Framovervendt bilstol

Fand

Blir kjent med forumet
igår var vi å kjøpte bilstol til største jenta som straks fyller 3 år (19 kg og 101 cm). Jeg var fast bestemt på å kjøpe ny bakovervendt bilstol, som går opp til 25 kg. Vi fant en som passa, men hu i butikken mente vi bare kunne bruke den et par måneder før jenta er for lang. Rygglengden var visst akkurat i grenseland. Det endte opp med at vi kjøpte framovervendt beltestol istedet. Nå angrer jeg fælt! Av en eller annen grunn trodde jeg at hun skulle sitte ordentlig fastspent i denne også, men hun kan jo bøye seg langt fram siden selen er så fleksibel. Jeg synes det ser skikkelig utrygt ut! men kanskje jeg bare var så vant til at hun satt spikra fast før?
Nå er jo spørsmålet om vi skal bruke 5000 kr på en bakovervendt stol som hun bare kommer til å bruke noen måneder o_O
Noen som har noen gode tips eller råd?
Jeg tenker at vi skal nok ha barn nr.3 etterhvert så vi trenger jo sikkert likevel en haug med bilstoler :oops:

101 cm er da ikke så langt, jeg hadde de eldste bakover i en maxway til de var ca 6 år gamle. Mine var ikke veldig lange for alderen da, minstemor på 3,5 er vel bare litt over 90. Men jeg tror de hadde dem til de var over 110 cm altså.

101 cm er da ikke så langt, jeg hadde de eldste bakover i en maxway til de var ca 6 år gamle. Mine var ikke veldig lange for alderen da, minstemor på 3,5 er vel bare litt over 90. Men jeg tror de hadde dem til de var over 110 cm altså.
Er det sant? Kanskje vi skulle prøvd flere bakovervendte :) Tror jeg må dra på Barnas hus på mandag.
Kjenner at jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe ny bakovervendt til henne. Blir bare litt vanskelig å forklare snuppa at hun må snu seg bak igjen :facepalm:

Er det sant? Kanskje vi skulle prøvd flere bakovervendte :) Tror jeg må dra på Barnas hus på mandag.
Kjenner at jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe ny bakovervendt til henne. Blir bare litt vanskelig å forklare snuppa at hun må snu seg bak igjen :facepalm:
Ta en tur og undersøk ulike seter, dengang vi kjøpte disse var det det som var lengst i ryggen men det vsr når eldste var 3,5 og han fyller 11 denne sommeren så ting har forandret seg

Ta en tur og undersøk ulike seter, dengang vi kjøpte disse var det det som var lengst i ryggen men det vsr når eldste var 3,5 og han fyller 11 denne sommeren så ting har forandret seg

Vi prøvde 2 forskjellige, men skal ta en tur og prøve flere. Og kanskje få tak i noen som kan litt mer om bilstoler :)

Britax maxway plus og klippan century er de stolene som varer lengst bakovervendt :)

Britax maxway plus og klippan century er de stolene som varer lengst bakovervendt :)

Jeg snur forresten ikke unger som ikke kan settes i beltestol.

Forovervendt i 5 punkt er rett og slett ikke noe jeg setter ungene mine i. Og i beltestol er selen mer fleksibel ja, så "kan sitte i beltestol" betyr også "er gammel nok til å vite at man sitter pent på plass og ikke tar hodet ut av hodestøtten etc." Der er ikke min på 3,5 (i tillegg er hun altså for lett og for kort.)

igår var vi å kjøpte bilstol til største jenta som straks fyller 3 år (19 kg og 101 cm). Jeg var fast bestemt på å kjøpe ny bakovervendt bilstol, som går opp til 25 kg. Vi fant en som passa, men hu i butikken mente vi bare kunne bruke den et par måneder før jenta er for lang. Rygglengden var visst akkurat i grenseland. Det endte opp med at vi kjøpte framovervendt beltestol istedet. Nå angrer jeg fælt! Av en eller annen grunn trodde jeg at hun skulle sitte ordentlig fastspent i denne også, men hun kan jo bøye seg langt fram siden selen er så fleksibel. Jeg synes det ser skikkelig utrygt ut! men kanskje jeg bare var så vant til at hun satt spikra fast før?
Nå er jo spørsmålet om vi skal bruke 5000 kr på en bakovervendt stol som hun bare kommer til å bruke noen måneder o_O
Noen som har noen gode tips eller råd?
Jeg tenker at vi skal nok ha barn nr.3 etterhvert så vi trenger jo sikkert likevel en haug med bilstoler :oops:
Nei nei, hun skal ikke fremover!

