Fra samsoving til egen seng - tips?

lillparven

Glad i forumet
Vi praktiserer samsoving fortsatt, lillemor og jeg sover i dobbeltsenga mens mannen sover på gjesterommet. Dette har til nå gitt alle så god nattesøvn som mulig. Lillemor og jeg legger oss samtidig og hun roer seg vanligvis greit med puppen i munnen... ;-) Sover i 2-3 timer om gangen før hun våkner og vil ha mer pupp. Vi har til nå ikke fått henne til å sovne annet enn på puppen eller på oss etter byssing og bæring. Når vi har lagt henne ned etter byssing/bæring har hun våkna igjen...MEN nå i det siste har vi lyktes sporadisk med å legge henne ned på dagtid uten at hun blir helt fra seg. Så vi tenker å prøve litt på kveldene også. Hadde vært supert å kunne legge henne før meg... ;-) Noen som har tips? Prøve å legge henne ned alene for første soveøkt og så ta henne over i senga mi for samsoving resten av natta i første omgang? Er det mange andre her som samsover, eller sover miniene stort sett i egen seng om natta?

Hvor gammel er hun? Her var den lille ganske avhengig av å sove i armene våre og i sengen vår helt til han begynte å nærme seg 2 mnd. Da kunne han plutselig ligge bare mer og mer for seg selv. Før hadde jeg stadig vekk prøvd å legge han ifra meg etter han hadde sovnet, men stort sett uten hell. Så her gikk det av seg selv :)

Hvor gammel er hun? Her var den lille ganske avhengig av å sove i armene våre og i sengen vår helt til han begynte å nærme seg 2 mnd. Da kunne han plutselig ligge bare mer og mer for seg selv. Før hadde jeg stadig vekk prøvd å legge han ifra meg etter han hadde sovnet, men stort sett uten hell. Så her gikk det av seg selv :)
Hun har akkurat bikka 3 mnd, og det er først nylig vi av og til har hatt hell med å legge henne fra oss på dagtid etter hun har sovna på oss. Så mulig det vil gå mer eller mindre av seg selv på kvelden også hvis vi bare gir det litt mer tid.

Jeg legger lille i vår seng og ligger der med henne til hun sovner. Og så ligger hun alene der til jeg går å legger meg, og da løftes hun over i sin seng :)

Jeg legger lille i vår seng og ligger der med henne til hun sovner. Og så ligger hun alene der til jeg går å legger meg, og da løftes hun over i sin seng :)
Ok! Vi kunne kanskje klare det første (legge oss sammen og snike seg ut etter hun har sovna). Etterpå, løftes hun da over i egen seng etter amming og sovning?

Ok! Vi kunne kanskje klare det første (legge oss sammen og snike seg ut etter hun har sovna). Etterpå, løftes hun da over i egen seng etter amming og sovning?
Ja, jeg ammer henne før jeg legger meg, og da legges hun i sin egen seng etterpå i stedenfor min. Senga hennes står inntil min seng, så da kan jeg stille inn en hånd og gi sutt etter stryke litt/holde hånda hvis hun blir urolig. Av og til sovner hun mens jeg ammer og sover når jeg legger henne i sin egen seng, andre ganger er hun litt våken og sovner selv :)

Her gjekk da plutselig øve te å ikkje villa bli byssa omtrent,berre bli lagt ner når ho va søvnig/drittrøtt!.. Heilt rart,men akk-veldi deili!!;)
Før nekta ho å sova i voggo si,kun atteme meg i sengo ho roa seg. Då sov ho ei go økt først,so mat annakvar time.
No når ho sove i voggo har ho kun ein mating om natto! Tenke da kan ha nåke me at lokto av melk ikkje henge rondt ho og forstyrre søvnen?!..

Kan jo vera triks for å få lengre søvn, å la ho ligga i si seng om du får ho te å roa seg der?
Evt ville eg prøvd å legga ho i si seng når du ser ho e trøtt. Her e da og triks å legga ho på sio,virka so ho finne roen bedre enn på ryggen.
Men eg ville ikkje ha stressa veldi me da,om da funke for dåke endo.. :-)

Her gjekk da plutselig øve te å ikkje villa bli byssa omtrent,berre bli lagt ner når ho va søvnig/drittrøtt!.. Heilt rart,men akk-veldi deili!!;)
Før nekta ho å sova i voggo si,kun atteme meg i sengo ho roa seg. Då sov ho ei go økt først,so mat annakvar time.
No når ho sove i voggo har ho kun ein mating om natto! Tenke da kan ha nåke me at lokto av melk ikkje henge rondt ho og forstyrre søvnen?!..

