Fortykket nakkefold.. Tildig ul

Hei. Takk for mange svar som har hjulpet meg litt i en tøff periode..
Det er virkelig en tøff påkjenning å få beskjed om at det kanskje kan være noe galt med barnet ditt eller at barnet ikke er frisk..
Jeg er trådstarter.. og vil bare oppdatere dere litt.
Etter tidlig ultralyd fikk jeg beskjed om at nakkefolden var noe forstørret.. 2,3 mm ved 11 uker, jeg ble derfor henvist til Rikshospitalet.
På Rikshospitalet målte de samme nakkefold, 2,3 mm. Det er lett forhøyet og ikke så mye over «normalen». Jeg fikk tilbud om duotest, blodprøve. I dag fikk jeg svar og der står det at jeg ut i fra alder (25 år) har 1:900 sjans for å få barn med downs. Etter ultralyd og blodprøve fikk jeg nå 1:10 000 sjans for down syndrom, så det er jo fantastiske resultater!!! Og vi er så glade og lykkelige!
Veldig tilfeldig så har min venninne også blitt henvist til riksen pga forhøyet nakkefold hos barnet på tidlig ultralyd (2,6 mm) men henne fikk også veldig gode resultater etter å ha vært på riksen å tatt ultralyd og duotest (blodprøve). Ville skrive dette slik at noen som kan være i min situasjon kan lese dette å kanskje bli litt mindre bekymret :Heartred Igjen, takk for svar alle sammen :Heartred
Det var egentlig fint å høre, skal måle nakkefold på Onsdag... :)
 
Så gode nyheter:happy: godt man får så god oppfølging uansett hva resultatet blir! Så fint at du deler med oss:)
 
Hei. Takk for mange svar som har hjulpet meg litt i en tøff periode..
Det er virkelig en tøff påkjenning å få beskjed om at det kanskje kan være noe galt med barnet ditt eller at barnet ikke er frisk..
Jeg er trådstarter.. og vil bare oppdatere dere litt.
Etter tidlig ultralyd fikk jeg beskjed om at nakkefolden var noe forstørret.. 2,3 mm ved 11 uker, jeg ble derfor henvist til Rikshospitalet.
På Rikshospitalet målte de samme nakkefold, 2,3 mm. Det er lett forhøyet og ikke så mye over «normalen». Jeg fikk tilbud om duotest, blodprøve. I dag fikk jeg svar og der står det at jeg ut i fra alder (25 år) har 1:900 sjans for å få barn med downs. Etter ultralyd og blodprøve fikk jeg nå 1:10 000 sjans for down syndrom, så det er jo fantastiske resultater!!! Og vi er så glade og lykkelige!
Veldig tilfeldig så har min venninne også blitt henvist til riksen pga forhøyet nakkefold hos barnet på tidlig ultralyd (2,6 mm) men henne fikk også veldig gode resultater etter å ha vært på riksen å tatt ultralyd og duotest (blodprøve). Ville skrive dette slik at noen som kan være i min situasjon kan lese dette å kanskje bli litt mindre bekymret :Heartred Igjen, takk for svar alle sammen :Heartred
Wow! Det er kjempe bra da!

Jeg fikk målt fin nakkefold, men ikke så gode blodprøver (duotest). Mitt tall er 1:375 under 300 tar de morkakeprøve, jeg velger å stole på at alt er fint.
 
Hei. Jeg fødte nå i september og har vært gjennom det samme som deg.

Var på tidlig UL og gynekologen fant fortykket nakkefold. Tror den ble målt til 2.6mm. Ble henvist til riksen og tror de målte den til 3mm. Så fikk forhøyet risiko for kromosomavvik, men denne ble redusert igjen etter svarene fra blodprøven så de konkluderte med at barnet mest sannsynlig var friskt.

Selv om sjansen for avvik var veldig liten valgte vi i tillegg å reise til sverige for NIPT test for å få et mer sikkert svar. Testen viste veldig, veldig liten risiko for avvik.

Tvilen har likevel gnagd litt i bakhodet hele svangerskapet, men i september fødte jeg en helt frisk gutt som sover i armene mine nå. Jeg googlet meg ihjel på fortykket nakkefold og ble egentlig mest beroliget av det jeg fant. De aller, aller, aller fleste som får påvist fortykket nakkefold får friske barn.
Veeet det er en gammel tråd men.. Vi fikk målt nakkefolden til lille i magen til 2.63 og de sa den var smal og fin? Jeg synes selv den så stor ut i forhold til storebror så har selvsagt googlet i ettertid. Ser jo nå at den kanskje faktisk er litt forstørret. De prøvde leeeenge å få målt den en gang til, men babyen ville ikke snu seg. Så det ble med det ene målet. :shy:
 
Back
Topp