Foreldrepenger søknad, behandlingstid

KR1ST1NE

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Julibarna 2019
Noen som har fått svar på foreldrepenge søknadene sine? Hvor lang tid tok det, og hvilket fylke hører dere til?

Jeg bor i Rogaland.
Min søknad ble registret 24.10, så med 12 ukers saksbehandlingstid får jeg ikke svar før 16.01..
Permisjonen min skal i teorien begynne 04.01, og jeg synes det er stress om jeg ikke får svar før etter at permisjonen burde begynt [emoji85]

Jeg fikk bare svar at min søknad blir behandlet når sykemeldingen min går ut[emoji45] den går jo ut til dagen jeg skal begynne i permisjon..
han på nav mente at de ville behandle den fortløpende og jeg skulle få etterbetalt permisjonspenger rett før jul. Jeg er spent på om det skjer... går ut 14.12. Nav utbetaler den 12. Litt kjipern å bare få utbetalt for halve mnd rett før jul..

Har du prøvd å ringe dem?

Jeg fikk bare svar at min søknad blir behandlet når sykemeldingen min går ut[emoji45] den går jo ut til dagen jeg skal begynne i permisjon..

Det er jo kjemperart!
Jeg blir også sykemeldt til jeg skal i permisjon, men hvis jeg ikke får permisjon må jo sykemeldingen forlenges om jeg skal få utbetaling. Så lurte på å be legen om sykemelding til saksbehandlingen skal være ferdig 16.01, istedenfor til 04.01 som vi hadde tenkt.. Hva gjør du?

Er ikke helt sjokkert over at NAV har klart å lage noen skrudde regler på dette også [emoji28]

Bare det at saksbehandlingen er forventet å ta lenger tid enn jeg har fra tillatt søknadstidspunkt til permisjons-start er jo helt på trynet [emoji85]

Har ikke ringt, det har jeg så dårlig erfaring med fra tidligere.. 15-20min i tlf for å få forskjellig svar alt etter hvem jeg treffer på [emoji58]
Måtte ringe 5× pga spørsmål om behandling av sykepenger, og fikk nøyaktig 5 forskjellige svar og fremgangsmåter å forholde meg til.

Vinden blåser tydeligvis i allslags retninger hos 55553333...[emoji28]

Det er jo kjemperart!
Jeg blir også sykemeldt til jeg skal i permisjon, men hvis jeg ikke får permisjon må jo sykemeldingen forlenges om jeg skal få utbetaling. Så lurte på å be legen om sykemelding til saksbehandlingen skal være ferdig 16.01, istedenfor til 04.01 som vi hadde tenkt.. Hva gjør du?

Er ikke helt sjokkert over at NAV har klart å lage noen skrudde regler på dette også [emoji28]

Bare det at saksbehandlingen er forventet å ta lenger tid enn jeg har fra tillatt søknadstidspunkt til permisjons-start er jo helt på trynet [emoji85]
Sniker fra desember: jeg er også bosatt i Rogaland og er enig i at reglene for søknad ifht søknadstiden er på trynet. Jeg fikk heldigvis svar etter 8-10 uker, så satser på du får svar før sykemeldingen går ut.

Fikk svar etter noen få uker. Bor i Oslo. På nettet sto det at det var 10 ukers behandlingstid, så ble overrasket da det gikk mye raskere (ikke verst å bli positivt overrasket over NAV ). Jeg er også sykemeldt, men det virket ikke å ha betydning for søknad om foreldrepenger.

400f604300262ba26834adfb88bbcf4d.jpg

Satser på å kun være sykemeldt til permisjonen burde starte, etter samtale med NAV [emoji2] Vedlegger screenshot av samtalen og *krysser fingrene*

Brukte din erfaring som "ei venninne" LilleMy [emoji1]

Jeg leverte søknad rundt 20 oktober og fikk svar nå i dag. Bor i Trøndelag, og saksbehandlingstiden var varslet 14 uker. Jeg er veldig letter over å ha fått svar, med en saksbehandlingstid på 14 uker når man ikke kan søke før man er 27 uker på vei var jeg redd for st ungen var her før jeg fikk svar! Arbeidsgiver betaler heldigvis ut her, så jeg hadde hatt inntekt uansett. Hadde stresset som fy om NAV skulle utbetale til meg!

