Fosterhjem

M

My heart

Guest
leste en artikkel som låg på fb. Om et ektepar som var ufør og ønsket å bli fosterfamilie.

De var psykisk friske og hadde masse overskudd og tid til å følge opp et barn, men fikk avslag.
Frisk på legeerklæring og går ikke på medisiner.

Da tenker jeg; hvis de er psykisk og fysisk friske, og har masse overskudd og energi til å følge opp et (vanskeligstilt?) barn?

Hvorfor er de da uføre?
Synes det høres rart ut
 
Man er ufør av forskjellige grunner. Å være ufør er ikke det samme som å være sengeliggende og ikke klare noe.
 
Er ikke rett, tenker kanskje avslaget egentlig har anet grunnlag.
Vet om flere uføre som har vært/blitt fosterforeldre.
Man skal også ok økonomi for eksempel, ikke streve der. Man skal også være mentalt klar for et barn i krise.
 
Hvis dem er psykisk og fysisk friske, hvorfor er dem da uføre begge to? Kan jo være at økonomien spiller inn her. Man blir ikke mer en en bedrestilt fattig på uføretrygd.
Høres ut som historien har flere sider av samme sak.
 
Slike innlegg gjør meg skikkelig lei meg. Jeg går ikke på medisiner, har ingen diagnoser på papiret i dag, fremstår helt frisk, venter barn om noen måneder, og er 100% rettmessig uføretrygdet. Hvorfor, tenker kanskje du? Jeg forstår spørsmålet, men det er ikke alltid like greit å brette ut om grunnene til fremmede personer.

Det samme tenker jeg om den artikkelen. Det er nok ikke alltid alle detaljer, som ikke har noe direkte med saken å gjøre, kommer så godt frem. Man skal uansett være forsiktig med å spekulere i hvorfor folk er uføre. Det å bli trygdet er for de fleste skikkelig sårt og et stort nederlag, og det er ikke noe hyggelig å føle at folk tenker at man har bløffet seg til det og snylter på staten. Tro meg.

Har selv tenkt tanken på å bli fosterhjem, så om overskuddet er der om en noen år håper jeg ikke uføretrygd setter en evt stopper for det :)
 
Slike innlegg gjør meg skikkelig lei meg. Jeg går ikke på medisiner, har ingen diagnoser på papiret i dag, fremstår helt frisk, venter barn om noen måneder, og er 100% rettmessig uføretrygdet. Hvorfor, tenker kanskje du? Jeg forstår spørsmålet, men det er ikke alltid like greit å brette ut om grunnene til fremmede personer.

Det samme tenker jeg om den artikkelen. Det er nok ikke alltid alle detaljer, som ikke har noe direkte med saken å gjøre, kommer så godt frem. Man skal uansett være forsiktig med å spekulere i hvorfor folk er uføre. Det å bli trygdet er for de fleste skikkelig sårt og et stort nederlag, og det er ikke noe hyggelig å føle at folk tenker at man har bløffet seg til det og snylter på staten. Tro meg.

Har selv tenkt tanken på å bli fosterhjem, så om overskuddet er der om en noen år håper jeg ikke uføretrygd setter en evt stopper for det :)
Godt skrevet ! Enig !:) Finnes så veldig mange grunner. Jeg klarer ikke full jobb , ingen som ser det på meg heller. Ser i grunn ganske så sprek ut, men da er det som betyr noe venner/familie , arbeidsplass og lege som forstår og vet . Hva andre tror og mener er uvesentlig.
 
leste en artikkel som låg på fb. Om et ektepar som var ufør og ønsket å bli fosterfamilie.

De var psykisk friske og hadde masse overskudd og tid til å følge opp et barn, men fikk avslag.
Frisk på legeerklæring og går ikke på medisiner.

Da tenker jeg; hvis de er psykisk og fysisk friske, og har masse overskudd og energi til å følge opp et (vanskeligstilt?) barn?

Hvorfor er de da uføre?
Synes det høres rart ut
Det kan høres så rart ut det bare vil, du har ingen forutsetning for å vite hvorfor de er uføre.

