fosterdiagnostikk

Så lenge jeg var blitt 38 år fikk jeg uansett sa min gynekolog. Gikk fort her. Han henviste meg på fredag og jeg fikk innkallingsbrev nå. Skal inn når jeg er 10+3

Jeg fikk ikke noe tilbud om NIPT fra fostergenetisk, kun de sedvanlige duo (kub), fostervann eller morkakeprøve. Var inne til blodprøve-delen i dag og skal ha ul om 2 1/2 uke. Er på Riksen, vet ikke om det har noe å si.
 
Jeg fikk ikke noe tilbud om NIPT fra fostergenetisk, kun de sedvanlige duo (kub), fostervann eller morkakeprøve. Var inne til blodprøve-delen i dag og skal ha ul om 2 1/2 uke. Er på Riksen, vet ikke om det har noe å si.
Ja NIPT får du ikke som første steg. Den får du kun hvis det er utslag på kub testen. Som en erstatning på fostervannsprøve. Slik jeg har forstått det. Så blir kub test på meg og i første omgang.
 
Misforsto visst jeg da, trodde du skulle ta NIPT. Jeg har ellers forstått det på samme måte som deg. Jeg ble sendt videre til fostervannsprøve i det siste svangerskapet vi mistet sent, håper jeg slipper det igjen, for det var ubehagelig på mange måter. Da er det bedre med NIPT!
 
Misforsto visst jeg da, trodde du skulle ta NIPT. Jeg har ellers forstått det på samme måte som deg. Jeg ble sendt videre til fostervannsprøve i det siste svangerskapet vi mistet sent, håper jeg slipper det igjen, for det var ubehagelig på mange måter. Da er det bedre med NIPT!
Ja vi har bestemt oss for å si nei til fostervannsprøve. Vil ikke ha noe økt abort risiko. Men kommer til å kreve NIPT hvis det er aktuelt.
 
Jeg synes det er helt teit at den enkel blodprøve og ultralyd som NIPT ikke skal være lov å ta i Norge ved mindre du er over 37 eller har høy risiko :mad: man får ikke tatt det privat engang. Det skulle iallefall vært en mulighet.

Hva er galt med at foreldre på forhånd får vite om barnet har for eksempel kromosomfeil? Forberede seg mentalt, eller velge bort om de ikke ønsker den utfordringen? Hvorfor skal kun foreldre over 37 få den retten? Skjønner ikke hva logikken til politikerne er.

Helt enig! Det er faktisk straffbart med inntil 2 års fengsel hvis helsepersonell tar blodprøven slik at en kan sende den utenlands for testing.

Blir et klasseskille når ikke alle har råd til å reise utenlands!
 
Helt enig! Det er faktisk straffbart med inntil 2 års fengsel hvis helsepersonell tar blodprøven slik at en kan sende den utenlands for testing.

Blir et klasseskille når ikke alle har råd til å reise utenlands!

Seriøst? For en udatert kontrollernede politikk det er.
Hvorfor skal det ikke være straffbart å få kunnskaper om sitt ufødte barns helse? Er kunnskap «sorteringssamfun»?
Per definisjon gir nipt kunnskap. Ikke alle som får påvist avvik blir å ta abort. Hvorfor skal det være ulovlig?

Håper politikerne forstår hvor tåpelig det er å nekte en slik test.
 
Ja, det er straffbart i dag. Får litt assosiasjoner til Handmaids Tale av hele den politiske styringen!
 
Helt enig! Håper det er ekstra mange som går i tog nå 8. mars!! Skummelt når det skjer endringer (selv om det ikke er en dramatisk / stor endring) i lovverket som faktisk innskrenker våre rettigheter. Det er absolutt utvikling feil vei!
 
Back
Topp