Bruker ikke oppskrift da, hehe. Lærte meg å gjøre det litt med det jeg har liggende. Men kan prøve å beskrive hvordan jeg gjorde det nå
Jeg brukte en liten barnekopp som mål
1 kopp gresskarkjerner
1 kopp sesamfrø
1 kopp linfrø
1 kopp solsikkekjerner
1,5-2 kopper havregryn (bruker glutenfrie, men man kan bruke vanlige og!)
1 ts salt
Blander alt i en bolle og har på endel vann (haha, jeg målte jo ikke vannet…)
Det skal være så mye vann at det dekker alt det tørre.
Jeg lærte at det blir enda bedre om det får stå lenge i bollen. Gjerne hele dagen/ natten over om man lager det på ettermiddagen. Da trengs litt mer vann.
Når jeg er klar for å bake rører jeg det hardt sammen, tilsetter eventuelt litt ekstra vann om det er for tørt. Havregrynene gjør blaningen mer deigete og binder veldig godt når det får stå så lenge!
Så tar jeg passe mengde på et bakepapir og dytter litt utover med en slikkepott. Sprut litt vann på deigen med fingrene, skyll et bakepapir til i kaldt vann og legg oppå med den våte siden ned. Bruk kjevle og gjør det hele passe tynt. Man må dra ganske fort av bakepapiret igjen, ellers henger deigen igjen.
Det blir 2-3 brett av denne mengden.
Stekes på varmluft 180 grader! Ta ut etter 15 minutter og del opp med pizzaskjærer. Stek i totalv ca 45 minutter, men man må følge med. Når det ser nesten ferdig ut er det veldig lurt å ta ut platene og snu knekkebrødene slik at bakepapiret ligger oppå. Man kan gjerne skru av varmen nå og la de stå så lenge man vil, omtrent - så får de tørket skikkelig. Og så er det viktig å åpne ovnen endel ganger i løpet av steketiden, for å slippe ut damp.
Hehe, det var en punktlig oppskrift![]()
![]()
Hahah takk for den fine oppskriften
★mobben til brodær'n★