Forventinger til fødselen...

Håper at fødselen (åpningsfasen) går fortere, slik at jeg ikke trenger epidural. Sist var jeg så utslitt etter x antall timer med rier, at epidural var redningen.

Spent på å føde to. Så sier som de førstegangsfødende; tar det som det kommer. Håper ihvertfall å føde vaginalt, så jeg kommer meg fort etterpå. :-)

Håper jeg får lov og klarer å føde normalt denne gangen. Ble satt i gang sist gang, en prosess som varte over flere døgn og endte med sugekopp, klipping og riestimulerende drypp. Håper å klare det uten epidural, men bodde i lystgassmaska sist gang og epidural var som å komme til himmelen så vi får se ;) Hadde håpet på å prøve badekar, fikk ikke det sist fordi barnet måtte overvåkes.

Håper jeg får lov og klarer å føde normalt denne gangen. Ble satt i gang sist gang, en prosess som varte over flere døgn og endte med sugekopp, klipping og riestimulerende drypp. Håper å klare det uten epidural, men bodde i lystgassmaska sist gang og epidural var som å komme til himmelen så vi får se ;) Hadde håpet på å prøve badekar, fikk ikke det sist fordi barnet måtte overvåkes.

Uff, hørtes ut som en stressende og smertefull prosess :/
Badekar har jeg også vurdert faktisk. Bare for å ha NOE smertelindring, samtidig som det blir så naturlig som mulig :) Meeen, ikke noe sikkert at det blir slik når jeg ligger der :P

Andregangs, og håper på like fin fødsel som sist. 6-7 timer fra riene startet til han var ute, 3 timer på sykehuset. Eneste jeg vil slippe er at jeg mistet riene på slutten og bare måtte presse på ren styrke.
Prøvde så vidt lystgass som smertelindring, men syntes ikke den hjalp for de hadde skrudd av gassen og kun hadde oksygen på maska (uten å si noe til meg selvsagt). Så denne gangen skal jeg høre om jeg kun kan ha oksygen hele tiden. Syntes det hjalp litt på pustinga og faktisk ha maska der.
Har epiduralskrekk, så det blir nok ikke aktuelt hvis jeg ikke absolutt må. Tror det er greit å holde seg unna også, siden jeg hadde riesvekkelse sist gang.

Vi har ikke tilgang til noen smertelindring på vår fødestue. Lurer på at de har kutta ut lystgass også, men håper de ikke har gjort det. Ellers er det vel akupunktur.

Dette blir min andre fødsel, og først å fremst håper jeg babyen holder seg inne til den er klar:) førstemann kom i uke 34.. Nesten alle mine forventninger ble brutt, så jeg vil ikke fokusere så veldig på forventninger denne gang. Det eneste jeg har som tanker er at epidural er hjertelig velkommen, lystgassen vil jeg ikke se eller høre noe mas om, og er det mulig vil jeg ligge i basseng og være mer aktiv (stå/gå). Måtte ligge under sist fødsel, lå i 1 1/2 døgn fra vannet gikk til babyen kom, så det håper jeg at jeg slipper:) men mann vet jo aldri... Tar alt som det kommer. Jeg gleder meg og fødsel er en opplevelse uannsett ♡

Jeg er veldig spent på denne fødselen, nr 3 for meg dette. Jeg erfarte fra nr 1, som var en helt forferdelig fødsel, selv om jeg fikk epidural, til nr 2 (bare lystgass) At støttespillerne, jordmødre og mann har MYE å si for hvordan fødselen blir. Men de gikk veldig fort begge fødslene. 5 timer med førstemann fra vannet gikk og riene begynte, til 2 timer med nr 2, fra vannet gikk og riene begynte. Så er veldig spent på hvordan denne fødselen blir. Men jeg har noen ting jeg selv selv gjerne vil ha: jordmødre jeg er trygge på, lystgass, samt at jeg vil IKKE revne! (klarte å hindre det på nr 2, fikk bare et usselt lite sting =)

Ellers får man vel bare ta det som det kommer?