Hun har mange år igjen bakovervendt.

De lengste stolene går opp til 125 cm lange barn og godt over 20 kg.

Hvilken bakovervendt prøvde dere?

Og hvilken beltestol kjøpte dere?

Faren med henne i beltestol er nettopp det at hun ikke sitter rolig. Da flytter beltet på seg og blir liggende feil. Det kan utgjøre forskjellen på liv og død.

Når for små barn settes i beltestol er også faren for submarining stor. Altså at barnet sklir under beltet i en ulykke. Kroppen er ikke stor nok til at beltet klarer å holde barnet igjen. Bilens belte er laget for å holde en voksen person på plass, og en beltestol har ingen annen funksjon enn at beltet blir liggende rett. Et lite barn vil ikke være tung nok til at beltet vil få det presset på seg i en ulykke til å holde igjen.

Faren for submarining gjelder også voksne, så voksne skal heller ikke ha for liggende stilling i bilen.

Du har fått tips om klippan og max way, de varer lengst.

Men jeg vil også tipse deg om gruppen bilstoler på face. Der er det noen som kan veldig mye, og som har kontakter hos bilstolprodusenter. Der kan du også se bilder av 10-åringer i bakovervendt stol

Desverre er det mange eksempler på at barneutstyrsbutikker ikke kan nok om bilsikring, og dere har nok blitt utsatt for noen som ikke kan allverden... Dessverre.

Jeg snur forresten ikke unger som ikke kan settes i beltestol.

Forovervendt i 5 punkt er rett og slett ikke noe jeg setter ungene mine i. Og i beltestol er selen mer fleksibel ja, så "kan sitte i beltestol" betyr også "er gammel nok til å vite at man sitter pent på plass og ikke tar hodet ut av hodestøtten etc." Der er ikke min på 3,5 (i tillegg er hun altså for lett og for kort.)
Vi fant jo fort ut at hun ikke er moden nok til beltestol.
Det blir nok å kjøpe en ny bakovervendt! Heldigvis var det feriepenge/skattepengemåned nå :happy:

Vi fant jo fort ut at hun ikke er moden nok til beltestol.
Det blir nok å kjøpe en ny bakovervendt! Heldigvis var det feriepenge/skattepengemåned nå :happy:

Mm, de ter nok ikke mange på den alderen som er moden for det, så at butikken i det hele tatt solgte dere det synes jeg er merkelig. De burde anbefalt noe mer egnet

Nei nei, hun skal ikke fremover!

Hun har mange år igjen bakovervendt.

De lengste stolene går opp til 125 cm lange barn og godt over 20 kg.

Hvilken bakovervendt prøvde dere?

Og hvilken beltestol kjøpte dere?

Faren med henne i beltestol er nettopp det at hun ikke sitter rolig. Da flytter beltet på seg og blir liggende feil. Det kan utgjøre forskjellen på liv og død.

Når for små barn settes i beltestol er også faren for submarining stor. Altså at barnet sklir under beltet i en ulykke. Kroppen er ikke stor nok til at beltet klarer å holde barnet igjen. Bilens belte er laget for å holde en voksen person på plass, og en beltestol har ingen annen funksjon enn at beltet blir liggende rett. Et lite barn vil ikke være tung nok til at beltet vil få det presset på seg i en ulykke til å holde igjen.

Faren for submarining gjelder også voksne, så voksne skal heller ikke ha for liggende stilling i bilen.

Du har fått tips om klippan og max way, de varer lengst.

