fosterdiagnostikk

Jeg synes det er helt teit at den enkel blodprøve og ultralyd som NIPT ikke skal være lov å ta i Norge ved mindre du er over 37 eller har høy risiko :mad: man får ikke tatt det privat engang. Det skulle iallefall vært en mulighet.

Hva er galt med at foreldre på forhånd får vite om barnet har for eksempel kromosomfeil? Forberede seg mentalt, eller velge bort om de ikke ønsker den utfordringen? Hvorfor skal kun foreldre over 37 få den retten? Skjønner ikke hva logikken til politikerne er.

Jeg synes det er helt teit at den enkel blodprøve og ultralyd som NIPT ikke skal være lov å ta i Norge ved mindre du er over 37 eller har høy risiko :mad: man får ikke tatt det privat engang. Det skulle iallefall vært en mulighet.

Hva er galt med at foreldre på forhånd får vite om barnet har for eksempel kromosomfeil? Forberede seg mentalt, eller velge bort om de ikke ønsker den utfordringen? Hvorfor skal kun foreldre over 37 få den retten? Skjønner ikke hva logikken til politikerne er.
Ja enig i det. Men regelen er over 38 ikke 37.

Det som provoserer mest er at det er de med god økonomi som har muligheten for å ta NIPT per dags dato, mens resten får pent vente i spenning å se. Tror ikke det å holde tilbake på fosterdiagnostikk hjelper oss bort fra sorteringssamfunnet, de som virkelig ønsker det reiser over grensa uansett eller sender en blodprøve i posten.

Du får det ikke nødvendigvis om du er over 38 heller. Helt bak mål! Jeg hadde definitivt foretrukket NIPT, men må nøye meg med KUB i første omgang.

Såå enig! Og vi skal liksom ikke ha et sorteringssamfunn, men er du over 38, er det helt greit. Forstå det den som kan.. o_O:smiley-angry019

Du får det ikke nødvendigvis om du er over 38 heller. Helt bak mål! Jeg hadde definitivt foretrukket NIPT, men må nøye meg med KUB i første omgang.
Så lenge jeg var blitt 38 år fikk jeg uansett sa min gynekolog. Gikk fort her. Han henviste meg på fredag og jeg fikk innkallingsbrev nå. Skal inn når jeg er 10+3

Back
Topp