Forhøyet glukosebelastning

meteorit

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Var å fikk sjekket glukose hos fastlege i dag. Etter 2 timer fikk jeg målt den til 7,2. fikk beskjed om å spise mindre godteri, potet, ris og pasta og mosjonere mer.

føler meg dum..

gått opp 3,5 kg på en måned.
 
Jøss, fikk du svar med en gang? Jeg tok den fredag og fikk beskjed om at svaret kommer i løpet av denne uka.

Men det er ihvertfall ikke noen grunn til å føle seg dum :Heartred Det er stor forskjell på hvor mye og hvor fort man går opp i svangerskapet. Jeg tenker man må gjøre sitt beste ut fra den infoen man har, og høre på de rådene man får så godt det lar seg gjøre. Jeg ser på både ris, pasta og poteter som en normal del av et normalt sunt kosthold, og kommer ikke til å kutte ned eller kutte ut før jeg får beskjed om å gjøre det.
 
Men er det ikke over 9 som er svangerskapsdiabetes? Det trodde jeg:wideyed:

Jeg hadde 5,2 i fastende (som er helt på grensa) og 6,8 etter to timer. Fine verdier sa legen.

Du må ikke føle deg dum! Svangerskapsdiabetes kan ramme hvem som helst, og det er derfor alle førstegangs over 25 nå må ta glukosetesten. Det er ikke så mange under 25, så det sier jo litt om hvor viktig det er og hvor vanskelig det kam være å oppdage det. ❤️
Jeg tok testen denne gangen pga stort barn sist. Er ellers normalvektig og har ingen andre risikofaktorer.
Er tredjegangs og har gått opp mye mer enn deg:bag:
 
Har du hatt noen symptomer i forkant? Jeg skal ta testen på torsdag, og er veldig spent. Føler jeg har spist litt for mye sukker til nå...
Ingen symptomer. Har hatt veldig lavt blodtrykk men det er nok normalt i starten av svangerskapet.
Har nok dessverre spist alt for mye godteri selv, og kaker og alt jeg har kommet over. Huffa meg, jeg skammer meg. men håper at jeg klarer å legge om livsstil etter i dag. (Måtte bare spise opp restene av lørdagsgodtet da jeg kom hjem fra legen. Mannen bare lo av meg)
 
Jøss, fikk du svar med en gang? Jeg tok den fredag og fikk beskjed om at svaret kommer i løpet av denne uka.

Men det er ihvertfall ikke noen grunn til å føle seg dum :Heartred Det er stor forskjell på hvor mye og hvor fort man går opp i svangerskapet. Jeg tenker man må gjøre sitt beste ut fra den infoen man har, og høre på de rådene man får så godt det lar seg gjøre. Jeg ser på både ris, pasta og poteter som en normal del av et normalt sunt kosthold, og kommer ikke til å kutte ned eller kutte ut før jeg får beskjed om å gjøre det.

Ja, fikk svar med en gang. Kom inn på legekontoret kl 0800. Fikk drikken min kl 08:15 og hadde bestilt konsultasjon med legen 10:15. Så fikk jeg dommen.
 
Men er det ikke over 9 som er svangerskapsdiabetes? Det trodde jeg:wideyed:

Jeg hadde 5,2 i fastende (som er helt på grensa) og 6,8 etter to timer. Fine verdier sa legen.

Du må ikke føle deg dum! Svangerskapsdiabetes kan ramme hvem som helst, og det er derfor alle førstegangs over 25 nå må ta glukosetesten. Det er ikke så mange under 25, så det sier jo litt om hvor viktig det er og hvor vanskelig det kam være å oppdage det. ❤️
Jeg tok testen denne gangen pga stort barn sist. Er ellers normalvektig og har ingen andre risikofaktorer.
Er tredjegangs og har gått opp mye mer enn deg:bag:
Grensen for normalen etter en slik test skal være 6,5.
7,2 er sikkert ikke så alvorlig nå om man legger om livsstil. Men en indikator for at om man ikke gjør så kan man havne med svangerskapsdiabetes.
Jeg gikk opp 3,5 på en måned. Har tilsammen gått opp 11,5kg fra før graviditet.
 
Grensen for normalen etter en slik test skal være 6,5.
7,2 er sikkert ikke så alvorlig nå om man legger om livsstil. Men en indikator for at om man ikke gjør så kan man havne med svangerskapsdiabetes.
Jeg gikk opp 3,5 på en måned. Har tilsammen gått opp 11,5kg fra før graviditet.
Har lagt på meg 11 kg jeg også, i uke 26. Normal bmi fra før.
Da er jo jeg også over normalen med mine 6,8. Men så er det jo høyere verdier som gjelder i svangerskap? Mellom 9-11 som jeg har forstått det?
Jeg har ikke tenkt så mye på det etter legen skrev "fine verdier":wideyed:
 
Håper jo vektøkning ikke skal ha så mye å si. Men legen min sa at overvekt gir høyere blodsukker.
Lykletil på fredag!
Takk ❤️ sist svangerskap gikk Eg opp 30 kg og da fødte Eg 2 mnd før slank i utgangspunktet, men fikk ingen problemer da med blodsukkeret.. Så for håpe ikke vekta blir så gale som slsjog at blodsukkeret holder seg normalt
 
Var å fikk sjekket glukose hos fastlege i dag. Etter 2 timer fikk jeg målt den til 7,2. fikk beskjed om å spise mindre godteri, potet, ris og pasta og mosjonere mer.

føler meg dum..

gått opp 3,5 kg på en måned.
Sniker
Det er jo over 9 etter 2 timer som kalles svangerskapsdiabetes. Så her har nok legen blandet med noe annet!
 
