Fortsette med folat?

LilleSpiren2018

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
Januarlykke 2020
Jeg er 13+4 idag. Har tatt folat daglig siden jeg fant ut at jeg var gravid. Burde jeg ta resten av boksen også? Fastlegen mente at det ikke var vits å ta folat lengre, og at jeg bare kan kaste resterende.
 
Tar den gravid pakken. Er 14+0 . Men blir utrolig kvalm etter jeg har tatt de tabl. Så vurderer å slutte.
 
Sniker fra nov. Jeg tar bare ut hele svangerskapet og ammeperioden. Leste ett eller annet sted at det kunne være bra for både mor og barn uansett hele veien, og tenker why not, det er vannløselig og kommer ut igjen om vi ikke bruker det. Tar 600mg daglig pga multivitaminer også.
 
Jeg hadde tatt resten av boksen, kjedelig å kaste den :) Selv har jeg kjøpt én boks for mye, lurer på om jeg skal ta den selv eller gi den bort til ei veninne som planlegger barn :joyful:
 
Folsyre/folat er bare B-vitamin og B-vitaminer er vannløselige, så du tisser ut det du ikke trenger mer.

B-vitaminer er bra for hår, hud og negler og de blir ofte dårlige etter fødsel, så det er kjempe lurt å fortsette med de etter fødselen. Spesielt fordi du rundt 3-4 mnd etter fødsel begynner å miste alt det ekstra håret du fikk under svangerskapet.
 
Last edited:
Jordmoren min sa at det ikke var nødvendig å ta etter uke 12 pga det folat forebygger (altså at ryggmargen lukkes) er ferdig utviklet på det stadiet.
Jeg stopper nå og begynner heller på det igjen etter fødsel som andre her sier.
 
Jeg kommer til å gå over til vanlige multivitaminer igjen, og de inneholde folat. Må bare få brukt opp det hersens lifeline gravidgriene først! Verdens største piller, og 4 for dag er litt i overkant :hilarious:
 
Jeg spiser opp resten av boksen. :)
 
Back
Topp