Fosterdiagnostikk

Jeg kommer til å ta i mot, hvis jeg kommer så langt. Hvor tidlig må man være ute egentlig? Er bare 5+1.

Såvidt jeg har skjønt, tas blodprøvene uke 8-11, så må jo være noen uker på å henvise, selv om jeg har forstått at de snur seg fort rundt når de får henvisningene

Jeg skal ta Nipt og fikk beskjed om at jeg får henvisning når jeg drar på TUL når jeg er 7+5. Det var visst god nok tid på Rikshospitalet i hvert fall ☺️

Jeg har fått planen klar. Ul 30. nov og ved blodprøvene måtte jeg være 10+ uker så det blir trolig litt etter Ul. Så gikk det en ukes tid før jeg får svar. Vi får vite kjønn og blir det jente og alt ser bra ut gjøres ingenting. Er det gutt blir det nok morkakeprøve. Spent på de ja :)

Jeg har fått planen klar. Ul 30. nov og ved blodprøvene måtte jeg være 10+ uker så det blir trolig litt etter Ul. Så gikk det en ukes tid før jeg får svar. Vi får vite kjønn og blir det jente og alt ser bra ut gjøres ingenting. Er det gutt blir det nok morkakeprøve. Spent på de ja :)
Åh! Trodde det ikke var lov å få vite kjønn i Norge? Jeg er veldig spent på denne prøven! Skal absolutt ta den, det er vi enige om.
Er det lov å spørre hvorfor dere tar morkakeprøve om det er gutt? (Kun fordi jeg er nysgjerrig og vil gjøre alt jeg kan for å få svar på friskt barn).

Åh! Trodde det ikke var lov å få vite kjønn i Norge? Jeg er veldig spent på denne prøven! Skal absolutt ta den, det er vi enige om.
Er det lov å spørre hvorfor dere tar morkakeprøve om det er gutt? (Kun fordi jeg er nysgjerrig og vil gjøre alt jeg kan for å få svar på friskt barn).

Jeg er bærer av et genetisk syndrom som kun gutter får symptomer av. Altså jenter blir evt. kun bærere. Det er kun om du har det man kan få vite kjønn, da de ikke vil ta morkakeprøve hvis det ikke er nødvendig grunnet en liten abortfare. (Vet ikke om det ble forståelig)

Jeg er bærer av et genetisk syndrom som kun gutter får symptomer av. Altså jenter blir evt. kun bærere. Det er kun om du har det man kan få vite kjønn, da de ikke vil ta morkakeprøve hvis det ikke er nødvendig grunnet en liten abortfare. (Vet ikke om det ble forståelig)
Jo, absolutt. Da forstår jeg! :happy: takk for svar. Det er jo veldig spennende da. Håper det er en liten jente-spire du har da:Heartpink

Jeg ble henvist på mandag, da var jeg 5+3, og innkallingen kom i dag, med time til tul og nipt når jeg er 12+3.

Blir 39år i Januar så ja vil helt klart ta dette. Hvor langt skal man være på vei når man tar det? Fastlegen som sender henvisning?

Blir 39år i Januar så ja vil helt klart ta dette. Hvor langt skal man være på vei når man tar det? Fastlegen som sender henvisning?

Ja, var fastlegen min som sendte henvisning. I Oslo er det visst Rikshospitalet som gjør det. Jeg trodde man skulle ta blodprøve først, rundt uke 8-10 og deretter ul uke 11-14, men jeg skal visst ta alt samtidig..

Jeg er litt forvirret. Jeg er nå 7+1 og tok kontakt med jordmortjenesten, fikk time/oppstartsamtale i uke 9.

Jeg spurte samtidig om dette med nipt/forsterdiagnostikk, da sa hun at det skulle tas innen uke 10, og at det bare var å ta kontakt med fastlegen, det ble ikke nevnt noe om ventetid, men, bør man egentlig bare få tatt prøven fortest mulig? Er redd for å miste fortsatt, derfor jeg ikke har orket å «investere» så mye i det med undersøkelser, osv enda.

Jeg er litt forvirret. Jeg er nå 7+1 og tok kontakt med jordmortjenesten, fikk time/oppstartsamtale i uke 9.

Jeg spurte samtidig om dette med nipt/forsterdiagnostikk, da sa hun at det skulle tas innen uke 10, og at det bare var å ta kontakt med fastlegen, det ble ikke nevnt noe om ventetid, men, bør man egentlig bare få tatt prøven fortest mulig? Er redd for å miste fortsatt, derfor jeg ikke har orket å «investere» så mye i det med undersøkelser, osv enda.

jeg snakket med min jordmor å hun sa i uke 12-13 skulle jeg ta nipt test. jeg fikk ikke time før jeg er 13+1 på sykehuset. Så rart at alle får vite forskjellig

Jeg er 39,og skal ha dette. Hvilken gravoditetsuke bør jeg ha legetimen?
Har bestilt en i ca uke 6/7 for tidlig UL hos legen. Pga tidligere svangerskap utenfor livmoren.

Vurderer å ta privat, gjennom slikt testkit fra Sverige. Koster jo litt (selv om kit er billigere) men gir jo en viss trygghet.

Uten at jeg er noen ekspert så tror jeg du må ta det etter en viss uke, fordi det må være nok av fosterets dna i ditt blod for at de skal kunne teste det :)

Jeg sendte e konsultasjon med legen min som satte opp avtale til meg for første time når jeg er 11+3. Vi skulle da snakke om nipt og så skulle hun henvise da.. vil jo tro det er litt ventetid rett opp mot jul også, så kjenner jeg frykter at det blir for sent, uten at jeg aner hva som er riktig og ikke...

Jeg bestilte kun legetime til uke 10... tror jeg skal ringe opp igjen på mandag og høre når de mener man må ta nipt test. Redd for å ta testen forseint!

Back
Topp