre :)
Det kan hende, men gidder ikke å snakke med h*n om det for jeg veit hva sjefen svarer så da holder jeg skjeft.
Mhm ja er ingen problem her men synd at noen krever at man må flytte på fridagen sin. Kan jo hende det ikke passer da. Håper ting blir i orden til dere som sliter med sånt!!
 
Har hatt mye fri med lønn ifb med ansvarsgruppemøter legetimer osv.. Så sikkert innafor av sjefen å spørre meg, og er mulig jeg går for permisjon uten lønn for å beholde den fridagen den uka. Har revyøving hver kveld akkurat den uka så trenger fri fredagen :dead:
 
Jeg ville nevnt det for fagforbundet ja!!
H*n er vel sånn sjef som nekter ammefri også!
Da skal jeg det.
Nei faktisk ikke, en tidligere kollega fikk gå en time tidligere for å amme sitt barn så der er sjefen snill.
Jeg ammet ikke da jeg begynte på jobb igjen etter dattera så ammefri er jeg ikke kjent med. Får se med nr to på hvordan det blir da..!
 
Da skal jeg det.
Nei faktisk ikke, en tidligere kollega fikk gå en time tidligere for å amme sitt barn så der er sjefen snill.
Jeg ammet ikke da jeg begynte på jobb igjen etter dattera så ammefri er jeg ikke kjent med. Får se med nr to på hvordan det blir da..!
Det er bra h*n gjør!
Er jo bare å nevne for fagforbundet situasjonen og høre hva de sier. Så vet du hvertfall mer om det er noe å gå videre med. Da ville jeg ikke tatt det alene, men sammen med en fra fagforbundet/tillitsvalgt.
 
Det er bra h*n gjør!
Er jo bare å nevne for fagforbundet situasjonen og høre hva de sier. Så vet du hvertfall mer om det er noe å gå videre med. Da ville jeg ikke tatt det alene, men sammen med en fra fagforbundet/tillitsvalgt.
Da skal jeg det. Skal snakke med tillitsvalgt på jobben så slipper jeg å gjøre det alene:)
Takker for svar og hjelp:p
 
Back
Topp