Forhøyet glukosebelastning

Velsig rart siden man ikek får noe oppfølging hvis man ikkke har over 9.. jeg etterspurte hele tiden fordi jeg selv var bekymret men fikk kun vage anbefalninger, ikke vektstestimering eller noe konkret ifht kost.. jordmødrene på sykehuset sa også at verdiene var satt veldig lavt, og st msn derfor med 8,4 ikke hadde noe høyt nivå som burde følges opp.
Jeg var møkkdårlig heie svangerskapet så noe aktivitet var umulig, nen jeg regulerte kosten noe. Endre likevel opp m stor baby, slik jeg fryktet

la forresten ikke på meg ekstremt mye selv altså.. vanlig vektoppgang og likt symfysemål som med de andre barna

Legen min sa jeg skulle hente meg et blodsukkerapparat på apoteket, for å holde oversikt selv. Samt ikke spise godteri, poteyer, ris og pasta. Spise masse grønnsaker og mosjonere mer. Ha sa jeg ville regulere dette selv med kosthold, og trengte ikke noen videre oppfølging. Sjekket symfyse/fundusmål som lå under kurven og hvone bein.
Tror det er så forskjellig hva man får av hjelp/anbefalinger etter hvem man går hos.
Men som nevnt tidligere, hadde jeg gått opp ganske mye i vekt på en måned (3,5kg), så var vel også derfor jeg fikk påpeker.
 
Håper jo vektøkning ikke skal ha så mye å si. Men legen min sa at overvekt gir høyere blodsukker.
Lykletil på fredag!

Det der er ikke nødvendigvis sant altså.. Jeg har en bmi på 40 og er sykelig overvektig. Har alltid hatt perfekt blodsukker. Langtidsblodsukkeret mitt ligger på 4 hver gang jeg har målt. Mener å huske at jeg hadde 5,8 eller 6,2 etter 2 timer på glukosebelastningstesten. Jeg har også spist utrolig mye dritt dette svangerskapet. Klarte meg fint i starten fordi jeg ikke fikk noe særlig til søtsug, men så plutselig kicket det inn. Mener på man er utsatt for å gå opp i vekt om man får diabetes eller svangerskapsdiabetes. Det med vekt varierer også utrolig mye fra person til person, så ikke føl deg teit. Noen går opp mye selv om de egentlig ikke gjør så mye annerledes enn de som går opp mindre.

Fikk du ingen andre beskjeder enn å bare ikke spise karbohydrater?
 
Legen min sa jeg skulle hente meg et blodsukkerapparat på apoteket, for å holde oversikt selv. Samt ikke spise godteri, poteyer, ris og pasta. Spise masse grønnsaker og mosjonere mer. Ha sa jeg ville regulere dette selv med kosthold, og trengte ikke noen videre oppfølging. Sjekket symfyse/fundusmål som lå under kurven og hvone bein.
Tror det er så forskjellig hva man får av hjelp/anbefalinger etter hvem man går hos.
Men som nevnt tidligere, hadde jeg gått opp ganske mye i vekt på en måned (3,5kg), så var vel også derfor jeg fikk påpeker.

Snakk med jordmor om det på neste kontroll, si at du ikke føler du ble tatt seriøst av legen din og spør om det er vanlig praksis ved svangerskapsdiabetes. Det viktigste er å spise mat med lite karbohydrater eller trege karbohydrater som gi blodsukkeret en stabil stigning. Her kan du lese litt mer om det https://www.diabetes.no/kosthold/ma...r/derfor-gir-fiber-lavere-blodsukkerstigning/
 
Legen min sa jeg skulle hente meg et blodsukkerapparat på apoteket, for å holde oversikt selv. Samt ikke spise godteri, poteyer, ris og pasta. Spise masse grønnsaker og mosjonere mer. Ha sa jeg ville regulere dette selv med kosthold, og trengte ikke noen videre oppfølging. Sjekket symfyse/fundusmål som lå under kurven og hvone bein.
Tror det er så forskjellig hva man får av hjelp/anbefalinger etter hvem man går hos.
Men som nevnt tidligere, hadde jeg gått opp ganske mye i vekt på en måned (3,5kg), så var vel også derfor jeg fikk påpeker.
Jeg gikk opp 1 kg i uka på 5 uker, har ikke fått noe reaksjon på det fra min lege :facepalm: har roet seg noe nå da, men vekta snegler oppover hver uke. Nå har ikke jeg fått beskjed om hva blodsukkeret og resultatet på glukosebelastningen var, så regner med det var fint siden det er 2 uker siden. Bare tenkte å sifra om at du ikke er den eneste som har gått raskt mye opp i vekt uten at det trenger å bety så mye :)
 
Ikke nevnt at jeg har svangerskapsdiabetes. Men at glukosenivået er forhøyet etter en slik test, som er en indikator på at om man ikke tar grep tidlig, kan det utvikle seg til svangerskapsdiabetes og diabetes også senere i liver.
Hadde vel over 7 selv, og har gått opp ca 1 kg i uken. Verken lege eller jm har nevnt noe om at jeg må legge om kosten, bevege meg mer eller spise lavkarbo, det har heller ingen jeg har snakket med fått beskjed om. Og overvekt spiller nok ikke så stor rolle som man skulle tro. Vil bare si at du trenger ikke føle deg dum da det ikke er noen indikasjon ut ifra det du skriver at du har gjort noe galt.
 
