Foreldrepenger

Har ikke fått svar, leverte akkurat 6 uker før permisjonsstart og sist jeg pratet med NAV sjekket dama at det er 6 ukers behandlingstid her i Stavanger så jeg venter en uke til før jeg stresser :p Skal uansett få utbetalt av arb.giver.

Men en ting jeg lurer på, hvordan er det hvis man går på overtid? Hva skjer med permisjonen da? Hehe, bare lå her og undret litt :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Spurte NAV om det selv.
Mødrekvoten din starter fra terminsdagen du skrev på søknaden. Blir babyen langt på overtid blir din tid sammen med den kortere. Kun det. Ingen påvirkning på foreldrepenger.

Jeg sendte papirene ganske sent, og har ikke fått svar.
Men husker at samme dag jeg leverte papirene inn til nav så fikk jeg brev fra nav om at de hadde mottatt info og krav fra lønningskontoret ;) hehe...
Siden jeg jobber i kommunen og får lønn derfra så stresser jeg ikke med når jeg får papirene eller om det går i orden. Det er veldig deilig.

Spurte NAV om det selv.
Mødrekvoten din starter fra terminsdagen du skrev på søknaden. Blir babyen langt på overtid blir din tid sammen med den kortere. Kun det. Ingen påvirkning på foreldrepenger.

Sniker fra juliforum her.

Mødrekvoten starter på dagen barnet blir født.

De dagene som du benytter før fødsel tas av fellesdelen på foreldrepenger. Det vil alltid være minst 15 dager som benyttes før fødsel. Føder du før termin med for eksempel 5 dager (virkedager, lør+søn teller ikke) så vil 10 dager tas av foreldrepengedelen og 5 dager slettes.

Dersom du føder etter termindato vil ingen dager slettes, men alle vil bli tatt av den felles foreldrepengedelen.

Dager før fødsel tas altså ikke fra mødrekvoten.

Dersom saken din blir behandlet før barnet ditt er registrert født, vil du antakeligvis få et melding om vedtak først som tar for seg hele perioden. Deretter et korigert melding om vedtak eller et brev som deler opp periodene i forhold til når barnet ditt ble født.

:)

Sniker fra juliforum her.

Mødrekvoten starter på dagen barnet blir født.

De dagene som du benytter før fødsel tas av fellesdelen på foreldrepenger. Det vil alltid være minst 15 dager som benyttes før fødsel. Føder du før termin med for eksempel 5 dager (virkedager, lør+søn teller ikke) så vil 10 dager tas av foreldrepengedelen og 5 dager slettes.

Dersom du føder etter termindato vil ingen dager slettes, men alle vil bli tatt av den felles foreldrepengedelen.

Dager før fødsel tas altså ikke fra mødrekvoten.

Dersom saken din blir behandlet før barnet ditt er registrert født, vil du antakeligvis få et melding om vedtak først som tar for seg hele perioden. Deretter et korigert melding om vedtak eller et brev som deler opp periodene i forhold til når barnet ditt ble født.

:)
Ikke helt riktig;) De 3 ukene før termin kommer i tillegg, så mor har i utgangspunktet 17 uker permisjon. Fikk mitt vedtak her om dagen som bekrefter dette;)

Ikke fått svar, heller ikke at de har mottatt søknaden.. Men jeg har snakket med de på telefon og alt var mottatt og i orden og ventet bare på å bli behandlet :)

Dro innom kontoret en tur og der ligger søknaden til behandling :-) så da er det bare å smøre tålmodigheten og vente på vedtaket.
De kunne ikke si noe om tid, så bare å krysse fingra :-)

Sendte inn 14 februar, ikke fått svar enda. 2 uker til permisjonen begynner. Men får uansett lønn/foreldrepenger fra arbeidsgiver, så stresser ikke veldig med det :)

Ikke fått noe svar enda, sendte inn rundt 20.februar...

Jente født juli 2011 ~ termin med lillebror, i april 2014 :)

Ikke helt riktig;) De 3 ukene før termin kommer i tillegg, så mor har i utgangspunktet 17 uker permisjon. Fikk mitt vedtak her om dagen som bekrefter dette;)

Foreldrepengene er fordelt slik ( ved 100% dekn.grad= 49 uker)

3 uker før fødsel= foreldrepenger, forbeholdt mor, men er ikke en del av mødrekvoten
14 uker mødrekvote= 6 uker av disse må mor ta fra og med dagen barnet blir født
18 uker = foreldrepenger, fellesdel
14 uker= fedrekvote

Snart 6 uker siden permisjonen starter, enda ikke fått svar. Søkte 3 desember i Oslo.

Jepp, "smør deg med tålmodighet, vet ikke når den er ferdig" ringte mandag.

Hææ? Var dette på den foreldrepenger-telefonen? Makan.

Jeg tror det tok ca 6 uker for min søknad å bli behandlet. Ringte etter 5,5 uker for å høre at de ikke hadde mistet den og forsikre meg om at ingenting manglet (f.eks. inntektsinfo). Fikk da prate med en hyggelig dame som informerte meg om at et brev var blitt sendt til meg et par dager før:)

Back
Topp