Men jeg vil også tipse deg om gruppen bilstoler på face. Der er det noen som kan veldig mye, og som har kontakter hos bilstolprodusenter. Der kan du også se bilder av 10-åringer i bakovervendt stol

Desverre er det mange eksempler på at barneutstyrsbutikker ikke kan nok om bilsikring, og dere har nok blitt utsatt for noen som ikke kan allverden... Dessverre.

takk for informativt svar :) husker ikke navnet på de vi prøvde. Men skal definitivt se an hvem som hjelper oss neste gang for å være sikker på at de vet hva de snakker om. Irriterer meg fryktelig at jeg var så bestemt på bakovervendt da jeg gikk inn i butikken, og at selgeren klarte å omvende meg :banghead:

Jeg syns du skal sende en klage til den butikken det gjelder også. At de går rundt å anbefaler folk med unger som ikke har fylt 3 år enda til å kjøpe et fremovervendt sete er faktisk hårreisende. Man skal kunne stole på at de i butikken vet hva som er det beste. Jeg tviler også sterkt på at et så lite barn sitter riktig i en beltestol.

takk for informativt svar :) husker ikke navnet på de vi prøvde. Men skal definitivt se an hvem som hjelper oss neste gang for å være sikker på at de vet hva de snakker om. Irriterer meg fryktelig at jeg var så bestemt på bakovervendt da jeg gikk inn i butikken, og at selgeren klarte å omvende meg :banghead:
Vi bytta til beltestol da yngste var 3.5 fordi vi trodde hun ville slutte å spy på biltur....
Det gjorde hun jo ikke....

Følte det absolutt ikke trygt, og satt med hjertet i halsen hver tur... Først nå som 7-åring synes jeg hun sitter greit i setet. Hun er nå ca 120 cm lang og 20 kg.

Så jeg ville absolutt gått for bakovervendt en god stund til.

Jeg ville klagd til butikken først og fremst.

Vi hadde gutten vår bakover til i fjor, når han var 4 år og da var han ca 112cm. Dette var i besafe izi pluss. Han kunne nok sittet litt lengre, men pga andre grunner valgte vi å snu da.

Mange seter som passer din enda. Men da helst et beltefestet sete.

Gutten min er 106 cm og har god plass i både Max way (den gamle) og i axkid minikid, han er 4 år. Kommet til å bli snudd til jul for da skal lillesøster over i bilstolene og da er han 4,5 år. Har skjedd mye med han det siste året og han hadde aldeles ikke vært klar for å bli snudd ved 3 år. Ved beltestol må man jo sitte pent i ro, noe han skjønner nå :)

På siden av det du spør om, men da jeg tok lappen for ett par år siden så husker jeg at han som hadde sikkerhetskurs på bane(der lærer man om sikring i bil) sa at man aldri burde handle bilstol(hvis man trengte veiledning) i babybutikk på kveldstid/helg. Man burde gå dit når de faste ansatte er på jobb og ikke uerfarene som jobber som tilkallingsvikar/ekstra vakt. Det var jo selvfølgelig satt litt på spissen, men det er jo noe i det :)

Du har fått mange gode råd, men støtter de med å gi tilbakemelding til butikken! Sånn feilinformasjon er IKKE greit, og setter barns liv unødvendig i fare.

Broren min fikk tilsvarende feilinformasjom fra barnas hus, de er (i alle butikkene jeg har vært i flere steder i Norge ihvertfall) notorisk dårlige på de største bakovervendte stolene. Litt bedre nå som de har begynt å ta inn axkid minikid, men det er jo fortsatt ikke den største stolen. De ansatte benektet at det fantes stoler som var større enn besafe modular, så broren min endte og opp med å snu knapt tre-åringen. Vi har en britax two way som ekstra- og reisestol, og den samme treåringen passet med selene på midterste hakket der noen måneder senere liksom. God beinplass og, selv om den ikke var montert med best mulig beinplass en gang.

Kjøpte nettopp britax Max way plus til min 3-åring som ny hovedstol (har besafe modular nå og vi er veldig fornøyd altså, men mer praktisk å kunne ha en beltemontert stol nå som vi skal ha to barn i baksetet, blir bedre plass til en barnestol eller en passasjer til). For isofix tar h** mye plass i bredden! Den kan han nok lett ha i 3 ÅR til liksom, hvis han ikke plutselig går utover alle vekstkurver.

Back
Topp