foreldrepenger...

Får ikke utsatt pappaperm på annen måte enn at jeg må bruke ferien min for å utsette fellesperioden som igjen utsetter pappapermen. Samboer har ikke 100% fast jobb og har dermed ikke rett på å utsette permisjonen sin, så han må ta ut sin permisjon rett etter at jeg er ferdig med min.
Ifølge NAV sine sider så er det ikke noe krav til at mor skal være i aktivitet eller at far skal jobbe for å utsette fedrekvoten. Du skal jo kunne ta ulønnet permisjon i mellomtiden. Så lenge far har krav på foreldrepenger så kan han ta det ut når han vil, trenger ikke en gang være rett etter din.

Ifølge NAV sine sider så er det ikke noe krav til at mor skal være i aktivitet eller at far skal jobbe for å utsette fedrekvoten. Du skal jo kunne ta ulønnet permisjon i mellomtiden. Så lenge far har krav på foreldrepenger så kan han ta det ut når han vil, trenger ikke en gang være rett etter din.
Far må jobbe 100% for å kunne utsette fedrekvoten etter mors permisjon er ferdig. Jeg spurte noen på jobb (jobber selv i nav men ikke med foreldrepenger) og da fikk jeg høre at far må jobbe 100% for å få utsatt permen. Vi ville utsette fars periode ved at jeg tok ulønnet i noen måneder, men samboeren min har kun 80% fast stilling så det går ikke.. :)

Kan være greit å lese litt her :)
https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-11-utsettelse-av-uttak-av-foreldrepenger

Far må jobbe 100% for å kunne utsette fedrekvoten etter mors permisjon er ferdig. Jeg spurte noen på jobb (jobber selv i nav men ikke med foreldrepenger) og da fikk jeg høre at far må jobbe 100% for å få utsatt permen. Vi ville utsette fars periode ved at jeg tok ulønnet i noen måneder, men samboeren min har kun 80% fast stilling så det går ikke.. :)

Kan være greit å lese litt her :)
https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/14-11-utsettelse-av-uttak-av-foreldrepenger

Men hva med at han tar gradert? Så kan du og evnt ta gradert. Om arbeidsgiver godkjenner det selvfølgelig.

Fikk et tips hvis far jobber deltid:
Hvis far jobber f.eks 80% så kan han fortsette med det og så ta ut 20% permisjon.
Han får ikke utsatt permisjonen men kan på den måten ta ut gradert. Eneste er at dt må bli 100% til sammen

NAV er nok dessverre litt mer firkanta enn som så når dt kommer til foreldrepenger :(

Fra NAV sine sider:

En utsettelse forutsetter at

*du er i heltidsarbeid.
*du har lovbestemt ferie, det vil si 21 arbeidsdager. Tariffavtalt ferie regnes ikke med.
*du på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta deg av barnet.
*du eller barnet er innlagt på helseinstitusjon.

NAV er nok dessverre litt mer firkanta enn som så når dt kommer til foreldrepenger :(

Fra NAV sine sider:

En utsettelse forutsetter at

*du er i heltidsarbeid.
*du har lovbestemt ferie, det vil si 21 arbeidsdager. Tariffavtalt ferie regnes ikke med.
*du på grunn av sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta deg av barnet.
*du eller barnet er innlagt på helseinstitusjon.
Fikk følgende svar fra NAV:
"Det er kun mulig for far å utsette fedrekvoten med 100% arbeid, eller med lovbestemt ferie på 4 uker og 1 dag.

Hvis far ønsker det, så kan han søke om gradert uttak. Han kan for eksempel opplyse at han i en periode skal jobbe 80% og ha fedrekvoten 20%. Det vil forlenge permisjonen hans.

Kom gjerne med oppfølgingsspørsmål smile emoticon

Hilsen Rune og Lene, NAV Foreldrepenger."

Det er altså mulig å ta ut gradert uttak, men det kever jo at mor er i tilsvarende aktivitet. Altså 20% yrkesaktiv slik jeg oppfatter svaret dems.

"Det er kun mulig for far å utsette fedrekvoten med 100% arbeid, eller med lovbestemt ferie på 4 uker og 1 dag.

Hvis far ønsker det, så kan han søke om gradert uttak. Han kan for eksempel opplyse at han i en periode skal jobbe 80% og ha fedrekvoten 20%. Det vil forlenge permisjonen hans.

Det er altså mulig å ta ut gradert uttak, men det kever jo at mor er i tilsvarende aktivitet. Altså 20% yrkesaktiv slik jeg oppfatter svaret dems.

Samme svar som jeg fikk da, bortsett fra at jeg ikke fikk beskjed om at mor da må være i tilsvarende aktivitet. Hmmmm....skal ikke være lett å skjønne seg på systemet gitt

Jobber som lærer og min ferie er låst til juli. Bare fått beskjed av min arbeidsgiver at det er fire uka og en dag nav godkjenne. Men som du skriver lengre opp, så kan en ts neste års i tillegg de som har mulighet til det

Jeg er også lærer, og prøver å finne ut hvordan kabalen skal gå opp. Hvordan har du løst dette? Jeg tenkte i utgangspunktet å ta ut mødrekvote + foreldrepenger frem til jul (men hvordan blir det i forhold til ferier?), og så begynne å jobbe gradert (tenkte kanskje 60 %) frem til påske, og etter påske må jeg jobbe fult, eller ta ut ulønnet for da har vi ikke mer permisjon å ta av frem til sommeren.

Er det flere som er lærere her? Hvordan løser dere det for å få kabalen til å gå opp frem til sommerferiens start i 2017?

Har ikke sendt inn papirene for denne gangen enda, skal begynne å se litt på det. Men har bestemt meg for full perm og 80% lønn. Ferien blir automatisk satt til juli fra arbeidsgiver og navs side da lærerferie er den måneden. Når jeg er ferdig med min, tar samboer ut din permisjon. Men vanskelig for han å ta ut gradert da han jobber turnus med en uke på og av. Så vi må se litt nærmere på hvordan vi gjør det når han er ferdig med sin. Blir et par uker overlapping før jeg på nytt går ut i ferie. Har besteforeldre et par timer unna, som har sagt at de skal hjelpe oss, så mulig at de bor hos oss den uka han er borte på jobb. Og så blir det da barnehage fra høsten 2017.

Så lenge mor er I ulønnet permisjon er det ikke noe problem for far å ta gradert permisjon.

Back
Topp