Fosterhjem

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Helt enig med deg i alt du skriver:)

Så den serien på tv 2 om flere som hadde havnet utenfor arbeidalivet av ulike grunner, de fleste der var blitt uføretrygdet, men ønsket sterkt å prøve å finne en jobb:) utfordingen er vell det at det for mange friske menesker, men som har div utfordinger ikke er så enkelt å finne den jobben som møter de behovene de har, eksemper på diagnoser mange av de på tv programmet hadde var bla annet asbergers syndrom, touretts syndrom, adhd etc. De var jo friske og fungerende mennesker, mange av de hadde familier og barn, men de kunne ikke ta hvilken som helst jobb og hadde vanskelig for å finne arbeidsgivere som var villig til å tilrettelegge.

Jeg vet også om en som er døv, som i mange år forsøkte å finne seg jobb, gikk ulike utdannelser for å prøve å komme inn i ulike yrker, men han ble veldig ekskludert fra arbeidslivet, han klarte rett og slett ikke å finne en arbeidagiver som ville ha han, fordi han var døv, ingenting i veien med han ellers, men de ble vell skremt av at han var hørselshemmet og redd for å tilrettelegge etc. Han var ut i media etc for å prøve å finne jobb men det siste jeg hørte fra han for en stund siden så hadde han fremdeles ikke funnet jobb.

Til ts, jeg synes faktisk det er en skikkelig uting å sitte å spekulere på slike ting, hva vi mennesker definerer som «frisk» kan også være ulikt. Kanskje denne damen har er diagnose som hun har lært seg å leve med, som gjør det vanskelig for henne å jobbe men hun selv velger å se på seg selv som frisk. Synes faktisk de som er ufør skal få slippe å føle at de må brette ut livene sine til alle og en hver mann, eller forsvare seg fordi de i noen aspekt kan fremstå som friske fungerende mennesker. Hva vet vi om hvilken utfordriger de lever med uten at det synes?

Enig i mye du skriver.. men dette handler om en dame som erklærer seg frisk i den forstand at hun vil være fosterforeldre. Å være fosterforeldre er krevende, du får kanskje barn med mye bagasje. Det er en grunn til at hun er ufør. Hun har selv brettet dette ut i sosiale medier og hengt ut bufdir for at hun fikk avslag.

Enig i mye du skriver.. men dette handler om en dame som erklærer seg frisk i den forstand at hun vil være fosterforeldre. Å være fosterforeldre er krevende, du får kanskje barn med mye bagasje. Det er en grunn til at hun er ufør. Hun har selv brettet dette ut i sosiale medier og hengt ut bufdir for at hun fikk avslag.

Så då har alle rett og synsa om dei?

Så då har alle rett og synsa om dei?

Så du kan legge ut hva du vil på sosiale medier, der du angriper en organisasjon? Og ingen i hele verden har lov å synes noe om det?

Og hvorfor skal du synes noe om hva jeg skriver her inne? Blir ikke det d samme?

Da er det likevel noe fysisk som gjør at man er ufør :p jeg skjønner ikke diskusjonen her. Er jo alltid en fysisk eller psykisk grunn til uførhet, ellers hadde man jo ikke vært ufør. Trenger nødvendigvis ikke være syk for å være ufør, men er jo alltid en grunn til uførhet som kommer av en fysisk eller psykisk grunn.

Å mangle en arm = fysisk grunn
Svaksynthet = fysisk grunn
Plager/bivirkning av tidligere sykdom = fysisk eller psykisk grunn

Tror mange misforstår trådstarter her. Tror ikke det var noe diskusjon på grunnen til at folk er uføre, eller tvile på at de hadde grunn til det. Mer at det er jo alltid en grunn til uførhet som enten er psykisk eller fysisk på en eller annen måte. Hva som er grunnen trenger jo ingen å vite, og man kan være ufør å gjøre masse i hverdagen og klare det bra :)
Trådstarter klager på at de skriver de er friske, og mener at man må være syk for å være ufør. Dette har vi ikke misforstått, trådstarter skriver det jo svart på hvitt.

Tror det er du som trenger å Google litt her. Diagnosen er ikke en sykdom. Sett deg inn i det før du belærer andre.

Sier ikke at diagnosen er en sykdom, men en psykiatrisk diagnose, en utviklingsforstyrrelse.
En tilstand

Så du kan legge ut hva du vil på sosiale medier, der du angriper en organisasjon? Og ingen i hele verden har lov å synes noe om det?

Og hvorfor skal du synes noe om hva jeg skriver her inne? Blir ikke det d samme?

Om eg legg ut noko om ein organisjon, så har den organisjon rett å kommentere det. Alle andre? Nope.

