Fosterdiagnostikk?

LittleHunt

Gift med forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Sniker fra september.

Og beklager hvis jeg skriver dette ordet feil men orker ikke løfte rævva å sjekke :happy:

Er det noen her som blir eller er over 38 når barnet er født og har erfaring med fosterdiagnostikk?

Hvordan foregår dette isåfall og er det anbefalt? Jeg har litt blandede følelser og har ikke snakket med lege enda.

Sniker fra september.

Og beklager hvis jeg skriver dette ordet feil men orker ikke løfte rævva å sjekke :happy:

Er det noen her som blir eller er over 38 når barnet er født og har erfaring med fosterdiagnostikk?

Hvordan foregår dette isåfall og er det anbefalt? Jeg har litt blandede følelser og har ikke snakket med lege enda.

Jeg skal føde om en uke eller så. Er 40 år. Har tatt nipt test t Danmark.

Det er opp til deg selv om du vil ta test.
Tror ikke det er anbefalt, men du kan få tilbud om det. Jeg måtte be om det selv. Men valgte Danmark for utvidet test.

Sniker fra september.

Sniker
Du får legen til å henvise deg til nærmeste sykehus med fosterdiagnostisk avdeling.
Da får du antagelig time til blodprøve i uke 9,samt ul en gang mellom uke 12-14. Testen kalles duo/kub-test.
Om du søker på det aktuelle sykehuset pluss fosterdiagnostikk, vil du finne mer info.
Men henvisning foregår via fastlegen din.
På bakgrunn av hva denne testen viser, kan man få tilbud om utvidete teser som nipt eller fostervann/morkakeprøve, men det er altså bare om testen gir høy risiko for at noe er galt med fosteret.

Duotest med blodprøve og ul i uke 12-14 her helt uten risiko av noe slag, og absolutt å anbefale :) jeg ser ingen ulemper med det, men du må nok be om å bli henvist, en kalles ikke inn automatisk.

Jeg måtte be om det selv. Den må taes før 13+3 fikk jeg beskjed om.

Jeg har tatt blodprøver på Riksen, og i morra skal jeg på TUL. KUB-test, kaller de det.
Min fastlege opplyste meg om dette, også søkte vi. Fikk time kort tid etterpå. Blodprøve ca uke 8-13, ultralyd før uke 14.
Jeg vil gjerne vite om babyen er frisk eller ikke. Det er jo viktig p tenke på om dette er noe dere vil vite, og hva dere eventuelt vil gjøre videre hvis babyen er syk. Jeg synes samtalen på sykehuset om trisomi var veldig beroligende.

Kan lese mer om det her:
https://oslo-universitetssykehus.no...spitalet&language=1044&behandling=Svangerskap

Jeg var på dette på Riksen i forrige uke, og det var en god opplevelse. Litt mye venting, så beregn god tid. Kjempegrundig ultralyd hvor overlege sjekker alt som sjekkes kan. Hos meg så alt heldigvis fint ut.
Var du på ul på Riksen? Jeg skal på Ullevål. Hadde samtale og tok blodprøver på Riksen.
Var det ul du måtte vente lenge på?

Jeg har tatt blodprøver på Riksen, og i morra skal jeg på TUL. KUB-test, kaller de det.
Min fastlege opplyste meg om dette, også søkte vi. Fikk time kort tid etterpå. Blodprøve ca uke 8-13, ultralyd før uke 14.
Jeg vil gjerne vite om babyen er frisk eller ikke. Det er jo viktig p tenke på om dette er noe dere vil vite, og hva dere eventuelt vil gjøre videre hvis babyen er syk. Jeg synes samtalen på sykehuset om trisomi var veldig beroligende.

Kan lese mer om det her:
https://oslo-universitetssykehus.no...spitalet&language=1044&behandling=Svangerskap

Var du på ul på Riksen? Jeg skal på Ullevål. Hadde samtale og tok blodprøver på Riksen.
Var det ul du måtte vente lenge på?
Jeg hadde UL på Riksen ja, fikk kanskje begge timene samme sted siden vi bor i Kristiansand? Ja, hadde time til samtale og blodprøve kl 12, og til UL kl 14. Kom først inn til UL kl 15.15, så de var ganske forsinka. Var maaaange som satt i kø der, men kan jo være det oppstod en akutt situasjon i løpet av dagen som de måtte prioritere.. men synes legen var grundig og hyggelig, men så at ultralydapparatet gav mye dårligere bilde enn vi fikk på privat UL her i Kristiansand.

Fosterdiagnostikk utføres på fem sykehus i Norge og er som de andre sier en kombinasjon av blodprøve og ultralyd. Du får tilbake risikotall for trisomi 21, 18 og 13, som er justert for en rekke individuelle faktorer. Hvis risikoen for noen av trisomiene er høyere enn 1:250 får du tilbud om NIPT-test. Det tar 10-14 dager. Resultatet av NIPT kan så eventuelt verifiseres av en fostervann- eller morkakeprøve.

Jeg hadde KUB UL på riksen sist og det var ikke en lege som utførte den. Skal på den i over i morgen så er spent på hvordan det er nå. Sist gikk jeg 1:49. I morgen har jeg nipt nr.2 siden den første ikke ga nok DNA. KUB er jo bra det men alt tar så lang tid og er så strengt. Jeg hadde håpet å ha svaret fra nipt allerede. Hvis abort er aktuelt vil jeg ta det så tidlig som mulig.

Jeg tar ultralyd hos gynekolog nå 12+1 for å sjekke nakkefold m.m. Skulle han finne noen avvik blir jeg henvist videre.

Jeg hadde UL på Riksen ja, fikk kanskje begge timene samme sted siden vi bor i Kristiansand? Ja, hadde time til samtale og blodprøve kl 12, og til UL kl 14. Kom først inn til UL kl 15.15, så de var ganske forsinka. Var maaaange som satt i kø der, men kan jo være det oppstod en akutt situasjon i løpet av dagen som de måtte prioritere.. men synes legen var grundig og hyggelig, men så at ultralydapparatet gav mye dårligere bilde enn vi fikk på privat UL her i Kristiansand.
Ah, men da har dere ikke fått svar nå?
Det var ganske lang ventetid, men verdt det, tenker jeg. :love7

Jeg var på dette på Riksen i forrige uke, og det var en god opplevelse. Litt mye venting, så beregn god tid. Kjempegrundig ultralyd hvor overlege sjekker alt som sjekkes kan. Hos meg så alt heldigvis fint ut.

Signerer dette med venting

Fostermedisin overalt har mange planlagte kontroller, men så blir folk sendt dit etter funn på oul og når svangerskapet blir risiko av en eller Annen grunn, og må få time fort. Derfor må de ofte dobbeltbooke pasienter, jeg ble fortalt at de også kunne trippelbooke men det var maks :hilarious:
Så tidsfordriv og god tid lurt ja :)

Last edited:
Back
Topp