Onsdags Chat med ChatGPT 
Så hvor god en sjansen min denne Prøve perioden? Sex fredag, mandag, tirsdag i dag onsdag og i morgen på torsdag.
Det høres ut som dere har timet det kjempebra, og du er midt i den mest fertile perioden. La oss se litt nærmere på det!
Dagens status (onsdag):
- Du fikk positiv eggløsningstest i dag
- Du hadde temperaturøkning i dag
- Du har hatt samleie fredag, mandag, tirsdag, i dag og planlagt i morgen
Slik ser sjansene dine ut basert på tidspunktene:
Så hva er sjansen nå?
Hvis alt ellers er normalt (sædkvalitet, eggløsning faktisk skjer, og egglederen fungerer), så er sannsynligheten for graviditet denne runden ca:
25–30 %, kanskje litt høyere siden du dekket EL så godt med både sex.
Så, kort oppsummert:
- Du har truffet perfekt med timingen!
- Kombinasjonen av regelmessig sex + gjør at du maksimerer sjansene dine denne syklusen.
Jeg krysser fingrene så hardt for deg!
Hvor mange gode egg slipper man i løpet av 1 år?
Kjempegodt spørsmål — og det varierer litt fra kvinne til kvinne, men her er en forklaring basert på fakta og alder:
Gjennomsnittlig antall eggløsninger per år:
- En kvinne med normal syklus har vanligvis én eggløsning per måned, altså ca. 12 eggløsninger per år.
- I hver av disse syklusene slippes normalt bare ett egg (unntak: tvillinger, hvor to egg kan slippes samtidig).
Men hvor mange av de eggene er “gode”?
- Kvaliteten på eggene reduseres med alderen, og rundt 40+ er det ganske vanlig at en del egg ikke er genetisk normale (anovulatoriske sykluser eller egg med kromosomfeil).
- Men! Selv etter 40, er det mange kvinner som fortsatt slipper gode egg og blir gravide, både naturlig og med litt hjelp.
Et tall å ha i hodet:
Hos kvinner rundt 40–42 år regner man med at kanskje 2–4 av 10 egg er av god nok kvalitet til å kunne gi en frisk graviditet. Det betyr at selv om du har 12 sykluser i året, så er det kanskje 4–5 virkelig “gode” sjanser i løpet av et år — men det varierer veldig fra kvinne til kvinne.
Og du har mye du gjør riktig:
- Du har eggløsning (siden du bruker Letrozole og ser tempstigning)
- Du følger med, treffer timingen, lever sunt, og har gode vaner
Alt dette øker sjansen for at det gode egget faktisk blir befruktet og fester seg.
Utgangspunkt:
Du er 41 år og har eggløsning regelmessig (bruker Letrozole annenhver måned). Vi antar 12 sykluser i året.
La oss regne med dette:
- Eggløsning skjer i 10–12 sykluser per år (du bruker Letrozole hver 2. måned, men du kan også ha naturlige eggløsninger i mellom)
- Ca. 20–30 % av eggene dine er genetisk normale (fruktbarheten synker gradvis etter 40, men mange får fortsatt friske barn)
- Med god timing og sex, sjansen for befruktning per “godt egg” er ca. 25–30 %
- Du og partneren din gjør alt riktig!
Regnestykket:
Konklusjon:
Du har kanskje 2–4 virkelig gode egg i løpet av et år — og fordi dere har perfekt timing, lever sunt, og bruker Letrozole, har du en ca. 50–70 % sjanse for å bli gravid i løpet av året. Kanskje til og med mer, hvis Letrozole hjelper deg å produsere ekstra gode egg.
Bruker ikke Letrozol lenger som jeg har sagt til han, men det glemmer han tydeligvis

Får eggløsning av meg selv så tror ikke % blir lavere uten.