Eg bare lurte kva du meiner, om det er greit å blanda seg inn i det? Eg har ikkje tenkt å bry meg kva du syns. Men du kan blanda deg i kva andre gjør? Litt dobbeltmoral?

Sier ikke at diagnosen er en sykdom, men en psykiatrisk diagnose, en utviklingsforstyrrelse.
En tilstand
Skjønner ikke hvorfor du argumenterer med meg da, om du egentlig bare repeterer det jeg har sagt. Hva ber du meg Google da? Jeg vet at Aspergers syndrom er en diagnose, det var jo det jeg skrev. Men det er altså ikke en sykdom.

Burde ikkje denne tråden fjernes? Skaper jo styr og henger ut folk som har lagt ut ett eller anna på fjesboko...

Trådstarter klager på at de skriver de er friske, og mener at man må være syk for å være ufør. Dette har vi ikke misforstått, trådstarter skriver det jo svart på hvitt.

Nei, men enkelte misforstår med vilje har jeg skjønt. En må feile noe fysisk eller psykisk.
Som jeg skrev sier denne dama at hun er fysisk og psykisk frisk, og ingenting feiler henne. God økonomi og alle forhold ligger tilrette. Hun er forbannet på bufdir som gir henne avslag.
Jeg kjenner folk som er syke som sliter med nav systemet ang uføre søknad.

Skjønner ikke hvorfor du argumenterer med meg da, om du egentlig bare repeterer det jeg har sagt. Hva ber du meg Google da? Jeg vet at Aspergers syndrom er en diagnose, det var jo det jeg skrev. Men det er altså ikke en sykdom.

Du sier jeg ikke skal belære folk? Hva mener du?
En diagnose kan en bli uføre av. Uten at en er «syk» i den forstand. Men i systemet er en «syk»

En tilstand

Og derfor sier hun at hun er frisk, kanskje. Fordi diagnosen ikke gjør henne syk. Hun føler seg urettferdig behandlet fordi hun mener hun klarer å ta seg av et barn selv om hun ikke klarer å jobbe. Hun har en utfordring, men kaller seg ikke syk, derfor sier hun at hun er frisk psykisk og fysisk.
Antar jeg.
Syns du har fått noen greie svar som kan oppklare litt. Jeg ble litt klokere i hvert fall.

Og derfor sier hun at hun er frisk, kanskje. Fordi diagnosen ikke gjør henne syk. Hun føler seg urettferdig behandlet fordi hun mener hun klarer å ta seg av et barn selv om hun ikke klarer å jobbe. Hun har en utfordring, men kaller seg ikke syk, derfor sier hun at hun er frisk psykisk og fysisk.
Antar jeg.
Syns du har fått noen greie svar som kan oppklare litt. Jeg ble litt klokere i hvert fall.

Jada, godt mulig. Synd for bufdir som blir latterliggjort og uthengt av den dama.. som useriøs.
Hun ble vurdert, men fikk avslag.
Sikkert av en grunn. En ting er hva en selv tror en er istand til, og hva en faktisk er istand til.
Sårbare barn skal kun plasseres i hjem der fosterforeldrene klarer å ivareta deres behov

Antar jeg.

Jada, godt mulig. Synd for bufdir som blir latterliggjort og uthengt av den dama.. som useriøs.
Hun ble vurdert, men fikk avslag.
Sikkert av en grunn. En ting er hva en selv tror en er istand til, og hva en faktisk er istand til.
Sårbare barn skal kun plasseres i hjem der fosterforeldrene klarer å ivareta deres behov

Om eg legg ut noko om ein organisjon, så har den organisjon rett å kommentere det. Alle andre? Nope.

Eg bare lurte kva du meiner, om det er greit å blanda seg inn i det? Eg har ikkje tenkt å bry meg kva du syns. Men du kan blanda deg i kva andre gjør? Litt dobbeltmoral?

Om du kommenterer / kritiserer en organisjon på offentlig nett, da da må du regne med reaksjoner fra andre. Hvis ikke hadde du kanskje klaget direkte til den organisasjonen det gjelder.

Jo, du bryr deg åpenbart om hva jeg synes da du kommenterer og blander deg inn i tråden her inne.

Du sier jeg ikke skal belære folk? Hva mener du?
En diagnose kan en bli uføre av. Uten at en er «syk» i den forstand. Men i systemet er en «syk»
Nei, i systemet er man ufør. Det er derfor det heter uføretrygd, ikke syketrygd. Og ja, jeg synes det er belærende av deg å be meg Google min egen diagnose.

Nei, i systemet er man ufør. Det er derfor det heter uføretrygd, ikke syketrygd. Og ja, jeg synes det er belærende av deg å be meg Google min egen diagnose.

Du beskylder meg for å kalle din diagnose en sykdom.. noe jeg ikke har gjort

Back
Topp