Forlengelse av vikariat - krav

kariness

Elsker forumet
Jeg fant nettopp dette i en artikkel:

Likestillingsloven sier at det ikke er lov å forskjellsbehandle individer på grunn av graviditet og fødsel. Det betyr at dersom du normalt ville fått ditt vikariat forlenget om du ikke hadde vært gravid, skal du også ha det forlenget i tiden du går gravid og har rett til fødselspermisjon.
Dette er jo en fin tanke og regel. Men hvordan søren skal jeg klare å bevise at under andre omstendigheter ville jeg fått vikariatet forlenget? Eller hvordan skal jeg ta opp dette med sjefen min?

Hun er så vaklende og lite kommunikativ når det gjelder akkurat dette. Vikariatet mitt har vart fra august og gjelder ut desember. Planen var at det skulle "mest sannsynlig forlenges fra januar" også sa hun plutselig da jeg var gravid at "da må vi se han formen din før jeg kan si noe om januar"... Da har hun jo egentlig ikke lov til å si dette da???

Noen som kan komme med noen tips? Råd? erfaringer? takk for all hjelp!

Det lurer jeg på også. Har akkurat skrevet under på vikariat 20%. Har 70% fast og jobber nå 90%. Det er meningen at de 20% skal bli fast etterhvert. Kjenner bekkenløsningen gjør det tungt å jobbe allerede, men er redd for å be om tilrettelegging med tanke på forlengelse av vikariatet... Har ikke lyst til å bli fullt sykemeldt ut tida allerede nå heller!

De har ikke lov å la vær å forlenge deg pga at du er gravid, men problemet er jo at de kan si noe helt anna som grunn til at du ikke blir forlenget. Jeg ville uansett tatt det videre, stått på ditt! Og husk: blir du helt sykemeldt like før vikariatet går ut, har de faktisk ikke lov å forlenge deg før du er frisk. De kan ikke forlenge noen som er helt sykemeldt, men da skal du kunne bli forlenget senerer eventuelt, men da kan de jo ha ansatt en annen... Litt ekkelt det der med vikariat. Jeg var i et forrige svangerskap, men da gikk jeg ut i permisjon 1 måned før vikariatet var over.

Husk at det er en mellomting mellom 0% jobb og 100% jobb. 10,20,30,40,50,60,70,80,90 faktisk ;)

Hehe ja det er jo mye mellom ingenting og masse. Men jeg syns liksom jeg BURDE bli forlenget. For jeg er ALDRI syk, har aldri vært borte pga graviditeten og det har aldri vært noenting liksom... Så de burde jo MÅTTE. på en måte :P

vanskelig dette med vikariat og sjefer som kan finne på å bruke andre unnskyldninger for å slippe å gi en gravid lengre vikariat - håper det hjelper at du står på ditt og at du får videre vikariat!

Back
Topp