Foreldrepenger og permisjon

Lillegutt2015

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Hei! Jeg er førstegangsfødende og veldig usikker på permisjonsreglene. Jeg har en 60% stilling, men jobber mye ekstra. Samboeren min har akkurat startet sin utdannelse på VGs. Han har ikke rett på stipend på skolen, da han er for gammel for ungdomsretten. Mitt ønske er at han bare skal fortsette på skolen når lillegutt kommer i januar. Men hvilken permisjon er best for meg å søke? 80% eller 100? Jeg tviler på at samboer han rett på noe permisjon når han går på skole, ikke er vi så giret på at han skal gå glipp av undervisning heller. Noen som har peiling på dette? :)

Hvis dere skal overleve bør dere velge 100% dekningsgrad siden du bare har 60% jobb og mannen ikke har inntekt. Har du lest om foreldrepenger på NAV sine hjemmesider? Du kan også ringe dem og ta en prat for å sette deg godt inn i dette. 55553333 er nummeret.

♡Jente 05.07.2013♡
♡Venter jente 04.01.2015♡

Selv om du har 60%stillig, så baserer utbetalingen seg på gjennomsnitt av de siste månedene. Jeg har selv ingen % stilling på jobb for jeg ønsket flexibilitet og velge selv hvor mye jeg ønsker å jobbe hver måned. Da vil d som eg har rett på som foreldrepenger, basere på alt... du burde få inkludert og det som du har jobbet ekstra.

Aner ikke hvordan det er, men har du sjekket om du kan overta mannens permisjon når han er under utdanning?

Sent from my iPhone using BV Forum

Ville forresten gått for 100% utbetaling, fordi du da totalt får mer utbetalt enn om du går for 80% utbetaling :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Takk for svar! Jeg har ikke sjekket om jeg kan ta samboer sin permisjon. Hvor mye har han rett på egentlig?:)

Far kan også utsette permisjonen. Må tas før barnet er 3 år tror jeg. Står veldig bra forklart på navs sider synes jeg. Beste er å ringe dem synes jeg

Back
Topp