Fosterhjem

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
Litt OT, men når noen skriver at de er 100% ufør, men helt friske, så begynner jeg å lure. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg lurer heller, dere lever på bla. Mine skattepenger. Hvorfor være 100%ufør om man er frisk?

Litt OT, men når noen skriver at de er 100% ufør, men helt friske, så begynner jeg å lure. Og jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg lurer heller, dere lever på bla. Mine skattepenger. Hvorfor være 100%ufør om man er frisk?

Men du er ikke den som sitter å avgjør hvem skal eller ikke skal få uføre. Dette avgjøres av nav dermed slipper vi å spekulere i dette. Det å bli uføre er ganske så vanskelig.Dessuten benytter du deg av både helsevesen, skole, barnehage, permisjoner så skattepengene til småbarnsforeldre går nok kun til deg selv :)

Men du er ikke den som sitter å avgjør hvem skal eller ikke skal få uføre. Dette avgjøres av nav dermed slipper vi å spekulere i dette. Det å bli uføre er ganske så vanskelig.Dessuten benytter du deg av både helsevesen, skole, barnehage, permisjoner så skattepengene til småbarnsforeldre går nok kun til deg selv :)

Herregud.. er ikke det hun sier! Hvorfor si du er frisk psykisk og fysisk, har masse energi og overskudd til å være fosterforeldre.. men er 100% ufør?
Tviler ikke på at de er ufør med god grunn. Men da er de ikke friske som de selv beskriver

Herregud.. er ikke det hun sier! Hvorfor si du er frisk psykisk og fysisk, har masse energi og overskudd til å være fosterforeldre.. men er 100% ufør?
Tviler ikke på at de er ufør med god grunn. Men da er de ikke friske som de selv beskriver

Hvorfor skal man legge ut til alle hvorfor man er uføre? Hva har det av allmenne interesse?

Vet ikke hva man ser for seg når det gjelder hvordan uføretrygd blir innvilget jeg altså. Ved psykisk sykdom må det bekreftes av psykologer ect. Det tar mange år med utprøving og avklaring og gud vet hva, for å gå uføretrygd og det er ikke sånn at flesteparten blir 100% trygda nå om dagen. Det er sjeldent. Det er ikke snakk om 1-2 år med avklaring, det er ofte snakk om 4-5-6. Noen holder på enda lenger enn det og er en kasteball i NAV-systemet.

Man betaler faktisk skatt som uføretrygdet også. Til og med mens man utredes/avklares.

At noen sier de er friske betyr ikke nødvendigvis at de er det? Det er jo så tabu å ikke være arbeidsfør, så folk skryter vel på seg da. Med alle de dårlige holdningene folk som er uføretrygdet møter der ute så synes jeg ikke det er et eneste spøtt rart om noen ønsker å fremstå som friske, selv om de ikke er det.

Hvorfor skal man legge ut til alle hvorfor man er uføre? Hva har det av allmenne interesse?

Altså, det var en artikkel som låg ute på fb fra bufdir der den damen kommenterte, og bufdir svarte henne. Hun selv som valgte å legge ut sin sak. Hun var sint på bufdir fordi hun ikke fikk være fosterforeldre enda hun er frisk både fysisk og psykisk.. osv. Og gikk til «angrep» på de..

Det går ann å ikke kunne fungere i jobb uten å være syk. Jeg fikk nylig diagnosen Aspergers syndrom, og er også overfølsom for sanseinntrykk. Jeg er ikke syk. Dette er helt normalt for meg, og det er ikke noe som kan eller burde medisineres eller gjøre noe med. Jeg fungerer rett og slett på en annen måte enn majoriteten, og en A4-jobb er vanskelig. Nå er ikke jeg ufør, men veldig mange med Aspergers er det. De er altså friske og raske, men fungerer ikke i arbeidslivet slik dette er lagt opp. Det finnes kun noen få jobber som er håndterbare, og med NAV’s «hjelp» kan det være ekstra vanskelig å få disse jobbene (nav støtter for eksempel lite opp om folk som ønsker å jobbe deltid eller vil starte egen bedrift).

Vil ikke spekulere i hva som gjør noen ufør, men Aspergers syndrom er et typisk eksempel på en diagnose som kan føre til uføretrygd, helt eller delvis, uten at personen er fysisk eller psykisk syk.

