Forsøksdyr

Kal-El

Forumet er livet
Hva er deres mening?

Deler spørsmålet inn i to kategorier:

1: Til merkevarer/parfyme/konsumentprodukter.
2: Til medisinsk forskning som gagner mennesker og dyr.

Retningslinjer: Ingen navnebruk, hold dere til sak, ikke person, og ikke kjeft på andres synspunkter.

1. bør unngås så mye som mulig, enkelte ganger finnes det ikke så mange alternativene, men iallefall kjøp produkter som ikke er dyretestet viss det finnes andre alternativer. står valget mellom f.eks Loreal og Nivea, så velg Nivea.

2. her er det, en mye strengere lovgiving og retningslinjer enn "kosmetikkdyr" , og dyreforsøk i medisinsk forskning skal kun brukes der det er absolutt nødvendig og dyrene skal ikke lide unødig.

kategori 1 er jeg i mot. Kjøper ikke kosmetikk som er testa på dyr, så fremt det finnes alternativer.

kategori 2 er jeg mer i tvil om. Det sies jo at dyreforsøk i mange tilfeller gir misvisende resultater vitenskapelig sett, og det er jo en tap-tapsituasjon da. Men jeg mener det må til så lenge det ikke finnes andre alternativer. Er helt klart for å bruke midler på å utvikle dyrevennlige alternativer da, for både dyras skyld, og vår skyld hvis det blir misvisende med dyretesting.

Slenger inn litt mer: Hvis man allikevel kan teste medisiner på mennesker frivillig, la mennesker være "forsøkskaniner", er det da strengt tatt nødvendig med forsøksdyr til medisinsk bruk?

til spørsmål 1 vil jeg svare at jeg såklart gjerne hadde sett det unngått... Jeg vet ikke mye om hva som blir gjort der - av eget valg... Men skulle jeg selv som dyr hatt valgmuligheten av å få bitt av halen eller gennerelt bli spist på i en grisebinge, eller være apekatt og få litt utslett så hadde jeg valgt å være et forsøksdyr[8D]

Spm. 2. Kunne jeg reddet min datter ved å gjøre forsøk på 100 mus så hadde jeg gjort det. Hadde verden vært perfekt så hadde jo det vært fint om man slapp, men noen ganger må man ofre noe eller noen for å gavne helheten (altså mere enn min datter).[8D]

ORIGINAL: Kal-El

Slenger inn litt mer: Hvis man allikevel kan teste medisiner på mennesker frivillig, la mennesker være "forsøkskaniner", er det da strengt tatt nødvendig med forsøksdyr til medisinsk bruk?

Det er (med gooood grunn) strenge etiske regler for utprøving av medisiner på mennesker. Jeg mener man bør finne et annet alternativ.

ORIGINAL: snupzz

Det er (med gooood grunn) strenge etiske regler for utprøving av medisiner på mennesker. Jeg mener man bør finne et annet alternativ.

Du må komme med en lur ide nå...! Jeg er litt spent på hva du ville foreslå om du ikke kan bruke et levende vesen[:)] (ja jeg elsker fantasi![:D])

g
ORIGINAL: Bitzyh

ORIGINAL: snupzz

Du må komme med en lur ide nå...! Jeg er litt spent på hva du ville foreslå om du ikke kan bruke et levende vesen[:)] (ja jeg elsker fantasi![:D])

haha, jeg foreslår at man bruker....nei... assa.. jeg vet ikke. Men det finnes andre metoder, det er jeg ganske sikker på. Noe som en  "kunstig fremstilt organisme" eller et eller anna teknisk. (ja, nå høres jeg skikkelig smart ut, men jeg er ikke helt inne i den der vitenskapen der).

ORIGINAL: Auliana

Tja...er vel ikke det. Men hva om man skal teste ut medisiner til dyr da?

Poenget mitt er at en som blir utsatt for forsøk burde frivillig godta/akseptere eksperimentet. Et dyr vil aldri kunne gi sin sikre frivillige godkjennelse, det blir irellevant hvem/hva medisinen er for, det som spiller en rolle er konseptet om frivillighet, det kan man aldri få av et dyr.

Jeg mener personlig at alle dyreforsøk burde være forbudt, også hvis det kan redde tusenvis av menneskeliv, ettersom de tusenvis av menneskelivene blir reddet på bakgrunn av at et dyr blit tvunget / utsatt for noe ufrivillig som er til skade for det og ofte ender med død.

Det finnes nok av mennesker på jorden som frivillig vil la seg eksperimentere med medisinsk, både av profitt/penger, men også pasienter som har vært igjennom all behandling og har liten tid igjen å leve. Utviklingen medisinsk ville kanskje gått litt saktere, men det ville antageligvis blitt kompensert med at man måtte forsket bedre og mer nøyaktig og utført eksperimenter med langt større presisjon, så til syvende og sist tror jeg det ville gått opp i opp rent utviklingsmessig.

Etterhvert vil kvantemaskiner med DNA-simulering kunne erstatte også mennskeforsøksobjekter 100%, når teknologien når det stadiet om 20-30 år.

