"Fravalgt" tidlig ultralyd?

Junibaby2015

Forelsket i forumet
Junibarna 2015
Er det andre enn meg som ikke har tatt tidlig ultralyd? Føler at "alle" tar det. Er førstegangs på 27 år :)

Jeg har bare vært til én kontroll hos fastlegen min (10+3) og der tok de kun vekt, Hb og urinstix for å teste for uvi. Legen sa at det ikke var nødvendig med noe ekstra (hcg måling el.l.). Jeg har først fått tid hos jordmor i starten av januar når jeg er 18+3. Har ikke fått time til oul ennå, men regner med å få det rundt jordmortimen.

Jeg har ikke vært noe særlig kvalm i det hele tatt og er bare litt sliten utpå ettermiddagene, ellers forbausende pigg. Jordmor sa på telefon (da jeg fikk timen) at jeg bare skulle nyte det, og at det ikke er vanlig å ta ul eller annen undersøkelse hvis ikke man har plager/symptomer. Likevel, etter å ha hørt om alle her inne som tar tidlig ultralyd, så blir jeg litt smånervøs for om alt er bra med nurket i magen..

Er det andre her inne som ikke har vært/ikke skal på tidlig ultralyd? :)

Jeg har også bare vært hos lege , da var jeg 8+4 (12+0 i dag ). tok en standard førstegangs svangerskapskontroll ,vekt ,blodtrykk og blodprøve :) skal til jordmor i uke 16. Er også 27 og gravid for første gang :) kunne tenkt meg tidlig ul men hadde liksom ikke noe grunn for å få det :-P skal på oul 29 desember men håper jordmor kan finne hjertelyd når jeg skal der :)

Jeg har også bare vært hos lege , da var jeg 8+4 (12+0 i dag ). tok en standard førstegangs svangerskapskontroll ,vekt ,blodtrykk og blodprøve :) skal til jordmor i uke 16. Er også 27 og gravid for første gang :) kunne tenkt meg tidlig ul men hadde liksom ikke noe grunn for å få det :-P skal på oul 29 desember men håper jordmor kan finne hjertelyd når jeg skal der :)

Det var veldig likt som meg :) Har du fortalt det til familie og sånt ennå?

Når jeg gikk med sønnen min sist så hadde jeg kun ordinær ultralyd. Ingen før og ingen etter. Denne gangen fikk jeg det siden jeg opplevde en ma i sommer. Fosteret hadde dødd uten at kroppen fikk det med seg, og måtte da ta abort selv i uke 13. Man får som regel ikke en ul bare fordi man vil ha en. Man kan bestille og betale for det, og det må de som ønsker bare gjøre tenker jeg:)

Vi klarte oss fint mef kum ordinær ul sist i tillegg til å høre hjertelyd på kontroller. Denne gangen var det veldig godt å se at det var liv inni der i uke 10 :)

Og med førstemann hadde ikke jeg heller så mye symptomer, men jeg tok det som en selvfølge å skulle vente på ultralyd for å se at alt var bra.

Tok bare den ordinære ultralyden forrige gang. Å har ikke tatt noen enda i dette svangerskapet(8+3) men gu det hadde vært kjekt og tatt tidlig og

Hadde ingen tidlig ul med min første og hadde ikke tenkt til å ha det denne gangen heller, men pga at jeg fossblødde i uke 7 ville jeg veldig gjerne ha for å vite om det fortsatt var noe der inne.

Jeg tror (understreker tror) at de fleste ikke har tidlig ultralyd, men det blir jo mer og mer tilgjengelig og dermed fler som vil ha.

Og nyt at du ikke har så mye plager ja :)

Er gravid med nr 2. Og hverken da eller nå har jeg hatt tidlig ul :) litt mer bekymret nå kjenner jeg, for jeg leser om så mange som har mistet osv. Men får tenke positivt :)

Jeg har ikke vært til UL enda. Har ikke planer om å bestille meg en utenom den ordinære heller. Dette er mitt første barn, og jeg har ingen grunn til å tro at det er noe i veien. Så da tar jeg det hele med ro og venter tålmodig på (å få time til, og...) å få komme til OUL på sykehuset. :-)

Jeg har hatt tidlig UL med begge de jeg har og tar det nå også fordi jeg ikke tror på att jeg er gravid. Selv med masse symptom. Føler meg egentlig litt dum, men jeg klarer liksom ikke å tenke att det går bra. Og med tanke på att jeg hadde sv.depresjon med andremann så trenger jeg å få bekreftet att det vokser som det skal inni. Og jeg hadde sa i august så jeg vet ikke helt 100% hvor langt jeg er på vei :-P jeg er også 27 :-)

Leste at 9 av 10 tar tidlig ultralyd i Oslo. Her er det så mange private som tilbyr dette, at det er blitt helt normalt. Selv synes jeg det er merkelig at det ikke har blitt vedtatt en ultralydscreening som et offentlig tilbud i uke 12 ca. Dette er jo standard i mange land, England f.eks.

Jeg betaler selv for ultralyd i uke 12, for å se at det er "liv laga". Kunne ikke fortalt det til omverdenen uten å vite, da hadde jeg følt at jeg måtte ventet til uke 18. Min frykt er å gå til uke 18, også er det ikke liv eller helt uforenelig med liv utenfor livmoren, og gå igjennom en senabort/fødsel da. Men jeg er nok litt mer bekymret for sånt enn nødvendig.

Leste at 9 av 10 tar tidlig ultralyd i Oslo. Her er det så mange private som tilbyr dette, at det er blitt helt normalt. Selv synes jeg det er merkelig at det ikke har blitt vedtatt en ultralydscreening som et offentlig tilbud i uke 12 ca. Dette er jo standard i mange land, England f.eks.

