foreldrepenger...

SF100808

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Jeg blir sååå forvirret.. på nav finner jeg ut at arbeidsgiver skal sende inn skjema : inntektsopplysninger for arbeidstaker som skal ha foreldrepermisjon.
spurte arbeidsgiver, og de sier jeg skal fylle ut et skjema som heter: Varsel til arbeidsgiver om avvikling av fødselspermisjon? men det finner jeg ikke, men skjønner at de skal ha det fordi de vil vite når jeg skal ut i permisjon, for det står d ingen ting om på d andre skjema... blir helt surret av dette jeg :P noen som vet? skulle hatt dette klart til i morgen..

Jeg blir sååå forvirret.. på nav finner jeg ut at arbeidsgiver skal sende inn skjema : inntektsopplysninger for arbeidstaker som skal ha foreldrepermisjon.
spurte arbeidsgiver, og de sier jeg skal fylle ut et skjema som heter: Varsel til arbeidsgiver om avvikling av fødselspermisjon? men det finner jeg ikke, men skjønner at de skal ha det fordi de vil vite når jeg skal ut i permisjon, for det står d ingen ting om på d andre skjema... blir helt surret av dette jeg :P noen som vet? skulle hatt dette klart til i morgen..
Det skjemaet fikk jeg av arbeidsgiver... Mulig de har det på kontoret/resepsjonen/administrasjonen? Typisk de som styrer med lønn og sånt..?

Jeg fikk også inntektsskjema fra lønnskontoret, enten sender de det inn til Nav eller du får det. Det er bedre at du får det hos de slik at du kan sende søknaden om foreldrepenger samlet inn. Arbeidsgiveren din finner det skjemaet på nav sine sider. Det heter: Inntektsopplysninger for arbeidstaker som skal ha: sykepenger, foreldrepenger, svangerskapspenger.....++

En annet spørsmål ang dette.... (Håper det er greit at jeg spør her)
Hvis man skal ha ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen, må man søke om det nå eller holder det med foreldrepermisjonen i 1. omgang? ;)

Det er nok for å varsle arbeidsgiver om ar du skal ta ut permisjon. De kanskje har intranett med personalhåndbok?

Hvis man skal ha ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen, må man søke om det nå eller holder det med foreldrepermisjonen i 1. omgang? ;)
Her tror jeg du må søke arbeidsgiver!?
Men hva gjelder varsel har jeg aldri hørt om! Arbeidsgiver må sende inntektsopplysninger (skjema referert til ovenfor her). Her hukes det forøvrig av hvem som lønner deg; arbeidsgiver eller NAV.
Sender ikke arbeidsgiver inn det skjemaet purres de direkte fra NAV. Du kan hjelpe dem ved å fylle det ut, men er ikke ditt "ansvar". Normalt ordner personen(e) på HR eller lønn med dette;)
Fant forresten denne som var litt alright å lese vedr rett på ulønnet permisjon: https://www.finansforbundet.no/rettigheter-og-arbeidsvilkar/svangerskap-og-smabarnsforeldre/

ikke utsette, bare dele... Får se hva vi ender med. Kan ikke forstå at arbeidsgiver kan kreve at vi tar ut permisjon på en slik måte at vi mister nesten 5 uker!
Har arbeidsgiver egentlig lov å legge seg opp i hvordan dere splitter permisjonen? Evt kan du jo søke permisjon, og avtale ferie etter hvert når det nærmer seg?
Hvem skal betale lønnen din?

Har arbeidsgiver egentlig lov å legge seg opp i hvordan dere splitter permisjonen? Evt kan du jo søke permisjon, og avtale ferie etter hvert når det nærmer seg?
Hvem skal betale lønnen din?
arbeidsgiver betaler full lønn. Sliter med å finne lovteksten om det, men det er noe med at det ikke skal være til vesentlig ulempen elno...

Når det gjelder varsel til arbeidsgiver er nok dette som en vanlig permisjonssøknad og har ingenting med jobb og gjøre... Så praktiseres vel det ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass. Inntektsopplysningskjema har jeg mailet over til min arbeidsgiver som fyller det ut, sender det tilbake til meg og så skal jeg sende det videre til NAV. Når det gjelder ansvarsfordeling her er det jo deg det går ut over om ikke arbeidsgiver følger opp dette, så ville fulgt med på at det går i orden om arbeidsgiver selv skal sende dette til NAV. Så en NAVansatt her inne anbefalte å kontakte NAV noen dager senere for å høre om de hadde mottatt alle papirene.

Jeg skal dele min permisjon med seks uker ferie midt på sommeren. Fikk beskjed fra min arbeidsgiver at det ikke hadde noen betydning for de når jeg satte opp min ferie. Dermed har jeg valgt å sette opp den i tilknytning til utbetaling av feriepenger. Arbeidsgiver må imidlertid bekrefte ferien.

Når det gjelder varsel til arbeidsgiver er nok dette som en vanlig permisjonssøknad og har ingenting med jobb og gjøre... Så praktiseres vel det ulikt fra arbeidsplass til arbeidsplass. Inntektsopplysningskjema har jeg mailet over til min arbeidsgiver som fyller det ut, sender det tilbake til meg og så skal jeg sende det videre til NAV. Når det gjelder ansvarsfordeling her er det jo deg det går ut over om ikke arbeidsgiver følger opp dette, så ville fulgt med på at det går i orden om arbeidsgiver selv skal sende dette til NAV. Så en NAVansatt her inne anbefalte å kontakte NAV noen dager senere for å høre om de hadde mottatt alle papirene.

Jeg skal dele min permisjon med seks uker ferie midt på sommeren. Fikk beskjed fra min arbeidsgiver at det ikke hadde noen betydning for de når jeg satte opp min ferie. Dermed har jeg valgt å sette opp den i tilknytning til utbetaling av feriepenger. Arbeidsgiver må imidlertid bekrefte ferien.
Hallais, inne og sniker.. Nav godtar bare at du utsetter permisjon med lovfesta ferie, altså 4 uker og 1 dag.

Eg søkte ikkje. Gav bare arbeidsgiver beskjed i god tid. Mulig det er ulikt andre plasser ?

Hallais, inne og sniker.. Nav godtar bare at du utsetter permisjon med lovfesta ferie, altså 4 uker og 1 dag.

Men kom ikke opp noe feilmelding når jeg skrev inn ferie i seks uker... Hav gjør man da? Overfører ferie til 2017 eller bare mister den?

Jeg ga arbeidsgiver beskjed samtidig med utfylling av skjemaet for varsel om permisjon. Da fikk de svart på hvitt hvilken dato jeg skal være tilbake på jobb.
Hør med lønnsavdelingen, de vet hva du skal gjøre :)

Back
Topp