Jeg avgjør ikke det nei, men jeg lurer, og det må være lov :)

Det går ann å ikke kunne fungere i jobb uten å være syk. Jeg fikk nylig diagnosen Aspergers syndrom, og er også overfølsom for sanseinntrykk. Jeg er ikke syk. Dette er helt normalt for meg, og det er ikke noe som kan eller burde medisineres eller gjøre noe med. Jeg fungerer rett og slett på en annen måte enn majoriteten, og en A4-jobb er vanskelig. Nå er ikke jeg ufør, men veldig mange med Aspergers er det. De er altså friske og raske, men fungerer ikke i arbeidslivet slik dette er lagt opp. Det finnes kun noen få jobber som er håndterbare, og med NAV’s «hjelp» kan det være ekstra vanskelig å få disse jobbene (nav støtter for eksempel lite opp om folk som ønsker å jobbe deltid eller vil starte egen bedrift).

Vil ikke spekulere i hva som gjør noen ufør, men Aspergers syndrom er et typisk eksempel på en diagnose som kan føre til uføretrygd, helt eller delvis, uten at personen er fysisk eller psykisk syk.

Aspergers er jo en diagnose;nevropsykiatrisk utviklingsforstyrrelse..De fleste klarer å jobbe, men det er mange som også faller utenfor.

Poenget er at når hun sier hun er fysisk og psykisk frisk, så er hun jo ikke det.du må ha en diagnose for å få ufør.

Altså, det var en artikkel som låg ute på fb fra bufdir der den damen kommenterte, og bufdir svarte henne. Hun selv som valgte å legge ut sin sak. Hun var sint på bufdir fordi hun ikke fikk være fosterforeldre enda hun er frisk både fysisk og psykisk.. osv. Og gikk til «angrep» på de..

Jeg har ikke tenkt til å diskutere med deg, jeg svarte også en helt annen enn deg som poengterte at hun betalte skatt og dermed hadde noe med uføre.
At noen sier A i en artikkel, så betyr det fortsatt ikke at vi lesere må vite B. Noe man velger selv og når man ser holdingene man har til syke i dag så er det ikke rart at man skriver at man er frisk.

Jeg avgjør ikke det nei, men jeg lurer, og det må være lov :)

Du tror ikke det er tøft nok å ikke kunne jobbe og fungere som vanlig uten at alle andre skal lure på om man faktisk fyller kravene til uføre?
Det å ha en jobb har enormt betydning for mennesket ikke bare pga egne penger, men også det å yte noe, det å bety noe, det å ha ett nettverk. Jeg synes man skal holde seg for god til å lure jeg, for man har ikke noe med andres liv å gjøre.

Du tror ikke det er tøft nok å ikke kunne jobbe og fungere som vanlig uten at alle andre skal lure på om man faktisk fyller kravene til uføre?
Det å ha en jobb har enormt betydning for mennesket ikke bare pga egne penger, men også det å yte noe, det å bety noe, det å ha ett nettverk. Jeg synes man skal holde seg for god til å lure jeg, for man har ikke noe med andres liv å gjøre.

Litt det samme eg meiner om det berømte mammapolitiet og. Eller generelt folk som blandar seg. Hold dykk unna.

Jeg lurer. Om man kan bli ufør uten at man har en diagnose så syns jeg det er rart.

Jeg er helt enig i at det å ha en jobb er superviktig for folk ja, men om man ikke kan fungere i jobb i det hele tatt må det jo være noe. Og jeg mener det er viktig å være kritisk også, ikke mot de som får det, men systemet, begge veier. Ei bekjent av meg jubla da hun fikk ung ufør, la ut på fb og spurte etter svarte jobber. Da blir jeg skeptisk enten du liker det eller ikke.

Jeg lurer. Om man kan bli ufør uten at man har en diagnose så syns jeg det er rart.

Jeg er helt enig i at det å ha en jobb er superviktig for folk ja, men om man ikke kan fungere i jobb i det hele tatt må det jo være noe. Og jeg mener det er viktig å være kritisk også, ikke mot de som får det, men systemet, begge veier. Ei bekjent av meg jubla da hun fikk ung ufør, la ut på fb og spurte etter svarte jobber. Da blir jeg skeptisk enten du liker det eller ikke.

Jeg tenker at har man selv ikke vært i systemet så bør man prise seg lykkelig over det. Man må heldigvis ikke ha diagnoser for å ikke fungere skikkelig i jobb, hvorfor dette diagnosejaget? Og ikke minst hvorfor så bekymret på andres vegne om de er syke eller ikke. Nei, jeg kommer aldri til å forstå hvorfor mange nordmenn er så opptatt av alle andre enn faktisk å se seg selv i speilet å konsentrere seg om seg selv. Får håpe de som dømmer andre slik slipper å havne der selv

Skjønner du lurer og det er vel lov, men stusser litt på nødvendigheten av å lage en sak om det på babyverden. Ikke at jeg bestemmer hva som skal legges ut, men bare en tanke.
Vi vet like lite som deg.
Litt nysgjerrig på hvilken artikkel dette var for du sier ikke noe om hva bufdir svarte

Aspergers er jo en diagnose;nevropsykiatrisk utviklingsforstyrrelse..De fleste klarer å jobbe, men det er mange som også faller utenfor.

