Foreldrepermisjon :)

Rog90

Glad i forumet
Sitter her og planlegger foreldrepengeperioden vår, er en liten kabal som skal gå opp og mye å tenke på :) Er jo ikke mange ukene før jeg skal levere inn søknaden både til arbeidsgiver og NAV, så greit å bruke tiden til å finne den beste løsningen :) Jeg tror vi har landet på det vi tror er det beste for oss som en familie nå, men må innrømme det er litt surrealistisk å tenke at om faktisk ganske nøyaktig 3 mnd ska jeg ikke på jobb før min mann skal ut i pappaperm i mai :D Legger ved bilde av kalenderen som vi har brukt i planleggingen, grei måte å få oversikt på synes jeg for egen del :) Gult er min permisjon, grønt er min ferie og oransj er fedrekvote :)

Vedlegg

• 1460635816760.jpg
    1460635816760.jpg
    92,8 KB · Visninger: 151
  • 1460635838087.jpg
    1460635838087.jpg
    83,4 KB · Visninger: 149
Kjempe smart!! Men ang ferie blir det 4+1 vi får av nav og ikke 5 uker som vi ville hatt om vi ikke skulle ut i permisjon?

En kan bare utsette permisjonen med lovbestemt ferie som er 4 uker og 1 dag (21 utbetalingsdager mandag til fredag). Jeg har tenkt å bruke overskuddsferien min når faren skal avvikle fedrekvote, slik at vi kan reise litt sammen neste sommer :) Der jeg har satt kryss i kalenderen fra 28. Juni til 7. Juli 17 :) Der blir da totalt 26 dager, men jeg har en feriedag som jeg mest sannsynlig ikke får brukt dette året, som jeg overfører til neste år :)

Hva var det med ferie? Kan man ikke ta ut alle ukene i eller rett etter permisjonen?

Du kan vel ta så mye du vil av ferie ETTER permisjonen, men i permisjonen kan man maks ta ut lovbestemt ferie (som er 4 uker og 1 dag), pr kalenderår. For min egen del tar jeg 4 uker nå "inni" permisjonen i år, og 5 uker etter permisjonen er over til neste år:)

Jeg spurte nav foreldrepenger på facebook om dette med ferie, og de sa der at jeg kunne ta ut så mye ferie jeg ville (fra i år og neste år) etter permisjon :-) far kunne bare søke utsettelse av sin del av perm til etter at jeg har tatt ut ferie :-) utrolig rask og enkelt forståelig hjelp å få på face, helt imponert! Anbefales!

Jeg spurte nav foreldrepenger på facebook om dette med ferie, og de sa der at jeg kunne ta ut så mye ferie jeg ville (fra i år og neste år) etter permisjon :-) far kunne bare søke utsettelse av sin del av perm til etter at jeg har tatt ut ferie :-) utrolig rask og enkelt forståelig hjelp å få på face, helt imponert! Anbefales!
Ja, etter permisjon kan du det om det er greit for arbeidsgiver :) Så må du nok søke om å overføre dette års ferie til neste år (søknad til din arbeidsgiver). Nav blander seg ikke opp i hva du gjør etter permisjonen, men i permisjonstiden er det kun 4 uker og 1 dag ferie per kalenderår en kan utsette permisjonen med :) Grunnen til at jeg har valgt å utsette permisjonen med ferie og fedrekvote inne i permisjonen i stedet for etter permisjonen er slutt, er for å få raskere avklaring og sikre meg at vi er hjemme frem til barnehagestarten 2017 :)

Her blir det kun jeg som er hjemme med baby da min mann er jobbsøker. Kommer han ut i jobb vil han ikke ta i bruk pappa permen sin da han føler det ikke er fair for arbeidsgiver noe jeg 100% forstår :)
Han har fått våre hjemme hele tiden med vår lille 2014. Da han har våre under behandling på riksen...
Håper for hans/vår del at han kommer ut i jobb nå, for han trenger det. Og økonomien vår trenger det :P
Men vil nok bli en brå overgang for oss :)
Som blir igjen hjemme;)

Jeg tar perm frem til april, fire uker ferie, så tar gubben sine ti uker pluss fire uker ferie. Så sier jeg opp min jobb fra 1 aug og starter skole da. Vi jobber begge skift så blir vanskelig å begynne i den jobben jeg har etter perm.