Min mamma er ufør og kunne nok fint tatt seg av et barn, mens å ha en fast jobb som ho ikke råder over er umulig.

Man vil kunne "lade opp" mens barnet er i barnehage/på skolen.

Jeg var 100% sykemeldt fra jobben i barnehage etter at vi mistet minsten og etter at pappa døde, men vi fortsatte å være besøkshjem. Det er helt forskjellige ting.

Hvorfor de er uføre har du vel ikke noe med..
Er så lei mistenkeliggjøring av uføre, spesielt når de prøver å gjøre noe positivt!!
 
Jeg mener også at det å få innvilget arbeidsavklaringpenger og evt. på sikt bli ufør er ganske strenge regler for å få . Så det å stille spørsmålstegn ved slikt og mistenkeliggjøre blir veldig feil for meg altså .
 
Jeg mener også at det å få innvilget arbeidsavklaringpenger og evt. på sikt bli ufør er ganske strenge regler for å få . Så det å stille spørsmålstegn ved slikt og mistenkeliggjøre blir veldig feil for meg altså .
Ja, det er en ekstremt lang og ikke mist krevende prosess så man skal ikke skimse av det.
 
ikke alltid man trenger å ha en diagnose for å være ufør, det er heller ikke alltid man ikke klarer å ta vare på barn. Mange grunner til at man kan være ufør uten at det betyr at random folk på Internett skal spekulere i om personen burde være ufør.
Har selv en mor som er ufør pga hjerneslag for mange mange år siden. Hun er helt frisk i dag, men å jobbe 100% kan hun ikke og får ikke lov av lege. Det betyr ikke at hun ikke kan gjøre andre ting.
La folk leve sitt liv, så lever du ditt.
 
I Norge blir ikke uføretrygd bare delt ut, de som er uføre er det av en grunn og ikke noe vi skal spekulere i. Mennesker som ikke får til arbeidslivet som likevel vil bidra med noe bør vi heller beundre mener jeg :)
Skulle ønske det ikke var så stigmatiserende å få aap/uføre av nav, mam sliter nok om det ikke dette skal komme i tillegg
 
Føler meg litt misforstått her. Tviler ikke på at de er syk på en eller annen måte som gjør de ufør.
Er de ufør så vet jeg også at det er en lang prosess. Det var ikke det jeg mente.
Men når de sier de er psykisk og fysisk frisk og har mye overskudd til å ta til seg et fosterbarn?
De er jo ikke fysisk eller psykisk frisk om de er ufør?

Men selfølgelig mange grader av å være uføre også, noen er hardere rammet av ting enn andre.
Men de fikk avslag, så da har de kanskje ikke helse til det? Ikke vet jeg
 
Min mann driver med den endesløse og ufattelig tunge prosessen det er å søke ufør, fordi at han er syk på den måten at han ikke klarer presset det er å måtte prestere på jobb. Altså, det påvirker og forverrer sykdommen.. Klarer det i perioder, men blir veldig syk av å jobbe. Men han klarer helt fint livet på hjemmebane og å ta seg av barn.

Mennesker er komplekse.

Tenker det kan være noe sånt. Er jo ikke alt som kommer frem i avisa, kan du si.
 
Min mann driver med den endesløse og ufattelig tunge prosessen det er å søke ufør, fordi at han er syk på den måten at han ikke klarer presset det er å måtte prestere på jobb. Altså, det påvirker og forverrer sykdommen.. Klarer det i perioder, men blir veldig syk av å jobbe. Men han klarer helt fint livet på hjemmebane og å ta seg av barn.

Mennesker er komplekse.

Tenker det kan være noe sånt. Er jo ikke alt som kommer frem i avisa, kan du si.

Eg er kronisk sjuk men har jobbet hardt for og komme meg tilbake i jobb. Studera til høsten og så full jobb, aleine med 2 barn i tillegg. Ja man kan vera ufør og vera fosterheim og, enn om det ikkje er A4. Bv kjøpe jo eine foreldrene ut av jobb. Her er dei jo heima. Men eg har ikkje lest alt og har ikkje all informasjon, for bv har jp taushetsplikt.
 