Poenget er at når hun sier hun er fysisk og psykisk frisk, så er hun jo ikke det.du må ha en diagnose for å få ufør.
Men ikke alle diagnoser = psykisk eller fysisk syk. Var jo nettopp det jeg fortalte deg. Ja, Aspergers er en diagnose, men det er ikke en sykdom. Hverken fysisk eller psykisk.

Svaksynthet kan også være medfødt og ikke som årsak av en sykdom. Å mangle en arm fra fødselen av er heller ikke en sykdom. Disse tilstandene kan likevel føre til uføretrygd. Tror du må slippe taket på den tanken om at ufør=syk. Ufør i forhold til jobb betyr kun det, at man ikke kan jobbe 100% av ulike årsaker. Hos noen er det nok pga sykdom, hos andre ikke.

Men ikke alle diagnoser = psykisk eller fysisk syk. Var jo nettopp det jeg fortalte deg. Ja, Aspergers er en diagnose, men det er ikke en sykdom. Hverken fysisk eller psykisk.

Aspergers går under nervopsykiatrisk diagnose.. Google det du!

Svaksynthet kan også være medfødt og ikke som årsak av en sykdom. Å mangle en arm fra fødselen av er heller ikke en sykdom. Disse tilstandene kan likevel føre til uføretrygd. Tror du må slippe taket på den tanken om at ufør=syk. Ufør i forhold til jobb betyr kun det, at man ikke kan jobbe 100% av ulike årsaker. Hos noen er det nok pga sykdom, hos andre ikke.

Da er det likevel noe fysisk som gjør at man er ufør :p jeg skjønner ikke diskusjonen her. Er jo alltid en fysisk eller psykisk grunn til uførhet, ellers hadde man jo ikke vært ufør. Trenger nødvendigvis ikke være syk for å være ufør, men er jo alltid en grunn til uførhet som kommer av en fysisk eller psykisk grunn.

Å mangle en arm = fysisk grunn
Svaksynthet = fysisk grunn
Plager/bivirkning av tidligere sykdom = fysisk eller psykisk grunn

Tror mange misforstår trådstarter her. Tror ikke det var noe diskusjon på grunnen til at folk er uføre, eller tvile på at de hadde grunn til det. Mer at det er jo alltid en grunn til uførhet som enten er psykisk eller fysisk på en eller annen måte. Hva som er grunnen trenger jo ingen å vite, og man kan være ufør å gjøre masse i hverdagen og klare det bra :)

Helt enig med deg i alt du skriver:-)

Så den serien på tv 2 om flere som hadde havnet utenfor arbeidalivet av ulike grunner, de fleste der var blitt uføretrygdet, men ønsket sterkt å prøve å finne en jobb:-) utfordingen er vell det at det for mange friske menesker, men som har div utfordinger ikke er så enkelt å finne den jobben som møter de behovene de har, eksemper på diagnoser mange av de på tv programmet hadde var bla annet asbergers syndrom, touretts syndrom, adhd etc. De var jo friske og fungerende mennesker, mange av de hadde familier og barn, men de kunne ikke ta hvilken som helst jobb og hadde vanskelig for å finne arbeidsgivere som var villig til å tilrettelegge.

Jeg vet også om en som er døv, som i mange år forsøkte å finne seg jobb, gikk ulike utdannelser for å prøve å komme inn i ulike yrker, men han ble veldig ekskludert fra arbeidslivet, han klarte rett og slett ikke å finne en arbeidagiver som ville ha han, fordi han var døv, ingenting i veien med han ellers, men de ble vell skremt av at han var hørselshemmet og redd for å tilrettelegge etc. Han var ut i media etc for å prøve å finne jobb men det siste jeg hørte fra han for en stund siden så hadde han fremdeles ikke funnet jobb.

Til ts, jeg synes faktisk det er en skikkelig uting å sitte å spekulere på slike ting, hva vi mennesker definerer som «frisk» kan også være ulikt. Kanskje denne damen har er diagnose som hun har lært seg å leve med, som gjør det vanskelig for henne å jobbe men hun selv velger å se på seg selv som frisk. Synes faktisk de som er ufør skal få slippe å føle at de må brette ut livene sine til alle og en hver mann, eller forsvare seg fordi de i noen aspekt kan fremstå som friske fungerende mennesker. Hva vet vi om hvilken utfordriger de lever med uten at det synes?

Back
Topp