Jøss, fikk du svar med en gang? Jeg tok den fredag og fikk beskjed om at svaret kommer i løpet av denne uka.

Men det er ihvertfall ikke noen grunn til å føle seg dum :Heartred Det er stor forskjell på hvor mye og hvor fort man går opp i svangerskapet. Jeg tenker man må gjøre sitt beste ut fra den infoen man har, og høre på de rådene man får så godt det lar seg gjøre. Jeg ser på både ris, pasta og poteter som en normal del av et normalt sunt kosthold, og kommer ikke til å kutte ned eller kutte ut før jeg får beskjed om å gjøre det.
Det er kanskje langtidssukkeret de venter på svar på? For den tror jeg sendes inn til lab på sykehuset. De får svar med en gang på hva blodsukkeret er før og etter testen så lenge de har et vanlig blodsukkerapparat der.
 
Sniker fra mai - men det er først etter 9 at det er svangerskapsdiabetes (etter de to timene). Målte selv 8,4 og fikk ikke mid konkrete råd eller oppfølging...
regulerte da kosten selv
Lillemor kom 4.mai, over 1 kg større enn sine søsken - 4345 gram (de andre har jeg spist mye mer usunt med faktisk..)
 
Blæ, ser at det nesten er umulig å lese det som er på bilde nr 2 :yuck:
 

Vedlegg

  • 8761A06D-F718-4733-916C-080440944D9A.png
    8761A06D-F718-4733-916C-080440944D9A.png
    93,3 KB · Visninger: 30
  • 764BE8A2-41BD-42AF-8681-FE442FEF5947.jpeg
    764BE8A2-41BD-42AF-8681-FE442FEF5947.jpeg
    40,6 KB · Visninger: 30
Ja, fikk svar med en gang. Kom inn på legekontoret kl 0800. Fikk drikken min kl 08:15 og hadde bestilt konsultasjon med legen 10:15. Så fikk jeg dommen.
Det er kanskje langtidssukkeret de venter på svar på? For den tror jeg sendes inn til lab på sykehuset. De får svar med en gang på hva blodsukkeret er før og etter testen så lenge de har et vanlig blodsukkerapparat der.
Hmm ja får sikkert bare langtidsmålingene jeg da, har ikke gjort dette før så tenkte ikke på å spørre om det :shy:
 
Sniker
Det er jo over 9 etter 2 timer som kalles svangerskapsdiabetes. Så her har nok legen blandet med noe annet!
Ikke nevnt at jeg har svangerskapsdiabetes. Men at glukosenivået er forhøyet etter en slik test, som er en indikator på at om man ikke tar grep tidlig, kan det utvikle seg til svangerskapsdiabetes og diabetes også senere i liver.
 
Sniker fra mai - men det er først etter 9 at det er svangerskapsdiabetes (etter de to timene). Målte selv 8,4 og fikk ikke mid konkrete råd eller oppfølging...
regulerte da kosten selv
Lillemor kom 4.mai, over 1 kg større enn sine søsken - 4345 gram (de andre har jeg spist mye mer usunt med faktisk..)
Stemmer, er over 9 som vil vise til svangerskapsdiabetes etter en slik test. Men er testen mellom 6,5-8,9 så er det en indikator på at insulin ikke er optimalt, og at man bør ta et grep om kosthold og aktivitet/vektreduksjon for å ikke havne i en uheldig situasjon for babyen i magen som tåler høyt sukkerinnhold i blodet dårlig. Faren er da fortidligfødsler, pusteproblemer for den nyfødte ved fødsel og overvekt, mm.
 
Stemmer, er over 9 som vil vise til svangerskapsdiabetes etter en slik test. Men er testen mellom 6,5-8,9 så er det en indikator på at insulin ikke er optimalt, og at man bør ta et grep om kosthold og aktivitet/vektreduksjon for å ikke havne i en uheldig situasjon for babyen i magen som tåler høyt sukkerinnhold i blodet dårlig. Faren er da fortidligfødsler, pusteproblemer for den nyfødte ved fødsel og overvekt, mm.

Velsig rart siden man ikek får noe oppfølging hvis man ikkke har over 9.. jeg etterspurte hele tiden fordi jeg selv var bekymret men fikk kun vage anbefalninger, ikke vektstestimering eller noe konkret ifht kost.. jordmødrene på sykehuset sa også at verdiene var satt veldig lavt, og st msn derfor med 8,4 ikke hadde noe høyt nivå som burde følges opp.
Jeg var møkkdårlig heie svangerskapet så noe aktivitet var umulig, nen jeg regulerte kosten noe. Endre likevel opp m stor baby, slik jeg fryktet

la forresten ikke på meg ekstremt mye selv altså.. vanlig vektoppgang og likt symfysemål som med de andre barna
 
Back
Topp