Mannen min får mest sannsynlig ikke til å ta ut pappaperm, da han har eget firma som det er umulig å slippe hendene fra i ti uker... så håper på å få flyttet over hans permisjon på meg, men er skeptisk på om det lar seg gjøre :/ vil ikke at lillegutt skal begynne i barnehagen enda tidligere enn nødvendig. Noen som har erfaring med å flytte over pappaperm til mor pga arbeidssituasjon?

Mannen min får mest sannsynlig ikke til å ta ut pappaperm, da han har eget firma som det er umulig å slippe hendene fra i ti uker... så håper på å få flyttet over hans permisjon på meg, men er skeptisk på om det lar seg gjøre :/ vil ikke at lillegutt skal begynne i barnehagen enda tidligere enn nødvendig. Noen som har erfaring med å flytte over pappaperm til mor pga arbeidssituasjon?
Det er veldig strengt å få overført fedrekvoten. Far må enten være for syk til å ta seg av barnet eller ikke ha rett på foreldrepenger. Hva med at han tar ut en dag i uka med fedrekvote :)?

ja, det er det som er så dumt :/ skjønner poenget med at fedre bør ha pappaperm, men veldig dumt hvis det skal gå utover barna til de som faktisk ikke har mulighet :/ Hvis han skal ta ut en dag i uka så må jo jeg i realiteten jobbe den ene dagen, og det blir litt vanskelig med den jobben jeg har... Han kan jo fordele det utover etter jeg har begynnt å jobbe selvfølgelig, men da må jo gutten fortsatt begynne i barnehage like tidlig... Føler at det eneste alternativet er at jeg går hjemme uten inntekt i de ti ukene...

Sitter her og planlegger foreldrepengeperioden vår, er en liten kabal som skal gå opp og mye å tenke på :) Er jo ikke mange ukene før jeg skal levere inn søknaden både til arbeidsgiver og NAV, så greit å bruke tiden til å finne den beste løsningen :) Jeg tror vi har landet på det vi tror er det beste for oss som en familie nå, men må innrømme det er litt surrealistisk å tenke at om faktisk ganske nøyaktig 3 mnd ska jeg ikke på jobb før min mann skal ut i pappaperm i mai :D Legger ved bilde av kalenderen som vi har brukt i planleggingen, grei måte å få oversikt på synes jeg for egen del :) Gult er min permisjon, grønt er min ferie og oransj er fedrekvote :)

Kjempefin oversikt! Ble inspirert av den Men var det ikke du som da, et annet sted tror jeg, grunnen til at du tok ferie i november? Noe med skatt etc.? Hvis det var deg,orker du forklare det kjapt? Litt treg i topplokket

Det er veldig strengt å få overført fedrekvoten. Far må enten være for syk til å ta seg av barnet eller ikke ha rett på foreldrepenger. Hva med at han tar ut en dag i uka med fedrekvote :)?
Vi også er litt der.... Må virkelig gruble for å finne en god løsning som kan passe

Føler meg som et surrehue i dag. Quoter på feil innlegg :p

Vi er også litt der. Må virkelig gruble for å finne en løsning som kan passe.

Vi er også litt der. Må virkelig gruble for å finne en løsning som kan passe.

ja, samme her... men tror det spørs litt hvem man møter på nav.. har hørt om folk som har fått flytte over fedrekvoten pga jobb også.. så krysser fingrene for at vi møter noen som har litt forståelse :P

Mannen min får mest sannsynlig ikke til å ta ut pappaperm, da han har eget firma som det er umulig å slippe hendene fra i ti uker... så håper på å få flyttet over hans permisjon på meg, men er skeptisk på om det lar seg gjøre :/ vil ikke at lillegutt skal begynne i barnehagen enda tidligere enn nødvendig. Noen som har erfaring med å flytte over pappaperm til mor pga arbeidssituasjon?[/
På mine nav papirer står det at mor bare kan overta fedrekvoten om han er innlakt på helseistitusjon, at du er aleneforsørger, far ikke har rett til foreldre penger eller st far ikke kan ta seg av barnet pga sykdom.
Men finnes kansje unntak også. Lykletil

Back
Topp