Foreldrepermisjon

Man må visst finne barnehage, men det er usannsynlig å få plass så tidlig. Fikk med siste barn plass etter 5 måneder og fikk da amme permisjon fordi hadde "risikofylt " jobb mtp amming og utsatte bhg start med 1 mnd så han fikk begynne da han ble 6 mnd deltid og sa opp jobben min (ville uansett ikke fortsette) og tok meg ulønnet "perm" fra utdanningsstillingen i 1 år. Var i perioden med covid og orket rett og slett ikke fortsette å jobbe i helsevesenet på den tiden. Nå er jeg i en annen utdanningsstilling så hørte fra kollegaer at i denne spesialiseringen får man ikke ammepermisjon. Hvis ikke det går å få ammepermisjom så tar jeg meg enten ulønnet perm eller ber om sykemelding fra gynekologen. Tenk å komme tilbake til jobb etter 3 måneder etter keisersnitt med baby som ikke sover gjennom natten!? Nei takk! Av erfaring tror jeg 6 måneder er kanskje det jeg kan strekke meg til å klare.
Sniker fra mars. Så lærerikt å lese om hvordan permisjonsordningene er andre plasser. Og tenk så mange son klager over den «korte» permisjonen i Norge…

Om spiren sitter denne gang, så satser vi på 59 uker permisjon (altså 80% lønn), samt flytte ferien min (5 uker) + 2 mnd ulønnet. Da klarer vi oss til August 2024. De 2 andre barna var også født før sommeren (April og Juni), - og gjorde det samme der.

Fikk beskjed av legen i dag at jeg hadde rett på 15 uker permisjon, så spurte om det var spøk, men så var han dønn alvorlig, haha.

Blir nok nødt til å skuffe de med å si at jeg da tar pause fra jobb/utdanning. Tror jeg klarer tidligst å komme tilbake når baby er 6 måneder når fullamming er slutt.

Jeg leker med tanken på å ta min periode + felles + fem uker ferie + noe ulønnet for å komme over nyttår, også tar mannen sine uker. Men det spørs om han er med på å bli «avspist» med 15 uker. Sist hadde han 20 uker og var ganske fornøyd med det, tror jeg.

Jeg kommer til å ha permisjonen fra 6 uker før fødsel til nyttår. Det blir ca 8,5 mnd med baby. Med første hadde jeg bare 7 mnd, og det knuste hjertet mitt. Skulle ønske jeg kunne ha 10-12 mnd denne gangen, men pga jobben er det vanskelig å strekke den lengre. Så får si meg fornøyd med 8,5 mnd.

Jeg kommer til å ha permisjonen fra 6 uker før fødsel til nyttår. Det blir ca 8,5 mnd med baby. Med første hadde jeg bare 7 mnd, og det knuste hjertet mitt. Skulle ønske jeg kunne ha 10-12 mnd denne gangen, men pga jobben er det vanskelig å strekke den lengre. Så får si meg fornøyd med 8,5 mnd.
Hvorfor 6 uker før?

Hvorfor 6 uker før?
På sykehusene i Danmark (hvor jeg jobber) blir man tatt ut i permisjon 8 uker før :happy: Jeg kommer til å be om å få jobbe 2 uker ekstra da, så jeg rekker å gjøre ferdig hele februar. Jeg skal jobbe på forskjellige avdelinger, og det er planlagt avdelingsbytte 1.mars, så er ryddig å begynne permisjon der synes jeg.

Kjenner jeg får vondt i magen av å tenke på foreldrepermisjonen... skulle så ønske at foreldrene fikk selv velge hvordan man fordeler ukene..
ER SÅ ENIIIIIG! Blir irriter over regjeringen at de skal legges seg så voldsomt borti hvordan folk lever privatlivene sine…

Back
Topp