Fra IVF-reise til IVF-pause (vi prøver i mellomtiden på "gamlemåten")

MammaØnsket

Betatt av forumet
Familiedrømmen startet for oss for mange år siden.

Sommeren 2022 sendte vi inn IVF-søknaden til sykehuset etter å ha prøvd på egenhånd i flere år (uten å ha fått en eneste positiv graviditetstest). I forkant av dette hadde vi vært på utredning og der fant de ingenting galt på verken mannen eller meg.

Forsøk 1 (september/oktober 22.):

Egg ut: 2
Egg befruktet: 1
Egg inn: 1
Resultat: Ikke gravid

Forsøk 2 (november/desember 22.):

Egg ut: 3
Egg befruktet: 1
Egg inn: 1
Resultat: Ikke gravid

Dette var heftig for både kropp og sjel…. Hvorfor går det ikke? Det er så grusomt tøft og gang på gang få disse enorme knyttneveslagene i trynet. Etter disse forholdsvis tette forsøkene trengte vi en pause....
 
Etter en ca. 5 måneder lang pause, litt mer utsatt en først tenkt (pga. påskestengt akkurat ved eggløsning i aprilmåned), startet vi opp igjen.

På dag 21 i syklusen før denne «IVF-syklusen» startet jeg med Progynova - en tab. hver morgen og kveld frem til syklusdag 3 i nåværende syklus. Dette skulle visst hjelpe til å modne eggene. I tillegg startet jeg på syklusdag 2 med Rekovelle og Menopur. Jeg lurer på om jeg i 1. forsøk brukte noe som het Pergoveris og 2. forsøk brukte jeg kun Menopur.

Foreløpig ser det tredje IVF-forsøket slik ut:

Egg ut (11.05): 8
Egg befruktet: 4
Egg inn (16.05): 1 blastocyst 5 -dagers :Heartred
DPO (20.05): 9

Av de 3 andre befruktede eggene, var det et som hadde falt vekk og to som lå litt etter i utvikling, men som de likevel ønsket å observere litt til. Hvis de også utviklet seg til blastocyst skulle de fryses ned. Jeg forsto det slik at de skulle sende brev i posten HVIS de kommer på frys. Spennende.
 
Etter en ca. 5 måneder lang pause, litt mer utsatt en først tenkt (pga. påskestengt akkurat ved eggløsning i aprilmåned), startet vi opp igjen.

På dag 21 i syklusen før denne «IVF-syklusen» startet jeg med Progynova - en tab. hver morgen og kveld frem til syklusdag 3 i nåværende syklus. Dette skulle visst hjelpe til å modne eggene. I tillegg startet jeg på syklusdag 2 med Rekovelle og Menopur. Jeg lurer på om jeg i 1. forsøk brukte noe som het Pergoveris og 2. forsøk brukte jeg kun Menopur.

Foreløpig ser det tredje IVF-forsøket slik ut:

Egg ut (11.05): 8
Egg befruktet: 4
Egg inn (16.05): 1 blastocyst 5 -dagers :Heartred
DPO (20.05): 9

Av de 3 andre befruktede eggene, var det et som hadde falt vekk og to som lå litt etter i utvikling, men som de likevel ønsket å observere litt til. Hvis de også utviklet seg til blastocyst skulle de fryses ned. Jeg forsto det slik at de skulle sende brev i posten HVIS de kommer på frys. Spennende.
Jeg heier på dere! Nå skal det gå :Heartred
 
Tankespinn :happy090

Planen dette tredje forsøket, i motsetning til de tidligere, har vært å teste ut ovitrelle. Jeg tror jeg er glad for det, fordi fortsatt i dag (12 dager etter ovitrelle ble satt) kom det en svak, dog nesten usynlige skyggestrek – som jeg sikkert hadde tatt for å være en graviditetsstrek om dette var første testen. Nå noen timer etter testen ser jeg nesten ikke snurten av den den lenger – heldigvis. Jeg er lei av ovitrelle-streker nå.

En annen tanke er at det kanskje burde kommet en graviditetsstrek til nå hvis det klaffet dette forsøket, eller? 10 DPO. Samtidig er det jo bare 5 dager siden innsett…. Hvem vet hva som burde komme hvor (ko-ko). :laughing002
Det slår aldri feil, tankespinn på denne tiden hver eneste gang. Nå burde jeg vel egentlig roe ned med testene. Tenke at ovitrelle er ute og vente noen dager. Blir den positiv da, ja da kan jeg JUBLE HØYT! :love7
 
Tankespinn :happy090

Planen dette tredje forsøket, i motsetning til de tidligere, har vært å teste ut ovitrelle. Jeg tror jeg er glad for det, fordi fortsatt i dag (12 dager etter ovitrelle ble satt) kom det en svak, dog nesten usynlige skyggestrek – som jeg sikkert hadde tatt for å være en graviditetsstrek om dette var første testen. Nå noen timer etter testen ser jeg nesten ikke snurten av den den lenger – heldigvis. Jeg er lei av ovitrelle-streker nå.

