Foreldrepenger/permisjon

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Har dere tenkt over hvordan dere vil løse det?

80%+ 100%?
Ferie?
Gradert permisjon for far?

Jeg har 70% fast stilling så far kan jobbe gradert.


Her er mitt forslag:

Skjermbilde (2).png
 
Last edited:
Vi tar 100%. Det vil i de fleste tilfeller alltid lønne seg.
Jeg kommer nok til å ta max mulig tid første året, også tror jeg vi skal ha 50% for å forlenge far sin perm, men jeg jobber 60-70%.
Håper det er ok for jobben. Så kommer jeg før tilbake og forhåpentligvis blir det ikke så økonomisk vanskelig som sist.
 
Det svarer seg økonomisk å ta 100%, men problemet er at vi ikke har en sjanse i helvete til å få barnehageplass før august når småen er 18 mnd...

Den kommende storebroren er også født i februar, så hadde akkurat samme problemstillingen da. Den gangen valgte vi 100%. Jeg brukte 4 uker ferie i tillegg, og far tok de siste 18 ukene med permisjon. Men da var det jo fremdeles maaange måneder igjen til barnehageplass.

Da jobbet mannen 60%, jeg jobbet 80%, så han var hjemme to dag og jeg hjemme en dag, og så var vi så heldige at vi fikk barnepass av besteforeldre to dager i uken, frem til barnehagestart.

Men vi vet ikke om besteforeldrene orker to dager i uken denne gangen..

Mannen har lyst til å ta 80% for å få lengst mulig permisjon denne gangen, men det har ikke jeg lyst til.

Problemet med å gå ned i stilling eller ta ulønnet perm er jo at man mister rettigheter på sykepenger og sånt, og får redusert betaling om man skulle bli sykemeldt når man er i lav stillingsprosent..

Jeg skulle veldig gjerne fått til noe gradert, så vi kunne delt på permisjonen. Jeg hatet å være hjemme, og holdt på å bli gal forrige gang (fikk fødselsdepresjon..). Det var himmelen å få gå tilbake på jobb. Så jeg skulle veldig gjerne fått til at jeg kunne jobbet litt, litt tidligere, men det er vanskelig med amming og sånt... Ikke minst siden man da går på jobb mens ungen fremdeles spiser om natten, så var helt zombie til nattammingen endelig var et overstått kapittel.
 
Å en ting til, regner de foreldrepenger kun fra de 3 siste mnd før permisjonstart??
 
Har dere tenkt over hvordan dere vil løse det?

80%+ 100%?
Ferie?
Gradert permisjon for far?

Jeg har 70% fast stilling så far kan jobbe gradert.


Her er mitt forslag:

Vis vedlegget 333610

Hei!
Jeg er førstegangs og har ikke tenkt på noenting helt konkret, mest fordi jeg ikke skjønner helt hvordan man regner på noe og hva er egentlig gradert?

Lurte også på om du har brukt en spesiell app/kalkulator? Det ser sånn ut på bildet du la ved?

Takk for tipps!
 
Hei!
Jeg er førstegangs og har ikke tenkt på noenting helt konkret, mest fordi jeg ikke skjønner helt hvordan man regner på noe og hva er egentlig gradert?

Lurte også på om du har brukt en spesiell app/kalkulator? Det ser sånn ut på bildet du la ved?

Takk for tipps!

Gå inn på nav, der ligger det en planlegger for foreldrepermisjon, du fyller inn om du vil ha 80% eller 100% utbetaling osv.
Gradert er når far jobber i foreldrepermisjonen, feks jobber 80% og er hjemme med barnet 1 dag i uka. Ikke så flink på dette jeg heller :p
 
Vår foreløpige plan :happy:
 

Vedlegg

  • D2B85B29-4B6D-46D1-A601-9F07EB323980.png
    D2B85B29-4B6D-46D1-A601-9F07EB323980.png
    33,9 KB · Visninger: 109
Her er vår foreløpige plan. Tar utgangspunkt i at vi ikke får barnehageplass. Vet ikke hvor vanskelig det er i kommunen min, men jeg hører rykter. Så det blir noen uker ulønna. Men det får vi bare leve med. Får også kontantstøtte fra ungen er 13 måneder, så det hjelper jo på :happy:

Redigert: Glemte å si det, men de mest observante ser kanskje på planen at vi legger opp til 100 % lønn. Det gir totalt ca en halv månedslønn ekstra utbetalt enn ved 80 %. Så da bruker jeg heller de, og oppsparte midler til å finansiere den ulønna permisjonen.
Ulempen er at du står litt dårligere stilt mtp sykepenger. Jeg prøver å finne ut hvor ille det er, men har foreløpig ikke funnet ordentlig svar.

For hvis du har avtale med arbeidsgiver om når du skal gjenoppta arbeidet, så har du krav på 65% sykepenger fra 15. dag, såfremt du ikke er i stand til å passe på barnet. Men spørsmålet mitt er hvilke rettigheter man har hvis man fortsatt er sykemeldt når man skulle startet opp i jobb. Vil man fortsatt kun ha krav på 65 %, eller får man da 100 %? Det er jo en vesentlig forskjell i risikoen på disse to.

Dette er noe NAV ikke vil svare på når folk spør på Facebooksiden deres. Så jeg får prøve å kontakte de til uken.