Jeg betaler selv for ultralyd i uke 12, for å se at det er "liv laga". Kunne ikke fortalt det til omverdenen uten å vite, da hadde jeg følt at jeg måtte ventet til uke 18. Min frykt er å gå til uke 18, også er det ikke liv eller helt uforenelig med liv utenfor livmoren, og gå igjennom en senabort/fødsel da. Men jeg er nok litt mer bekymret for sånt enn nødvendig.
Jeg snakket litt med min venninde som er jordmor og hun ga meg en begrunnelse for hvorfor det ikke burde være oul i uke 12 og det er pga ting som Downs syndrom og att mange hadde tatt abort om de fant ut det så tidlig. Da ville man til slutt kansje ha utryddet personer med Downs syndrom og det er ikke ønskelig. Jeg selv er redd for å få ett barn med Downs syndrom fordi jeg føler att da får ikke jeg så mye tid sammen med de to eldste som vil blekne litt iforhold til det minste barnet som vil trenge ekstra mye oppmerksomhet og tilsyn. Men jeg vet det barnet hadde fått like mye kjærlighet som de to andre, og jeg mener att så lenge ett barn er ønsket så spiller det ingen rolle om det kommer med ett kromoson ekstra ;-)

Har ikke tatt tidlig UL jeg heller. Er nå 11+0 ☺️ Dårlig med private her jeg bor og har ingen grunn til henvisning fra lege, så da blir det venting til OUL. Litt uvant siden jeg hadde tidlig UL med førstemann, men bodde da i Oslo☺️

Jeg snakket litt med min venninde som er jordmor og hun ga meg en begrunnelse for hvorfor det ikke burde være oul i uke 12 og det er pga ting som Downs syndrom og att mange hadde tatt abort om de fant ut det så tidlig. Da ville man til slutt kansje ha utryddet personer med Downs syndrom og det er ikke ønskelig. Jeg selv er redd for å få ett barn med Downs syndrom fordi jeg føler att da får ikke jeg så mye tid sammen med de to eldste som vil blekne litt iforhold til det minste barnet som vil trenge ekstra mye oppmerksomhet og tilsyn. Men jeg vet det barnet hadde fått like mye kjærlighet som de to andre, og jeg mener att så lenge ett barn er ønsket så spiller det ingen rolle om det kommer med ett kromoson ekstra ;-)

Det er jo opp til foreldrene å bestemme sånne ting tenker jeg. Man tilbyr jo screening til de over 38 år, som også er de som har høyest sjanse til å få barn med kromosomfeil, og de får velge. Jeg dømmer ingen for det ene eller det andre, men mener at man selv skal få råde over såpass private ting

Det er jo opp til foreldrene å bestemme sånne ting tenker jeg. Man tilbyr jo screening til de over 38 år, som også er de som har høyest sjanse til å få barn med kromosomfeil, og de får velge. Jeg dømmer ingen for det ene eller det andre, men mener at man selv skal få råde over såpass private ting
Helt enig, og jeg er også for ul i uke 12, men hun satte meg litt på plass :-P

Når jeg gikk gravid sist (i fjor)v var jeg ikke på kontroll til legen før uke 12, og på UL i uke 18. Hadde heller ikke fler UL timer etter det, annet enn 3D. Svangerskapet mitt var helt fint. Merket ikke at jeg var gravid annet enn kiloene som kom, magen og den lave pulsen og hjertebank. Ellers var jeg helt fin.

Nå derimot. Nå måtte jeg til tidlig UL for å finne ut hvor langt jeg var på vei, da jeg ikke visste sist mens.
Fikk en time som da var i uke 6, også fikk heg en til 4 uker etterpå for å finne ut eksakt, om jeg var 10 uker da, og det var jeg. Er denne gangen dårlig også.

Jeg er også 27 og førstegangsfødende og skal til legen på fredag ( 12+1 er jeg da) for å ta den ordinære kontrollen. Har aldri tenkt tanken på tidlig ul, tror ikke jeg kjenner noen av mine venner som har Vært på det. Men så begynner man å lese på forumet her så blir man jo ganske hysterisk ja:) men sålenge legen sier at alt er greit på fredag så venter jeg i spenning til første ul i uke 18-19. :)

Var i første svangerskapet siden jeg var på tur til en plass som tilbydde det. Men det ble både OUL, 3D og en ekstra UL på slutten pga jeg ble syk..

Nr 2 skulle jeg kun ha OUL tenkte jeg.. Men pga morkakeplassering måtte jeg ha en til.. Og i uke 39 hadde babyen så høy puls på kontroll eg ble sendt rett på sykehuset for CTG og UL..

Spent hvor mange det blir denne gang. Skal nemlig på UL om 2 uker og 3 dager.. Betaler selv.. Jeg vil nemlig vite om babyen er syk.. For jeg føler vi ikke har kapasitet til å ta oss av et sykt barn når vi har 2 fra før.. Det ble jeg og mannen enige om før vi prøvde.. Mulig jeg er kynisk, men må tenke på hva som er best for den enkelte..

Jeg har aldri vurdert privat ultralyd. Nå bor jeg i Skottland, og her har jeg inntrykk av at man får tettere oppfølging både i forhold til ultralyd og møter med jordmor enn hva som er vanlig i Norge. Standaren her er to ultralyder, en i uke 12 og en i uke 20. Jeg skal ha den første ultralydkontrollen i morgen, og er veldig, veldig spent!

Back
Topp