Kan jo vera triks for å få lengre søvn, å la ho ligga i si seng om du får ho te å roa seg der?
Evt ville eg prøvd å legga ho i si seng når du ser ho e trøtt. Her e da og triks å legga ho på sio,virka so ho finne roen bedre enn på ryggen.
Men eg ville ikkje ha stressa veldi me da,om da funke for dåke endo.. :-)
Deilig at det gikk seg til for dere! Vi kommer vel dit snart vi og, forhåpentligvis. Hadde vært fint å få lagt henne i egen seng. Hun sover også en del på siden, forresten, vi har også merka oss det trikset. :) Nå har det vært litt ekstra uro på kveldene, mulig kombinasjon av vaksinebivirkninger + at hun ikke har hatt avføring siden mandag og jobber med magen. Fram til nå har hun hatt flere bæsjebleier per dag... kommer mye luft til stadighet, da. Men uansett har det ikke blitt så mye nattesøvneksperimentering nå pga det, får prøve igjen når det roer seg! Eller bare gi det mer tid, som du sier.

Vi samsov fra dag 1 :) Men når han begynte å bli 2 mnd la vi han i egen seng ved leggetid (dette har han styrt selv og leggetiden han liker er kl 21). I begynnelsen fikk han sove i sengen vår etter at han våknet for mat fordi jeg selv sovnet under ammingen. Det tror jeg var lurt! :) Nå sover han natten gjennom! Jeg kan ta han opp uten en reaksjon og legge han til puppen, enten så sovner jeg og vi sover sammen, eller så får jeg lagt han i sengen igjen. Jeg tror vi har det slik fordi han føler seg trygg eller noe :)

Vi samsov fra dag 1 :) Men når han begynte å bli 2 mnd la vi han i egen seng ved leggetid (dette har han styrt selv og leggetiden han liker er kl 21). I begynnelsen fikk han sove i sengen vår etter at han våknet for mat fordi jeg selv sovnet under ammingen. Det tror jeg var lurt! :) Nå sover han natten gjennom! Jeg kan ta han opp uten en reaksjon og legge han til puppen, enten så sovner jeg og vi sover sammen, eller så får jeg lagt han i sengen igjen. Jeg tror vi har det slik fordi han føler seg trygg eller noe :)
Høres deilig og fleksibelt ut! :) Er nok en trygg og fornøyd liten tass, da. :) Jeg har og trua på dette med trygghet, at ting går seg litt til når den lille føler seg trygg nok til det. Og at det er litt forskjellig fra barn til barn hvor mye tid som skal til. Nå driver det så smått og hår seg til her og (bank i bordet!), vi har de siste dagene fått til å gå fra kun samsoving (sovning ved puppen) til en miks av alene- og samsoving, og det er så deilig at hun begynner å bli trygg på å sove litt alene. (Blir jo stolt i mammahjertet...) :) Blir hun urolig, tar jeg henne opp i senga med meg.

Jeg har også hatt det som deg, gutten har kun sovet i armene mine eller med puppen i munnen. Så da han ble rundt 2 1/2-3 måneder kunne vi legge han i babynestet etter han var sovnet og han lå slik mellom oss til han ville ha mat mellom 2 og 4 en gang. Da blir han liggende slik resten av natten. Måtte allikevel bysses eller ammes i søvn. Merker en endring hos han siste dager at det er lettere å få han til å sove på kvelden nå enn før. Han er 4 måneder idag

Jeg legger hun som regel bare i sengen sin når det blir leggetid (9 tiden), hun trenger ikke være trøtt en gang men hun sovner på flekken. Har det alltid mørkt på rommet når vi går inn, og bruker kun soverommet når det er kveld (hun sover aldri der inne på dagtid). Som oftest ligger hun i nestet i kurven sin, noen ganger i nestet i sengen vår og noen ganger bare rett på sengen. Flytter hun gjerne bort i vår seng når jeg legger meg fordi jeg vil ha kos bare. :p
Dette har hun gjort helt siden første dag vi prøvde.

Back
Topp