Hvis noen vet er det bare å skrike ut! :happy:
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200821_234142_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200821_234142_com.android.chrome.jpg
    19,3 KB · Visninger: 64
  • Screenshot_20200821_234202_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200821_234202_com.android.chrome.jpg
    18,1 KB · Visninger: 63
Last edited:
Gå inn på nav, der ligger det en planlegger for foreldrepermisjon, du fyller inn om du vil ha 80% eller 100% utbetaling osv.
Gradert er når far jobber i foreldrepermisjonen, feks jobber 80% og er hjemme med barnet 1 dag i uka. Ikke så flink på dette jeg heller :p
Tusen takk :-D
 
Her er den foreløpige planen 100% utbetaling og en 50/50-fordeling av fellesperioden :)
 
Her er vår foreløpige plan. Tar utgangspunkt i at vi ikke får barnehageplass. Vet ikke hvor vanskelig det er i kommunen min, men jeg hører rykter. Så det blir noen uker ulønna. Men det får vi bare leve med. Får også kontantstøtte fra ungen er 13 måneder, så det hjelper jo på :happy:

Redigert: Glemte å si det, men de mest observante ser kanskje på planen at vi legger opp til 100 % lønn. Det gir totalt ca en halv månedslønn ekstra utbetalt enn ved 80 %. Så da bruker jeg heller de, og oppsparte midler til å finansiere den ulønna permisjonen.
Ulempen er at du står litt dårligere stilt mtp sykepenger. Jeg prøver å finne ut hvor ille det er, men har foreløpig ikke funnet ordentlig svar.

For hvis du har avtale med arbeidsgiver om når du skal gjenoppta arbeidet, så har du krav på 65% sykepenger fra 15. dag, såfremt du ikke er i stand til å passe på barnet. Men spørsmålet mitt er hvilke rettigheter man har hvis man fortsatt er sykemeldt når man skulle startet opp i jobb. Vil man fortsatt kun ha krav på 65 %, eller får man da 100 %? Det er jo en vesentlig forskjell i risikoen på disse to.

Dette er noe NAV ikke vil svare på når folk spør på Facebooksiden deres. Så jeg får prøve å kontakte de til uken.

Hvis noen vet er det bare å skrike ut! :happy:

Hvor har du hentet oversikten (bildene) fra? Veldig greit med oversikt over ulønnet permisjon også, kunne ikke se det på nav.no.
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200823_220607_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200823_220607_com.android.chrome.jpg
    19,7 KB · Visninger: 18
  • Screenshot_20200823_220601_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20200823_220601_com.android.chrome.jpg
    17,7 KB · Visninger: 16
Lønnet permisjon, deretter ferie og så 5-6 mnd ulønnet permisjon. Så er samboer hjemme i 15 uker + ferie i fem uker. Barnehagestart August 22
 
Tror vi lander på 100%,og så jobber jeg 50% og far tar gradert permisjon 50%frem til håper å få bhg plass når ungen er ca 1 år!
 
Jeg blir ikke helt klok på dette med ferieavvikling. For nav teller vel bare 4 uker og 1 dag? Men den femte ferieuken som arbeidsgiver dekker, tar man bare ut den etter permisjonen er ferdig da? Eller kan man legge inn 5 uker ferie i planleggeren også, uten at det blir feil? Samme med overført ferie også, hvis jeg sparer 2 uker ferie fra i år til neste år.. kan jeg ta legge opp til 7 uker ferie?
 
Jeg blir ikke helt klok på dette med ferieavvikling. For nav teller vel bare 4 uker og 1 dag? Men den femte ferieuken som arbeidsgiver dekker, tar man bare ut den etter permisjonen er ferdig da? Eller kan man legge inn 5 uker ferie i planleggeren også, uten at det blir feil? Samme med overført ferie også, hvis jeg sparer 2 uker ferie fra i år til neste år.. kan jeg ta legge opp til 7 uker ferie?

Du får bare *utvidet* permisjonen med maks 4 uker og 1 dag, om du forlenger permisjonen med å ta ut ferie innimellom permisjonstiden, men du har fortsatt rett på de siste 4 dagene fra arbeidsgiver, så du kan ta dem senere.

Om du forlenger permisjonen med å avslutte permisjonen med de 5 ukene etter at dere begge har tatt deres permisjonsuker, så er ikke det noe Nav kan legge seg borti ettersom du da i praksis er ferdig med foreldrepermisjonen før du tar ut ferien :)

Mener du også kan utvide permisjonen med de ukene du har flyttet over fra fjoråret, men mulig de da krever dokumentasjon fra arbeidsgiver over hvor mye som er flyttet over. Også her er vel 4 uker+1 maks fra overflyttede uker dersom du har flyttet over alt.
 
Last edited:
Jeg blir ikke helt klok på dette med ferieavvikling. For nav teller vel bare 4 uker og 1 dag? Men den femte ferieuken som arbeidsgiver dekker, tar man bare ut den etter permisjonen er ferdig da? Eller kan man legge inn 5 uker ferie i planleggeren også, uten at det blir feil? Samme med overført ferie også, hvis jeg sparer 2 uker ferie fra i år til neste år.. kan jeg ta legge opp til 7 uker ferie?
Hei, vi grublet også mye over dette sist, da jeg har 6 uker ferie. Løsningen var at far i sin søknad søkte om utsettelse av permisjon. OBS, veldig viktig: søknad om utsettelse må sendes innen mors siste permisjomsdag! Så du fyller bare ut søknaden på din side slik det lar seg gjøre, og senere så går far inn på sin søknad og fyller inn at han ønsker utsettelse. Men snakk med nav, det er en stund siden så husker ikke helt nøyaktig hbordan der var.

Det var et svare styr å finne ut av dette, vi måtte snakke med flere i nav (det var da de akkurat hadde innført elektronisk søknadsskjema dor foreldrepenger). Og sånn i ettertid var det helt sprøtt av det skulle være så vanskelig å få vite hvordan det skulle gjøres, det er jo en ganske vanlig problemstilling.
 
Back
Topp