Foreldrepenger 80%

lmn86

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Novemberlykke 2018
Påskekyllingene 2020
Flere som har fått med seg siste høringen som er sendt ut ifht 80% dekningsgrad?? Kjenner jeg blir helt svett av hele greia! En ting er at fedrekvoten øker til 15 uker fra 01.07, men så skal den kanskje økes til 19 uker dersom man velger 80%? Herregud, det legges jaggu ikke opp til amming lenger! Er ikke alle som har en jobb hvor man kan ta ut ammepauser!! Kjenner jeg blir sint!!!!

https://www.regjeringen.no/no/dokum...foreldrepenger/id2601776/?factbox=horingsbrev

Uff, det er jeg ikke helt fornøyd med kjenner jeg. Vi hadde tenkt på å velge 80 %. Jeg syns 15 uker til far er nok...

Uff, det er jeg ikke helt fornøyd med kjenner jeg. Vi hadde tenkt på å velge 80 %. Jeg syns 15 uker til far er nok...
Sjekk siden Nav foreldrepenger på Facebook. Lurer på om noen hadde dette spm i en kommentar på en av de siste postene som omhandler det nye vedtaket. Mener å huske at de svarte at det er fellesperioden som blir forlenget med 10 uker om man velger 80%.

Sjekk siden Nav foreldrepenger på Facebook. Lurer på om noen hadde dette spm i en kommentar på en av de siste postene som omhandler det nye vedtaket. Mener å huske at de svarte at det er fellesperioden som blir forlenget med 10 uker om man velger 80%.

Per nå er det slik, men regjeringen har sendt et forslag ut på høring nå som går ut på tredeling også
ved valg av 80% lønn.. Det innebærer 19 uker til far.

Gjenstår å se om det blir vedtatt da [emoji4]

For vår del gjør det i tilfellet valget om 80% eller 100% enda enklere, vi har ikke råd til at far skal ta så lang permisjon.

Men leser jeg det riktig når det står at mors kvite også utvides tilsvarende? Eller misforstår jeg?

Men leser jeg det riktig når det står at mors kvite også utvides tilsvarende? Eller misforstår jeg?

Mors kvote utvides også! Men mor kan ta tilsammen få 38 uker om hun tar hele fellesperioden, kontra 41 om hun har 15 uker og hele fellesperioden etter de nye endringene som allerede er vedtatt!

Huff.. syns det var bedre med 10 uker på hver sånn at hver familie kan velge det som passer best for seg. Håper det kommer info fra nav så snart noe blir bestemt

Huff.. syns det var bedre med 10 uker på hver sånn at hver familie kan velge det som passer best for seg. Håper det kommer info fra nav så snart noe blir bestemt

Helt enig med deg!! Drit med så mye usikkerhet akkurat rundt den tiden vi må søke!!

For oss er dette helt krise faktisk. Far har ikke mulighet til å være hjemme så lenge. Han driver eget firma og det vil gå under om han er så lenge borte. Syntes dette skulle vært opp til hver enkelt familie og avgjøre hva som passer best for dem. Vil jo ikke at vesla må ut tidligere i barnehage heller. Nei, dette er ikke lett..

Tja, vi er vel ikke ferdig diskutert der, men han er helt med på at ammingen er viktig.

Så bra dere finner det som passer dere! Her er det litt omvendt, jeg mener far må ta ut mer permisjon. haha. Det er ikke alltid enkelt å fordele permisjon.

For oss er dette helt krise faktisk. Far har ikke mulighet til å være hjemme så lenge. Han driver eget firma og det vil gå under om han er så lenge borte. Syntes dette skulle vært opp til hver enkelt familie og avgjøre hva som passer best for dem. Vil jo ikke at vesla må ut tidligere i barnehage heller. Nei, dette er ikke lett..

Sånn er det hos oss også.. barnefar har et lite firma ,der han er eneste ansatt, så eneste mulighet han har for å kunne ta ut permisjonen er fra januar - april, da det da er en forholdsvis rolig periode for oppdrag.. dvs at for at barnet ikke skal miste 15 uker hjemme med en av foreldrene,må jeg tilbake i jobb alt fra januar når bebisen er knapt 3mnd.. Er ikke et enkelt puslespill dette..

Så bra dere finner det som passer dere! Her er det litt omvendt, jeg mener far må ta ut mer permisjon. haha. Det er ikke alltid enkelt å fordele permisjon.

Nei, ikke lett! Og jeg er glad det er en fast pappakvote altså, han satte veldig pris på sist gang! Da fikk han 14 uker, så 15 nå hadde han syntes var fint! Men åpen for å ta mer tror jeg ;)

For oss er det uansett ikke aktuelt å ta 80 %, men har ikke noe problem med de 15ukene i 100%. Samboer vil gjerne ha mer da, han kunne tenkte seg rundt 18uker ihvertfall. Og i utgangspunktet har jeg null problem med at han får noen uker av fellesperioden, men samtidig er jeg litt redd for dette med amming :/ jeg har virkelig ikke lyst å nekte far ekstra uker med baby, så tenker vi heller får endre permisjonen underveis hvis vi ser at barnet kan ta flaske.

For oss er det uansett ikke aktuelt å ta 80 %, men har ikke noe problem med de 15ukene i 100%. Samboer vil gjerne ha mer da, han kunne tenkte seg rundt 18uker ihvertfall. Og i utgangspunktet har jeg null problem med at han får noen uker av fellesperioden, men samtidig er jeg litt redd for dette med amming :/ jeg har virkelig ikke lyst å nekte far ekstra uker med baby, så tenker vi heller får endre permisjonen underveis hvis vi ser at barnet kan ta flaske.

Hvordan endrer man permisjonen underveis? Og hva skriver man på søknaden til NAV nå?

Hos oss ønsker jeg å ta ut perm inkl. ferie fram til aug 2019. Deretter er jeg litt usikker på hva vi gjør videre, selv om det er far sin tur til å ta ut det meste av perm da. Men per i dag er det vanskelig å lage en konkret plan så langt fram i tid

Har en mann som driver eget firma jeg også. Men vi løser det med at han tar permisjon 1arbeids uke i mnd :) da blir det ikke så mye opphold fra jobb sammenhengende. Også kan vi da klare å strekke permisjonen fullt ut :)

Hvordan endrer man permisjonen underveis? Og hva skriver man på søknaden til NAV nå?

Hos oss ønsker jeg å ta ut perm inkl. ferie fram til aug 2019. Deretter er jeg litt usikker på hva vi gjør videre, selv om det er far sin tur til å ta ut det meste av perm da. Men per i dag er det vanskelig å lage en konkret plan så langt fram i tid
Har ikke snøring på hvordan man endrer permisjon,er første for oss! :laughing002 men det skal visst ikke være noe problem, spurte på nav-chat og det var visst lett å ordne underveis.

På søknaden nå er det vel å fylle ut det man tenker foreløpig. Hvis far ikke skal ha permisjon før i august så trenger jo ikke han søke på en god stund ennå. Jeg søker så fort jeg har papirene fra jordmor og arbeidsgiver og da fyller jeg bare ut at jeg tar alle 16 fellesukene, også får jeg heller endre det etterhvert hvis samboer tar noen uker. Jeg har permisjon frem til april eller mai alt ettersom hvor mye ekstrauker far tar. Jeg tror de anbefalte å gjøre endringer innen 6 uker i forveien, så da har vi jo tid på oss :)

Husk at det ikke er mulig å endre dekningsgrad underveis.

Back
Topp