Forlate huset med sovende barn?

• Trådstarter Trådstarter Gjest
  • Opprettet Opprettet
G

Gjest

Guest
Jeg er alene med et barn på snart 3 år. Jeg har lang reisevei til og fra jobb, og rekker ikke å hente i barnehagen før den stenger. Når vi kommer hjem er det noen minutters lek før vi må spise og barnet må legges.

I en slik hverdag føler jeg at jeg ikke kan bruke tid på å handle på vei hjem. Butikken ligger 2,5 minutters gange unna huset.
Jeg måtte ut og kjøpe brød en kveld, det vi hadde var muglet. Jeg var skikkelig stresset hvert sekund jeg var ute av døren og følte jeg gjorde noe veldig galt. Men samtidig, hvis jeg står i dusjen og barnet våkner kan det gå like lang tid før jeg hører det, som det tar å handle.

Dette har gått meg til å tenke, hvor uansvarlig er det å forlate huset med sovende (små) barn? Bli borte i 10 min for et ærend, feks?
Evnt ha babymonitor med kamera og dra og trene, hvis treningsstudioet er 100 meter unna huset?

Det er litt slitsomt å ikke komme seg ut av huset etter kl 1830, og jeg kjenner ikke noen her jeg bor. Naboene er nesten aldri hjemme, og ingen av dem har så langt vist noen interesse for å hilse på oss når vi møtes i gaten.

Jeg er alene med et barn på snart 3 år. Jeg har lang reisevei til og fra jobb, og rekker ikke å hente i barnehagen før den stenger. Når vi kommer hjem er det noen minutters lek før vi må spise og barnet må legges.

I en slik hverdag føler jeg at jeg ikke kan bruke tid på å handle på vei hjem. Butikken ligger 2,5 minutters gange unna huset.
Jeg måtte ut og kjøpe brød en kveld, det vi hadde var muglet. Jeg var skikkelig stresset hvert sekund jeg var ute av døren og følte jeg gjorde noe veldig galt. Men samtidig, hvis jeg står i dusjen og barnet våkner kan det gå like lang tid før jeg hører det, som det tar å handle.

Dette har gått meg til å tenke, hvor uansvarlig er det å forlate huset med sovende (små) barn? Bli borte i 10 min for et ærend, feks?
Evnt ha babymonitor med kamera og dra og trene, hvis treningsstudioet er 100 meter unna huset?

Det er litt slitsomt å ikke komme seg ut av huset etter kl 1830, og jeg kjenner ikke noen her jeg bor. Naboene er nesten aldri hjemme, og ingen av dem har så langt vist noen interesse for å hilse på oss når vi møtes i gaten.
Jeg kunne bråløpt til butikken for et brød, men hadde ikke gått på treningsstudio. Hva om det begynner og brenne? Eller noen bryter seg inn i huset? Eller han kaster opp? Mye kan skje.

På de fleste studioer har de barnevakt? :)

Hva med å søke etter barnevakt i nærområdet? F.eks en lapp på butikken?

Vet hvordan du føler deg... Hadde det slik før... :(

Kan en venninne eller foreldre avlaste deg litt 1-2 ganger i mnd? Så du kan gjøre noe annet :)

Lykke til!

Jeg ville faktisk vurdert å flytte nærmere venner og familie, evt nærmere jobb. Høres ikke ut som om dere har mye tid sammen. Og nei, å dra på treningsstudio når barnet ligger hjemme synes jeg ikke er innafor! Jeg ville ikke dratt på butikken heller, men det er meg.

Ville ikke dratt ut :/ Høres trasig ut for deg/dere! Kan dere flytte nærmere familie eller andre som kan avlaste deg litt?

Jeg bor også 1min unna butikken og har i ett par tilfeller vurdert å løpe bort å kjøpe Brød eller hva det skulle være men har aldri gjort det.
Det er så mye som kan skje på kort til at det er ikke noe jeg hadde risikert.

Jeg ville aldri forlatt et sovende barn selv om det bare er for ett minutt. Sliter til og med å gå ut med søpla mens lille sover...

Jeg har nettopp begynt å gå litt ut av huset nå på kvelden og mine er 6 år.. De er 2 sammen og forstår at jeg ikke er langt unna om de ikke finner meg om de skulle våkne. Men kunne aldri ha gjort det for 3 år siden, men barn er ulike..