En annen tanke er at det kanskje burde kommet en graviditetsstrek til nå hvis det klaffet dette forsøket, eller? 10 DPO. Samtidig er det jo bare 5 dager siden innsett…. Hvem vet hva som burde komme hvor (ko-ko). :laughing002
Det slår aldri feil, tankespinn på denne tiden hver eneste gang. Nå burde jeg vel egentlig roe ned med testene. Tenke at ovitrelle er ute og vente noen dager. Blir den positiv da, ja da kan jeg JUBLE HØYT! :love7
Da jubler jeg med deg :love7
 
Oppdatering:

Mensen kom i dag etter et par dager med spotting. Ringte til sykehuset for å få oppdatering ang de to siste befruktede eggene som de skulle observere litt til. Fikk beskjed om at begge hadde stoppet å utvikle seg. Da er vi ferdige med våre 3 offentlige forsøk. 3 mislykkede forsøk uten noen befruktede egg på frys noen av forsøkene, dessverre. Nå føles alt bare helt for jævlig, for å si det mildt. Gråter så fort jeg er alene. Hva nå....?! :sad010
 
Oppdatering:

Mensen kom i dag etter et par dager med spotting. Ringte til sykehuset for å få oppdatering ang de to siste befruktede eggene som de skulle observere litt til. Fikk beskjed om at begge hadde stoppet å utvikle seg. Da er vi ferdige med våre 3 offentlige forsøk. 3 mislykkede forsøk uten noen befruktede egg på frys noen av forsøkene, dessverre. Nå føles alt bare helt for jævlig, for å si det mildt. Gråter så fort jeg er alene. Hva nå....?! :sad010
Så vondt å lese, føler virkelig med deg.. Få det ut, det er lov å være lei seg :Heartred
 
Hei kjære deg! Skjønner at alt er håpløst nå. :( Det er jo kun siste forsøket som har vært bra med mange egg. Gå privat og la de kopiere medisene du hadde dette forsøket. Ikke gi deg. Nå er sommeren her, og det er mye man kan gjøre når man evt venter på oppstart privat.
Feks: Har hørt melatonin kan forbedre eggkvalitet (kan jo ikke skade, og man får god søvn) mange sender mensblod til Hellas for å påvise infeksjoner i livmor (vet ikke om du har gjort dette fra før), tren, spis sunt og kos deg i sommer (vanskelig, men prøv):Heartred
Har hørt spiren er veldig flink som klinikk -fint å prøve noe nytt. Husk, mange går ut av det offentlige uten barn og blir gravide privat. Nå har du vært gjennom flere forsøk og vet hvilke medisiner som fungerer for deg, de private er også mer villig til å sette inn flere enn 1 embryo. Heier på deg! Stor klem
 
Hei kjære deg! Skjønner at alt er håpløst nå. :( Det er jo kun siste forsøket som har vært bra med mange egg. Gå privat og la de kopiere medisene du hadde dette forsøket. Ikke gi deg. Nå er sommeren her, og det er mye man kan gjøre når man evt venter på oppstart privat.
Feks: Har hørt melatonin kan forbedre eggkvalitet (kan jo ikke skade, og man får god søvn) mange sender mensblod til Hellas for å påvise infeksjoner i livmor (vet ikke om du har gjort dette fra før), tren, spis sunt og kos deg i sommer (vanskelig, men prøv):Heartred
Har hørt spiren er veldig flink som klinikk -fint å prøve noe nytt. Husk, mange går ut av det offentlige uten barn og blir gravide privat. Nå har du vært gjennom flere forsøk og vet hvilke medisiner som fungerer for deg, de private er også mer villig til å sette inn flere enn 1 embryo. Heier på deg! Stor klem
Tusen hjertelig takk for så mye støtte og mange tips, det varmer :Heartred Klem :Heartred
 
Vi fortsetter prøvingen på barn på egenhånd nå. Vi har ikke mistet all håp selv om det for ikke mange dager siden så ekstremt mørkt og håpløst ut. Nå er motet og håpet tilbake og vi er igjen klare for å få til dette helt selv! :hello2:Heartred Det hadde jo vært helt fantastisk om det plutselig klaffet nå, etter så mange år! Eggene ble jo befruktet på laboratoriet så det er jo håp....:smiley-angelic001

Vi gir det rundt 10 forsøk. Har vi fortsatt ikke kommet noen vei da, må vi ta en ny vurdering på hva vi gjør videre.

Da kjører vi i gang! :happy093.