Eg er kronisk sjuk men har jobbet hardt for og komme meg tilbake i jobb. Studera til høsten og så full jobb, aleine med 2 barn i tillegg. Ja man kan vera ufør og vera fosterheim og, enn om det ikkje er A4. Bv kjøpe jo eine foreldrene ut av jobb. Her er dei jo heima. Men eg har ikkje lest alt og har ikkje all informasjon, for bv har jp taushetsplikt.

Det er det som er i sånne saker. De kan jo uttale seg og si hva de vil, de som føler at det er på feil grunnlag de er blitt nektet å bli fosterforeldre, mens de som har tatt vurderingene ikke kan si noe som helst.
 
Det er det som er i sånne saker. De kan jo uttale seg og si hva de vil, de som føler at det er på feil grunnlag de er blitt nektet å bli fosterforeldre, mens de som har tatt vurderingene ikke kan si noe som helst.

Ja. Samme som dei som står fram og seie bv hadde ingen grunn til å overta omsorg til deira barn og iblant har foreldra rett men bv kan jo ikkje gå ut og sei kvifor dei tok barna ut frå heimen.
 
Føler meg litt misforstått her. Tviler ikke på at de er syk på en eller annen måte som gjør de ufør.
Er de ufør så vet jeg også at det er en lang prosess. Det var ikke det jeg mente.
Men når de sier de er psykisk og fysisk frisk og har mye overskudd til å ta til seg et fosterbarn?
De er jo ikke fysisk eller psykisk frisk om de er ufør?

Men selfølgelig mange grader av å være uføre også, noen er hardere rammet av ting enn andre.
Men de fikk avslag, så da har de kanskje ikke helse til det? Ikke vet jeg
Det er mye man kan ha som gjør at man fortsatt kan ha barn. Jeg har mine "ting", men regner meg som frisk. Mannen har ADHD, men er fortsatt frisk (og noen er såpass hardt rammet av adhd og hvordan de har blitt møtt med det at de er uføre).

Det er MYE annet som kan gjøre at man får avslag, økonomisk situasjon, sosialt nettverk, stand på bolig og boligsituasjon.

Det jeg reagerer på er måten du stiller spørsmål ved uføretrygden deres.
Føler du motsier deg selv

Da tenker jeg; hvis de er psykisk og fysisk friske, og har masse overskudd og energi til å følge opp et (vanskeligstilt?) barn?

Hvorfor er de da uføre?

Synes det høres rart ut
For å så skrive
Føler meg litt misforstått her. Tviler ikke på at de er syk på en eller annen måte som gjør de ufør.
Er de ufør så vet jeg også at det er en lang prosess. Det var ikke det jeg mente.
Men når de sier de er psykisk og fysisk frisk og har mye overskudd til å ta til seg et fosterbarn?
De er jo ikke fysisk eller psykisk frisk om de er ufør?
Det spørs jo helt på hvorfor man er ufør...
 
Det er mye man kan ha som gjør at man fortsatt kan ha barn. Jeg har mine "ting", men regner meg som frisk. Mannen har ADHD, men er fortsatt frisk (og noen er såpass hardt rammet av adhd og hvordan de har blitt møtt med det at de er uføre).

Det er MYE annet som kan gjøre at man får avslag, økonomisk situasjon, sosialt nettverk, stand på bolig og boligsituasjon.

Det jeg reagerer på er måten du stiller spørsmål ved uføretrygden deres.
Føler du motsier deg selv


For å så skrive

Det spørs jo helt på hvorfor man er ufør...

Utifra hva det paret skrev så framstiller de seg selv som fysisk og psykisk friske, ingen medisiner god økonomi og alt på stell.. og de var skuffet over å få avslag..

Jeg tviler ikke på at de er uføre. Men om det hun skriver stemmer har de self ikke blitt uføre. Dvs at bufdir har gjort en undersøkelse hos de som tilsier avslag.

Du skal være ganske syk fysisk eller psykisk for å bli ufør.
 
Back
Topp