Jeg allierer meg med en nabo hvis jeg må på butikken og min 6-åring sover og faren er borte.
Så sånn sett er det greit å bo i en blokk.
Skjønner at du er i en vanskelig situasjon, men jeg ville ikke forlatt en 3-åring alene. Og iallefall ikke for å trene.
Søk etter barnevakter på barnevaktsiden på facebook i området der du bor, eller heng opp lapp i butikken.

Det hadde jeg faktisk ikke gjort. Må alltid ha en som passer på. Men vi har jo heldigvis en god vennekrets og naboer vi kunne gitt babycallen til skulle det bli krise, så vet jo ikke helt hvordan din hverdag er.

Hei! Har du hørt om noe som heter Home-Start? :-) Hvis ikke så vil jeg anbefale deg å søke det opp. Vi får hjelp derifra, og for oss er det gull verdt. Ditt tilfelle høres absolutt ut som et tilfelle for Home-Start :-)

Aldrig att jah hade læmnat barnet mitt ensam hjemma. Varken før å kjøpe brød eller gå og Træna

Jeg pleide å legge mini i vognen og trille tur på kvelden slik at jeg kom meg ut litt. Fikk besøk av venner jeg kunne skravle med mens vi gikk. Hadde han i vognpose med kun pysj på, så var lett å bære han over i sengen etterpå.
Hva med å trille litt og når ungen sover, svinge innom butikken?

Trene kan man jo gjøre hjemme. Løpt på butikken for et brød kunne jeg kanskje finne på. Men tror jeg ville satset på et større nettverk.

Det knøyt seg i magen min bare jeg leste dette. Dette er IKKE greit. Uansett hvilken situasjon du befinner deg i. Planlegg bedre med rundstykker i fryseren osv. Trene er ikke et must med så små barn. Kan eventuelt gjøres hjemme eller på et treningssenter hvor de har barnepass. Uansett om du er 10 min unna, du vet aldri! Brann, kvelning, 10 mnd er det fortsatt krybbedød inni bildet osv.. Gud forby at noe slikt skjer men ikke overlat sånt til tilfeldighetene, ever!

Hadde ikke fått meg til å reise ut nei. Ville vurdert å flytte eller skaffe ny jobb.

Å gå fra et 3 år gammelt barn i 10 minutter tror jeg ikke er noen krise, om d er veldig viktig å komme seg på butikken, d eks... Når jeg tenker på da jeg var 3 år (bodde på gård, mamma gikk i fjøset før jeg våkna d eks), så er ikke en butikktur så veldig annerledes. Trening blir annerledes synes jeg, d tar lengre tid... og selv om man har med monitor og ser at barnet våkner, så vil d ta litt tid å komme seg dit, og jeg hadde nok konsentrert meg mer om monitoren enn treninga og da er litt av poenget borte... :)

Det knøyt seg i magen min bare jeg leste dette. Dette er IKKE greit. Uansett hvilken situasjon du befinner deg i. Planlegg bedre med rundstykker i fryseren osv. Trene er ikke et must med så små barn. Kan eventuelt gjøres hjemme eller på et treningssenter hvor de har barnepass. Uansett om du er 10 min unna, du vet aldri! Brann, kvelning, 10 mnd er det fortsatt krybbedød inni bildet osv.. Gud forby at noe slikt skjer men ikke overlat sånt til tilfeldighetene, ever!

Samme her :( fikk veldig vondt av å lese dette. Er jo så mye som kan skje på kort tid og som kanskje krever akutt! Noen kan bryte seg inn i huset, brann, kvelning og bare det at evt barnet våkner, klatrer ut av senga og slår seg bevisstløs (mulig det er vill fantasi og overhysteri, men et eksempel!)

Jeg bor under 100 m fra butikken, men lar aldri barnet vøre igjen alene hjemme. Da setter jeg han heller i vogna, så triller vi bort sammen :) vinn vinn situasjon :) om barnet får være oppe 15 minutter ekstra pga det så er det ingen krise :)

jeg kommer til å gå ut i bakgården å lufte hundene med babycall med kamera i 5-10 når jenta vår sover.. Det er hva vi er komfortabel med og føles er forsvarlig. Kan hende noen reagerer på det, men vær foreldre må ta stilling til hva som er rett for dem.
Jeg personlig hadde aldri dratt å trene mens ungen sov, da er det snakk om være borte 40-60 min, og da kan mye skje. Butikken kunne jeg nok løp i ja :)

Back
Topp