Jeg fikk svar etter to uker (hører til Hordaland) men jeg får lønn fra arb.giver aom vanlig, og så betaler nav tilbake til arb.giver. Var nok derfor det gikk så fort for meg.

Det er jo kjemperart!

Jeg har sykemelding som går ut 13.12 og permen starter 14.12. Tror det kan være greit å ha sykemelding som ikke går utover permisjonstiden. Kjenner noen som ble syke og sykemeldt i permen sin, og det ble kjempemasse styr.. men jeg aner ikke altså. Har ikke så mye erfaring med nav[emoji16]
Så får vi håpe at de er raske med behandlingstiden etter sykemeldingen går ut. Kanskje du skulle være heldig å få innvilget før du går ut i sm? Krysser fingrene for deg![emoji5]

Det er veldig merkelig ja at behandlingstiden er så lang! Får håpe de har lagt på noen uker ekstra så de er sikker på at alle får svar, selv om de bruker kortere tid.

400f604300262ba26834adfb88bbcf4d.jpg

Satser på å kun være sykemeldt til permisjonen burde starte, etter samtale med NAV [emoji2] Vedlegger screenshot av samtalen og *krysser fingrene*

Brukte din erfaring som "ei venninne" LilleMy [emoji1]

[emoji2]

Ser ut som det svaret jeg fikk ja. Da får vi håpe at de ordner opp. Vi er jo ikke de første som går ut i sykemelding før permisjon, de må ha hatt ekstremt mange saker som dette tidligere. Jeg tenkte jeg skulle ringe dem den 15 og spørre om hvordan det ligger an og rett og slett følge opp at ting blir gjort[emoji85] hihi

han på nav mente at de ville behandle den fortløpende og jeg skulle få etterbetalt permisjonspenger rett før jul. Jeg er spent på om det skjer... går ut 14.12. Nav utbetaler den 12. Litt kjipern å bare få utbetalt for halve mnd rett før jul..

Har du prøvd å ringe dem?

Samme her bare går ikke ut i perm før 11.01 men sykmeldingen gikk ut 1.12, ble fornyet, men får jo ikke da utbetalt i desember pga at jeg får for desember i januar og det for november fikk jeg helt i slutten av november så 0 halvskatt på meg

Samme her bare går ikke ut i perm før 11.01 men sykmeldingen gikk ut 1.12, ble fornyet, men får jo ikke da utbetalt i desember pga at jeg får for desember i januar og det for november fikk jeg helt i slutten av november så 0 halvskatt på meg

Men du får ikke halv skatt på det du jobbet for i november?
Får man kanskje ikke halv skatt når man er sykemeldt? Har ikke fått utbetalt i desember enda, så jeg vet ikke.

Kjedelig at det skal være sånn

Men du får ikke halv skatt på det du jobbet for i november?
Får man kanskje ikke halv skatt når man er sykemeldt? Har ikke fått utbetalt i desember enda, så jeg vet ikke.

Kjedelig at det skal være sånn
Man får halv skatt på utbetalingen av sykepenger i desember og arbeidsgiver kan velge mellom å gi november/desember

Bor i Akershus, sto at det var 12 uker behandlingstid, jeg fikk innvilget etter 10 dager :) går også rett fra sykepenger til foreldrepenger.

12 ukers behandlingstid, og fikk svar en dag før den fristen gikk ut. :)

Jeg søkte 23.10, inntektsopplysningene fra arb.giver var registrert 30.10. Ikke fått svar enda. Bor i Akershus, her er det 12 ukers behandlingstid.
Jeg vurderer og ringe, men vil ikke mase heller[emoji85] Arb.giver betaler lønn til meg som normalt og så får de refusjon av NAV.

Jeg søkte 23.10, inntektsopplysningene fra arb.giver var registrert 30.10. Ikke fått svar enda. Bor i Akershus, her er det 12 ukers behandlingstid.
Jeg vurderer og ringe, men vil ikke mase heller[emoji85] Arb.giver betaler lønn til meg som normalt og så får de refusjon av NAV.
Litt tryggere når arb.giver betaler lønn, da vet du hvertfall når pengene kommer og at de kommer :)

Det er nav som skal betale meg, så stresset litt med behandlingstiden :/

Back
Topp