Foreldre- /fødselsforberedende kurs

Vi har fått tilbud om amme- og fødselskurs via helsestasjonen i Lillestrøm og har takket ja til begge deler. Tenker det er fint å få en pekepinn på hva en går til :)
 
Vi har vært på første del av kurset. Synes det var informativt og fint. Kunne en del fra før ang parforhold og psyke, men trøstetrapp, tegn fra baby og ammetipsene fikk jeg mye ut av.
 
Vil gi et lite tips om preglife sitt gratis kurs. De holdes via zoom regelmessig. Bestemte meg for å prøve selv om vi var på helsestasjonen sitt kurs tidligere. :) Lengde 60 min, holdes av en jordmor.

Mye det samme innholdet som fødselsdelen av foreldrekurset på helsestasjonen, men tok kortere tid og jeg satt jo hjemme (aka lå i sofaen med hodetelefoner under pledd og stappa i meg sjokoladenøtter).

Kurset ga en fin oversikt over fasene i en fødsel, smertelindring, hva som skjer rett etter fødsel. Så det er fint om man ønsker å få en god oversikt over hvordan alt foregår for å bli tryggere på prosessen. Men det inneholder ikke noe pusteøvelser eller slikt, om man ønsker det. Det er heller ikke et ammekurs. Keisersnitt blir såvidt nevnt, men er ikke fokuset. Tang og sugekopp er ikke nevnt som jeg husker, og det synes jeg er litt dumt.

Etter hun har gått gjennom foredraget, er det ca 15 min der man kan skrive inn spørsmål. Det var ganske mange på kurset, så om man vil få svar så skriv inn spørsmål tidlig!! Hun rakk ikke over alle. Det er en fordel med fysisk kurs, for da er det lettere å komme til ordet.

Kan anbefale det om noen i termingruppa ønsker grunnleggende info om fødsel, men ikke orker å møte fysisk eller betale noe :)
 
Også kan jeg jo gi en omtale av frifødsel sitt gratis"kurs". Ikke live, er et ferdig kurs i flere deler man blar seg igjennom. Et par videosnutter på et par min hver.

Det var ikke mye til kurs :facepalm: Tok meg kanskje 5-10 min å bla meg i gjennom, og man fikk ikke mye konkrete råd. Var en liten videosnutt der jeg skulle puste mens jeg så for meg en rose, og så en luftballong og noe sånn. Men det skjønte jeg lite av :hilarious: så jeg skal heller se etter slike pusteteknikker andre plasser.

Det er mer eller mindre kun en reklame for kurset de tilbyr til tusen kroner. Du lærer deg ikke hypnobirthing av gratiskurset! Og det er jo greit det. Jeg hadde vel litt store forhåpninger.
 
Back
Topp