Foreldrepermisjon -80 eller 100%?

Du søker om ferie på et eget skjema ja, mener å huske at det heter "søknad om gradert eller utvidet permisjon" eller noe i den duren? :p vi skal ha både ferie og gradert :)
Det stemmer :) Noe i den duren.

I permisjon kan man ta ut 4 uker + 1 dag totalt ferie. Resten må man ta etter permisjon :)
 
Jeg fikk beskjed om at pga maksgrense på hva man kan få i permisjonspenger så kan man risikere et tap opp mot 20-25000 i løpet av hele perioden, men det kommer helt an på fars inntektsgrunnlag. Hadde man tapt 20000 per 100000 så hadde vel ingen valgt 80%?

Han mente at om man hadde 100% lønn så fikk man hele potten, mens hadde man 80%, så fikk man bare 80% av den totale potten. Så han mente vi kom til å tape enormt mye penger på å velge 80%. Men altså NAV har rotet før de.
Men mulig det er annerledes om man kommer borti maksbeløpet og sånn også. Vi har ikke 6G tilsammen i året en gang.
 
Han mente at om man hadde 100% lønn så fikk man hele potten, mens hadde man 80%, så fikk man bare 80% av den totale potten. Så han mente vi kom til å tape enormt mye penger på å velge 80%. Men altså NAV har rotet før de.
Men mulig det er annerledes om man kommer borti maksbeløpet og sånn også. Vi har ikke 6G tilsammen i året en gang.
La oss si at far tjener 10 000 i uka (enkelt tall og regne med). Da vil han i hele fedrekvoten få 100 000 kr, hvis dere har valgt 80% vil han på 10 uker få 80 000 og dermed tape 20 000... Jo høyere lønn far har, jo større vil tapet være ved å velge 80%

Quotet bare siste post som skrev om dette, er vel egentlig svar til flere..
 
La oss si at far tjener 10 000 i uka (enkelt tall og regne med). Da vil han i hele fedrekvoten få 100 000 kr, hvis dere har valgt 80% vil han på 10 uker få 80 000 og dermed tape 20 000... Jo høyere lønn far har, jo større vil tapet være ved å velge 80%

Quotet bare siste post som skrev om dette, er vel egentlig svar til flere..

Ja, det var slik han på NAV forklarte det for meg.
 
Jeg har søkt 10å% lønn men viste ikke hvordan jeg skulle søke ferie etter endt permisjon! Må jeg ringe å avbryte søknaden forså søke på nytt som gradert permisjon??
Du trenger ikke avbryte søknaden du har sendt inn. Mener jeg så et sted inne på nav sin nettside at man måtte søke gradert eller forlenget permisjon (gjelder da også ferie eller kombinert arbeid og perm), senest en dag før det trer i kraft, så da har man i teorien god tid på seg. Men, jeg stoler ikke heelt på de nav folka, hører så mye styr og kluss og vært borti litt av det samme selv, så det beste er nok å sende inn en søknad i tillegg til den du allerede har sendt inn i god tid så unngår du noe kluss :)
 
Hørtes da voldsomt ut? Synes de på nav er så innmari dårlige til å forklare systemet deres! Tydeligvis så får man forskjellig svar utifra hvem man snakker med har jeg inntrykk av... Hos meg sa de at totalt sett får du mer utbetalt med 80% fordi du får en lengre permisjon, men mindre utbetalt hver måned...? Blir helt svett... Hva er det som stemmer? Skjønner absolutt ikke hvorfor de ikke har et lettere system på dette her! Det fødes hver eneste dag hele året rundt. Så og si alle kvinnfolk må gjennom det systemet der en eller annen gang, så hvorfor skal det være så komplisert? alt burde bare vært elektronisk og som en selvsngivelse og skattekort. Hvis det hadde vært noen feilopplysninger, kunne man bare rettet opp i det og sendt bekreftelse - FERDIG

Beklager lang post her, men er bare så sykt ferdig med den teite navsektoren akkurat nå
 
Hørtes da voldsomt ut? Synes de på nav er så innmari dårlige til å forklare systemet deres! Tydeligvis så får man forskjellig svar utifra hvem man snakker med har jeg inntrykk av... Hos meg sa de at totalt sett får du mer utbetalt med 80% fordi du får en lengre permisjon, men mindre utbetalt hver måned...? Blir helt svett... Hva er det som stemmer? Skjønner absolutt ikke hvorfor de ikke har et lettere system på dette her! Det fødes hver eneste dag hele året rundt. Så og si alle kvinnfolk må gjennom det systemet der en eller annen gang, så hvorfor skal det være så komplisert? alt burde bare vært elektronisk og som en selvsngivelse og skattekort. Hvis det hadde vært noen feilopplysninger, kunne man bare rettet opp i det og sendt bekreftelse - FERDIG

Beklager lang post her, men er bare så sykt ferdig med den teite navsektoren akkurat nå
Du får ikke mer med 80 % nei, hvis vi fortsatt regner med 10 000 i uka (hos både mor og far nå) vil det si at i 49 uker med 100 % vil de få 490 000 (10 000 * 49). I 59 uker med 80 % vil de få 472 000 (10 000 * 59 / 0,8 ). Er derfor så mange anbefaler 100 % inkl spare litt hver mnd. for så å ta ulønnet.
 