ORIGINAL: suki

mennesker er allerede frivillige forsøkskaniner for legemiddelindustrien. bl.a. alle som har tatt en viss svineinfluensavaksine.

ellers er mine svar til ditt spørsmål nei og atter nei!

Altså: Nei, du synes ikke det er greit å gjøre forsøk på dyr under noen omstendigheter?

Men igjen...gir dyr sitt samtykke til å slaktes slik at folk får julepølse og ribbefett til jul? Siden du snakker om samtykke..

Nei, men det gjør ikke antiloper, sebraer og kuer heller når de blir fanget og spist av løver og geoparder. (her bruker jeg næringskjede-kortet mitt)

(Jeg er allikevel ikke imponert over måten vi får kjøttet på, leveforholdene før de slaktes, stues sammen, dyremisbruk m.m)

Men igjen...gir dyr sitt samtykke til å slaktes slik at folk får julepølse og ribbefett til jul? Siden du snakker om samtykke..

Nei, men det gjør ikke antiloper, sebraer og kuer heller når de blir fanget og spist av løver og geoparder. (her bruker jeg næringskjede-kortet mitt)

(Jeg er allikevel ikke imponert over måten vi får kjøttet på, leveforholdene før de slaktes, stues sammen, dyremisbruk m.m)

Ja...og det er en helt annen diskusjon igjen. Nei, du får ta opp jakt eller kjøpe kjøttet ditt hos en bonde du vet dyra har det godt hos. Er ikke alle dyr som blir slaktet på et stort idustriellt slakteri vettu. Det er du som forbruker som har makta.

Ja vurderer begge alternativer hvis jeg skal fortsette å spise kjøtt i lengden.

Om man skal få betalt for å la seg være forsøksdyr er det kanskje fort gjort at frivilligheten forsvinner...Det er veldi mange på denne jorda som glatt hadde solgt både barn og bestemor for noen kroner i lomma....

1: Til merkevarer/parfyme/konsumentprodukter.

Jeg synes bruk av forsøksdyr for vår egen forfengelighets skyld er unødvendig og en burde heller benytte alternativer til levende dyr i tidlige utprøvingsstadier og så mennesker til senere stadier.

2: Til medisinsk forskning som gagner mennesker og dyr.
En bør strebe etter alternativer og heller benytte cellekulturer der det er mulig. Men ofte er det nødvendig å se effektene i et levende og komplett system. Dermed synes jeg det er viktig å følge retningslinjene for bruk av forsøksdyr (selvfølgelig!) og behandle disse dyrene skikkelig mens de lever. Bruk helst mindre dyr, som zebrafisk, bananfluer, gjærceller i første omgang for så senere å overføre kunnskapen til mus, rotter eller marsvin. Dette er dyr som lett kan holdes og som fint lever i bur uansett om de er på et laboratorie eller i et hjem. Dyrene bør stresses minst mulig og påføres minst mulig smerte, men det er dessverre slik at det noen ganger er nødvendig. Da bør eksponeringstiden minimeres og dyret bør få smertestillende så langt det er mulig.

De som jobber med dyreforsøk er mennesker de også og de aller fleste ønsker å behandle dyrene så godt som mulig! Jeg har selv jobbet med fisk, og alt ble utført under oppsyn. En må jo også gjennomgå kurs med eksamen og praksistid for å få lov til å jobbe med forsøksdyr og alle forsøk må søkes om på forhånd og innrapporteres. Alt jeg har observert tyder på at i allefall innen norsk forskning så foregår forskning med dyr på en fin måte.

Men dette er jo medisinsk grunnforskning, og ikke noe om kremer og parfymer som jeg som nevnt synes er totalt unødvendig.

På tidlige stadier av uttesting så er det påkrevd med streng kontroll av ytre faktorer. På forsøksdyr kan en regulere matinntak, væskeinntak, eksponering for smitte osv. Ulike parametere kan justeres for å se effekten av den enkelte parameteren alene. En har også kontroll på forsøksdyret gjennom hele livet dets. En slik kontroll kan en ikke ha på mennesker med vår lange generasjonstid og at vi i tillegg er vanskelige å kontrollere. [:)] Cellekulturer eller kultiverte organer er nok det beste alternativet på tidlige stadier.

Men på senere stadier så er uttesting på mennesker nødvendig og det er jo slik det foregår.

Er litt delt merker jeg...

Kosmetiske forsøksdyr...
I grunn er jeg mot dette men innser jo også at mye forskning som skjer her også har fortjeneste for den medisinske utprøvningen. Mange dyr kunne være spart med andre ord... Noen tilføyde legenvitenskapen gode ting.

Medisinske forsøk...
Jeg synte si grunn at et liv er et liv uansett, men om jeg måtte drepe 1000 rotter for å redde livet til de jeg var glad ville jeg faktisk ikke ha nølt et sekund.

Det optimale ...
Finne alternative metoder til de vi har i dag slik at ingen levende vesner trenger å lide last for eksperimenter.

Foreløpig finnes ikke disse optimale metodene så da er vi mer opp til naturlovene... Survival of the fittets....

Tror jeg ...

Back
Topp