Legen min sa jeg skulle hente meg et blodsukkerapparat på apoteket, for å holde oversikt selv. Samt ikke spise godteri, poteyer, ris og pasta. Spise masse grønnsaker og mosjonere mer. Ha sa jeg ville regulere dette selv med kosthold, og trengte ikke noen videre oppfølging. Sjekket symfyse/fundusmål som lå under kurven og hvone bein.
Tror det er så forskjellig hva man får av hjelp/anbefalinger etter hvem man går hos.
Men som nevnt tidligere, hadde jeg gått opp ganske mye i vekt på en måned (3,5kg), så var vel også derfor jeg fikk påpeker.
Oi! Dette var drøye råd! Jeg fikk påvist svangerskap diabetes i uke 13. Går på metformin (tabeletter). Måler meg før jeg spiser frokost. 2t etter frokost og 2t etter middag. Jeg har oppfølging via diabetes avdelingen på sykehuset og har hatt ernæringsfysiolog time som gikk gjennom hva man skulle spise. Man skal IKKE kutte ut snop, pasta, brød osv. Man skal ha et sunt og balansert kosthold. F.eks skal man ta mer grønt til hvert måltid. Til frokost vil det si agurk og tomat på skiven med kokt skinke f.eks. Alltid grønsaker eller salat som tilbehør til middag. Og til kvelds er det topp å få inn en yoghurt f.eks. Man kan kose seg med salte nøtter eller mørk sjokolade. Man kan til og med spise et kakestykke. Det er jo ikke noe man gjør hver dag. Men på 17.mai f.eks eller i et bursdagsbesøk. Snop kan man spise litt på lørdager. De er veldig opptatt av at en ikke skal bli fanatisk. Jeg fikk rødt flagg når jeg fortalt jeg hadde dårlig samvittighet fordi jeg smakte på kokesjokolade en dag. Eller vi hadde taco en onsdag. Det var ikke greit å ha dårlig samvittighet ovenfor slikt sa de.
Når du måler deg skal verdiene før frokost være under 5,3 og 2t etter et måltid skal de være under 6,7. Husk at du ALLTID må vaske hendene og tørke de godt før måling og alltid tørke vekk første dråpen med blod.

jeg har gått ned ca 5kg dette svangerskapet og kan ikke bevege meg fordi jeg får blødninger av det. Allikevel klarer jeg å balansere målingene mine, selv med en kost som innebærer karbohydrater i normale mengder.

men et brød som fungerer godt er funkygine sitt. Til frokost er det det jeg tåler. Frokost er det måltider som er vanskelig for meg å ikke få for høyt sukker.
 
Går man ikke inn i ketose om man kutter ut for mye karbohydrater? Redusere potet, ris og pasta høres mer normalt ut? Jeg vet ikke altså men kroppen min hadde blitt megastresset av for lite karbohydrater.
 
Snakk med jordmor om det på neste kontroll, si at du ikke føler du ble tatt seriøst av legen din og spør om det er vanlig praksis ved svangerskapsdiabetes. Det viktigste er å spise mat med lite karbohydrater eller trege karbohydrater som gi blodsukkeret en stabil stigning. Her kan du lese litt mer om det https://www.diabetes.no/kosthold/ma...r/derfor-gir-fiber-lavere-blodsukkerstigning/
Jeg snakket med jordmor angående dette med blodsukkeret. Og følte med en gang jeg fikk riktig forklaring på hva som faktisk var galt.
Mitt fastende blodsukker er for høyt. Jeg hadde 5,7. De skal visst ligge på rundt 5,2 og lavere. Hun sa at grunnent til at det var høyt var at jeg hadde inntatt et stort måltid sent på kvelden før testen men at det var fint å passe på likevel. Det at det hadde 7,2 i blodsukket etter testen var visst innafor! kjenner at det var godt hun sa det, for legen min er nok skikkelig distre!
Jordmor lurte også på hvorfor jeg tok denne testen, hvor på jeg sa at legen ville jeg skulle gjøre det.
Hun stusset over det siden jeg hverken er førstegangsfødende, har BMI over 25 eller er asiatisk, og ingen i min familie har påvist diabetes.
Tok ikke en slik test ved mitt første svangerskap for 2år siden da legen glemte det.

Fikk likevel en del av de samme rådene rundt kosthold og aktivitet fra jordmor som legen ga med. Samt å hente ut blodsukkerutstyr på apoteket for å holde oversikt til neste gang jeg skulle på kontroll, slik at vi kunne snakke om dette da.
Så da skal jeg ta blodsukkersjekk på morgenen (fastende) før jeg spiser frokost, og 2 timer etter jeg har spist.

Er en grunn for at det finnes egne spesialister på gravide og barn kjenner jeg, som jordmødre! enn fastlegen som har hodet sitt i så mange andre felt enn akkurat en gravid kvinne. De har heller ikke nok tid til den gravide, mens jeg opplever jordmødre går over tiden sin om de trenger det for den gravides skyld for å sikkre trygghet rundt svangerskap og fødsel!
 
Back
Topp