Du får ikke mer med 80 % nei, hvis vi fortsatt regner med 10 000 i uka (hos både mor og far nå) vil det si at i 49 uker med 100 % vil de få 490 000 (10 000 * 49). I 59 uker med 80 % vil de få 472 000 (10 000 * 59 / 0,8 ). Er derfor så mange anbefaler 100 % inkl spare litt hver mnd. for så å ta ulønnet.


Men hvis man tar 1-2 mnd ulønna så går det jo kjapt opp i opp...? :/
 
Men hvis man tar 1-2 mnd ulønna så går det jo kjapt opp i opp...? :/
Nei, du vil fortsatt få litt mer penger utbetalt hvis du tar ut 100%. Regnestykket viste hvor mye du fikk totalt, ikke pr. mnd.

Vår vurdering var i tillegg spm om vi får barnehageplass rundt mars 2017 som vi helst ønsker oss. Hvis man da også tar hensyn til de ti ukene man evt kan jobbe (80% vs 100%) hvis man får barnehageplass (vi vil ha barnehageplass fra mars hvis vi får det), risikerer vi faktisk å tape tilsammen nesten 60 000 kr. på 80%.. Det er ikke alle som er enig i at vi regner på det på den måten, men for oss blir det riktig, fordi vi ønsker barnehageplass ved et år. Hvis vi ikke får plass før august kommer vi allikevel bedre ut av det fordi vi tar ut 100% permisjon / lønn.
 
Jeg fylte ut skjema for foreldrepenger på nettsidene til NAV i går og der opplyser de at totalsummen blir høyest ved 100%.
 
Hva hvis man er alene med en inntekt. Og får ca. 35000kr før skatt. Vil det lønne seg med 100 eller 80?
 
Samboeren min har ikke mulighet til å ta ut noe permisjon. Da han jobber i en familiebedrift sammen med sin far. Mister vi de ti ukene hannes da, eller kan jeg søke om de?
 
Samboeren min har ikke mulighet til å ta ut noe permisjon. Da han jobber i en familiebedrift sammen med sin far. Mister vi de ti ukene hannes da, eller kan jeg søke om de?

Etter det jeg har skjønt ut ifra Nav sine sider så mister dere de 10 ukene, kan ikke overføres til mor! Veldig dumt
Vi skal ha gradert så han er hjemme to dager i uka, da blir det ikke så belastning for jobben/kollegaene hans
 
Samboeren min har ikke mulighet til å ta ut noe permisjon. Da han jobber i en familiebedrift sammen med sin far. Mister vi de ti ukene hannes da, eller kan jeg søke om de?
Haddr jeg vært han hadde jeg søkt om utsettelse. Foreldrepermisjonen skal være tatt innen barnet fyller 3 år, og mye kan forandre seg innen den tid
 

Fordi man da går 1 eller 2 mnd uten noen inntekt... jeg regna på min personlige inntekt ift dette, og mister ca 60 000 kr på å ta 80% istedet for 100%. Men for å vente på bhg-plassen må jeg i såfall ta 2.5 mnd ulønna permisjon fra jobb for å kompensere for de 10 ukene jeg "mister" ved å velge 100% lønn. For min del utgjør dette ca 60 000 kr det også... så det går jo totalt sett opp i opp... pluss at jeg mister rettigheter på både egenmeldinger og "sykt barn" dersom jeg velger permisjon uten lønn... hvis jeg har forstått systemet rett :p
 
Fordi man da går 1 eller 2 mnd uten noen inntekt... jeg regna på min personlige inntekt ift dette, og mister ca 60 000 kr på å ta 80% istedet for 100%. Men for å vente på bhg-plassen må jeg i såfall ta 2.5 mnd ulønna permisjon fra jobb for å kompensere for de 10 ukene jeg "mister" ved å velge 100% lønn. For min del utgjør dette ca 60 000 kr det også... så det går jo totalt sett opp i opp... pluss at jeg mister rettigheter på både egenmeldinger og "sykt barn" dersom jeg velger permisjon uten lønn... hvis jeg har forstått systemet rett :p
Ja, du mister rettigheter ved å gå ulønnet. Ifht min lønn så tjener jeg ca 10 000 i uken, dvs at jeg får 490 000 kr på 49 uker eller 472 000 kr på 59 uker. Så med 49 uker + 2,5 mnd ulønnet (ca 10 uker) vil jeg enten få i snitt ca 8300 kr i uka med 100% eller 8000 kr i uka med 80%.
 
Back
Topp