Jeg er veldig spent på denne fødselen, nr 3 for meg dette. Jeg erfarte fra nr 1, som var en helt forferdelig fødsel, selv om jeg fikk epidural, til nr 2 (bare lystgass) At støttespillerne, jordmødre og mann har MYE å si for hvordan fødselen blir. Men de gikk veldig fort begge fødslene. 5 timer med førstemann fra vannet gikk og riene begynte, til 2 timer med nr 2, fra vannet gikk og riene begynte. Så er veldig spent på hvordan denne fødselen blir. Men jeg har noen ting jeg selv selv gjerne vil ha: jordmødre jeg er trygge på, lystgass, samt at jeg vil IKKE revne! (klarte å hindre det på nr 2, fikk bare et usselt lite sting =)

Ellers får man vel bare ta det som det kommer?
Brukte du fødselsforberedene olje? Det gjorde jeg. I ti (!!!!!!!) Uker, og ikke de tre ukene før som er anbefalt. Revnet ikke i det heletatt ;)

Aldri prøvd det, men jeg er åpen for alt som ikke er skadelig =)hvilke oljer er det egentlig snakk om og hvorfår man tak i dem?
Høres greit ut å ikke revne altså :P

Aldri prøvd det, men jeg er åpen for alt som ikke er skadelig =)hvilke oljer er det egentlig snakk om og hvorfår man tak i dem?
Høres greit ut å ikke revne altså :p

Mandelolje eller jordnøttolje. De har det på apoteket, men de står bak disken, så man må spørre etter det. ;) Jeg har kjøpt jordnøttolje. Brukte den sist og sydde kun to sting.

Høres greit ut å ikke revne altså :P
Fikk i gave av ei venninne. Hadde kjøpt på apoteket :) Jeg hadde iallefall vakuum fødsel, uten ett eneste sting ;)

Jeg håper å ikke føde i bilen eller ambulansen, så psyker meg opp til et sånn scenario også... Bah!
...uansett, så blir det uten smertelindring, og det er vel de eneste kriterieriene jeg har.

...litt stressa over at det er et nytt sykehus, det liker jeg ikke :-(

Uff, hørtes ut som en stressende og smertefull prosess :/
Badekar har jeg også vurdert faktisk. Bare for å ha NOE smertelindring, samtidig som det blir så naturlig som mulig :) Meeen, ikke noe sikkert at det blir slik når jeg ligger der :p
Hehe, ja var ikke meningen å skremme noen altså :) Jeg har veldig lyst til å føde vaginalt igjen, men har litt lyst til å advare som å bli satt i gang før man er moden. Ikke fått noe skrekk for noe som helst :)

2 gangs, men tvillinger denne gangen, så kjenner jeg gruer meg. Men fødselen sist var helt ok, langdryg og ekstremt smertefull. Men jeg klarte det jo. Er glad det er to, for da får man epidural uansett, men hadde uansett spurt om det med en gang. Skjedde ingenting i 26 timer før jeg endelig fikk epidural sist ;) Som å komme til himmelen det, og endelig fra 4-10 cm ;) Hadde goood hjelp fra lystgass jeg da, og det skal jeg også absolutt ha denne gangen også :) Er også mer forberedt på ks, da sannsynligheten er større med to :)

Naturlig og uten smertestillende, helst. Har lyst til å føde i vann, eller hvertfall bruke som lindring, ellers får det gå som det går. Er ikke så mye man får gjort noe med! Er overraskende rolig mtp fødsel, på grensen til kjepphøy faktisk...!

Håper bare ikke jeg får HELT panikk :p

Som andregangsfødende forventer jeg at det kommer til å gå fort ( 1 1/2 time fra 4cm til han var ute med førstemann ) og at det kommer til å gjøre helt utrolig vondt! Men allikevel gleder jeg meg!! For en opplevelse å sette barnet sitt til verden :D

Back
Topp