Fortykket nakkefold.. Tildig ul

Mina91

Blir kjent med forumet
Hei.
Jeg var på min første tidlige ul i dag. Jeg og samboeren gledet oss veldig..
Alt så bra ut med det aktive fosteret som ble målt til 11+1.
Mål av hodet, hjerte og hjerne så normalt ut osv.. neseben var normalt..
Men nakkefolden var lett fortykket som legen sa.. nakkefolden ble målt til 2,3 mm. Han sa det var litt mer enn gjennomsnittet og henviste oss derfor til Rikshospitalet for videreundersøkelse. Da det er risiko for kromosonavik.

Er selvfølgelig veldig redd for at det feiler den lille noe og er veldig trist :(

Noen som har opplevd noe lignende og har noen trøstende ord?
 
Veit ingen ting om desverre.
Men sender deg en klem :Heartbigred
 
Siden vi skal inn på morkakeprøve så har jeg googla endel i det siste:bag: men der har jeg lest flere som har fått beskjed om fortykket nakkefold, og de har ikke funnet noe galt på videre utredning (de sier vel at man ikke skal google for mye når man skal på utredninger da:bag:).
Uansett masse lykke til:Heartred
 
Så trist å lese, vet heller ikke hva som foregpr på utredningen, men vil tro det er ny UL, kanskje med eksperter på området. Tror ikke nakkefold i seg selv behøver å bety så mye, så håper alt er som det skal. Ønsker dere masse lykke til.
 
Håper dere får raskt kontroll på Rikshospitalet, slik at dere slipper å uroe dere lenge.
Håper alt er fint med den lille :Heartred
 
Har du tatt duo blodprøver?
 
Lykke til.
Håper det viser seg å være ubetydelig.
 
Har du tatt duo blodprøver?

Takk :Heartpink

Nei har ikke tatt det enda.. Skal bli innkalt til Rikshospitalet, så kanskje jeg tar prøver der.. usikker på hvilke undersøkelser jeg skal ta der.. Får nok en tlf fra de i dag.. Håper jeg hvertfall.
 
Takk for fine svar fra dere.. :Heartpink
Håper jeg får en tlf fra Rikshospitalet i dag.. For det er veldig vanskelig å gå å vente uten svar..
Krysser alt for at alt er fint med lille nurket :Heartpink:Heartblue
 
Jeg har hørt om et par som opplevde det, og der var nakkefolden mye tykkere enn det. De fikk tatt alt av tester, fant ikke noe mer, og det er i dag en sunn og frisk skolegutt!
 
Jeg har hørt om et par som opplevde det, og der var nakkefolden mye tykkere enn det. De fikk tatt alt av tester, fant ikke noe mer, og det er i dag en sunn og frisk skolegutt!

Håper det gjelder for oss også! Takk for at du deler :Heartred
 
Noen fler som har opplevd å få beskjeder om lett fortykket nakkefold? Eller kjenner noen som har fått den beskjeden?
 
Da jeg var på TUL hos tidligere overlege på KK, fortalte han at barn med nakkefold under 3 mm som regel ikke hadde kromosomfeil. Men dersom den var 3 mm eller større ved uke 11-13 var det grunn til større bekymring og videre undersøkelser.

Masse lykke til med utredning! Håper dette går bra og at du kommer raskt til på sykehuset [emoji3590][emoji1374]
 
Hei. Jeg fødte nå i september og har vært gjennom det samme som deg.

Var på tidlig UL og gynekologen fant fortykket nakkefold. Tror den ble målt til 2.6mm. Ble henvist til riksen og tror de målte den til 3mm. Så fikk forhøyet risiko for kromosomavvik, men denne ble redusert igjen etter svarene fra blodprøven så de konkluderte med at barnet mest sannsynlig var friskt.

Selv om sjansen for avvik var veldig liten valgte vi i tillegg å reise til sverige for NIPT test for å få et mer sikkert svar. Testen viste veldig, veldig liten risiko for avvik.

Tvilen har likevel gnagd litt i bakhodet hele svangerskapet, men i september fødte jeg en helt frisk gutt som sover i armene mine nå. Jeg googlet meg ihjel på fortykket nakkefold og ble egentlig mest beroliget av det jeg fant. De aller, aller, aller fleste som får påvist fortykket nakkefold får friske barn.
 
Back
Topp