FORSØK 1/10:

Syklusdag: 10
EL: 4/6-6/6 (litt usikker på hvilken av de dagene)
IKM: 16/6-18/6

Jeg har som regel rundt 12 dagers lutefase (og en syklus på 25-26 dager), i tillegg har det tidligere vært litt kluss med syklus etter IVF-forsøkene. Oppdateres mer konkret når jeg har fått positiv EL-test. :happy:
 
Syklusdag 13 i dag.
Negativ eggløsningstest i går på kvelden (etter å ha vært positiv i to dager), så regner i dag som 1 DPO.

Selv om det har vært en tøff tid etter tre negative IVF-forsøk har jeg ikke mista trua på at vi skal få det til selv, merkelig nok. Grunnen er nok fordi de ikke fant ut at noe var galt med noen av oss. Eggene ble befruktet på vanlig måte. Vi er med andre ord en match. Jeg har også blitt mer komfortabel med tanken på at det som skjer det skjer - uten at jeg har gått så veldig på tanken "hva hvis det ikke skjer" (det er ikke sikkert jeg er like komfortabel hvis vi kommer dit). Det trenger vi heldigvis ikke å tenke på helt enda.

Litt rart hvor fort jeg gikk fra å være helt nede til å få masse håp og motivasjon igjen. En ting er sikkert, jeg har kommet sterkere ut av denne opplevelsen og prosessen og blitt mer kjent med meg selv og egne følelser. Jeg har også lært hvor viktig det er å få følelsene ut og prate om dem. Forholdet har helt klart også blitt sterkere. Det har med andre ord kommet noe godt ut av dette også. :Heartpink

"You will face many defeats in life, but never let yourself be defeated". - Maya Angelou
 
Syklusdag 19 - 7 DPO

Jeg som var sikker på at jeg skulle klare å holde meg til i hvert fall 9 DPO før jeg startet testinga, men NEIDA.... :rabbit Jeg begynte like greit i dag, for det kunne jo være at det slo ut... HAHA. Det var ikke en gang en skyggestrek på den for å si det sånn (noe annet var jo heller egentlig ikke forventet) :joyful: Nå vet jeg med meg selv at jeg mest sannsynlig kommer til å ta test hver dag frem til enten mensen kommer eller til testen er positiv. Nå er jo helga på vei og jeg har med andre ord MASSE tid (til å teste)... TYPISK xsmile5
 
Syklusdag 19 - 7 DPO

Jeg som var sikker på at jeg skulle klare å holde meg til i hvert fall 9 DPO før jeg startet testinga, men NEIDA.... :rabbit Jeg begynte like greit i dag, for det kunne jo være at det slo ut... HAHA. Det var ikke en gang en skyggestrek på den for å si det sånn (noe annet var jo heller egentlig ikke forventet) :joyful: Nå vet jeg med meg selv at jeg mest sannsynlig kommer til å ta test hver dag frem til enten mensen kommer eller til testen er positiv. Nå er jo helga på vei og jeg har med andre ord MASSE tid (til å teste)... TYPISK xsmile5
Spennende med testing :) Krysser fingrene!
 
Syklusdag 21 - 9 DPO

Negativ morgentest i dag, men det er jo fortsatt tidlig så jeg har fortsatt masse håp :flower Jeg føler på noe, men usikker hva. Det kan være vage menssmerter. Hvis jeg reiser meg litt kjapt så stikker det i tillegg litt helt nede på venstresiden (1 sekund bare, så er det borte). Jeg har hatt det før, men usikker når i syklusen.

Regner med det blir ny test litt seinere også, nå når jeg først er i gang xsmile5
 
Syklusdag 22 - 10 DPO

Negativ test i går på kvelden og på morgenen i dag, MEN fortsatt tidlig!

Jeg tenker litt sånn; det er snart ferie og vi skal snart reise bort på kjærestetur til sydlige strøk i ca. 2 uker :Heartred Hvis det ikke blir klaff denne måneden så har vi uansett masse herlig å se frem til. Hvis det ikke skjer denne måneden så blir det noe godt i glasset på ferie hver dag (og jeg slipper å tenke på hva jeg kan spise og ikke ++) :D Jeg håper jo selvfølgelig på full klaff, men om ikke så har jeg ny eggløsning når vi er på ferie - kanskje bedre lykke da xsmile5
 
Syklusdag 23 - 11 DPO

Kun tatt test på kvelden i dag og den j#vla testen kunne ikke vært mer negativ...
Masse mensmurringer og vage menssmerter har jeg også nå, så da regner jeg med mensen er rett rundt hjørnet. I det siste så har ho vært her på dag 13 etter EL, så tipper da tipper jeg onsdag. Fi##e-mensen kan ta springfart å reise til en viss plass laaaangt, langt bort - og være borte en stund (av riktige årsaker vel og merke).

Jaja, i det minste er det FERIE snart! DET blir deilig! :Heartred :hello2
 
Back
Topp