Fordeler og ulemper med letrozol?

Hvordan ble syklusen din @Isond ?
Jeg er 1 eller 2 dager over TR nå, men ingen tegn til den og ingen positiv test, så lurer på om letrozol kan gjøre lutealfasen lengre..? :banghead:
Med dobbel letrozol fikk jeg ikke eggløsning før på CD14! Veldig sent til meg å være, pleier å være på CD11 eller CD12. Trodde den skulle komme tidligere på dobbel dose, utfra det jeg leste fra andre her. Mulig det betyr at egget ble ødelagt? Hvem vet.

Jeg har ikke merket at lutealfasen har blitt endret pga. letrozol, men kan jo hende det skjer med noen og at det er hvorfor du ikke har fått TR?
 
Jeg har regelmessige sykluser og eggløsning av meg selv, men har hatt noen runder dobbel dose letrozol likevel, fordi gynekologen mente det var verdt å prøve. Fikk da eggløsning noen dager tidligere, ja. Pleide å ha eggløsning en gang mellom CD 14-17, men på dobbel dose letrozol ble det mellom CD 10-12. Har stort sett fortsatt hatt eggløsning på ca. CD 11-12 etter at jeg sluttet på letrozol også, så har fått litt kortere sykluser etter det.
Akkurat, har og lest at andre har fått tidligere EL av dobbel letrozol. Min kom senere, det er vel ikke et godt tegn. Tar du letrozol denne syklusen, eller sluttet for godt med det?
 
Går på trippel dose letrozol for og få eggløsning, mista 3 på veien, men nå endelig sitter lille spira og er 13 uker på vei, gått på lutinus siden positiv test, og blodfortynnende sprøyter som jeg skal gå på hele svangerskapet pluss 6 uker etter fødselen.
Når jeg brukte letrozol så brukte jeg det i 5 dager og etter siste tablett slutta mensen og fikk alltid eggløsning 1 uke etter siste tablett av letrozol.

Men det er jo varierende fra person til person ossen det fungerer på din kropp. - Men hvorfor har du fått eggløsnings medisin hvis du får eggløsning selv? Trodde ikke det var mulig!.
 
Med dobbel letrozol fikk jeg ikke eggløsning før på CD14! Veldig sent til meg å være, pleier å være på CD11 eller CD12. Trodde den skulle komme tidligere på dobbel dose, utfra det jeg leste fra andre her. Mulig det betyr at egget ble ødelagt? Hvem vet.

Jeg har ikke merket at lutealfasen har blitt endret pga. letrozol, men kan jo hende det skjer med noen og at det er hvorfor du ikke har fått TR?
Min eggløsning kom også senere enn vanlig med letrozol, CD16 :hungover: Men altså, nå ble jeg plutselig usikker på om jeg hadde eggløsning, selv om jeg fikk positiv test og hadde sterke smerter..:bag: Får se hvor lang syklusen min ender opp med å bli..
 
Min eggløsning kom også senere enn vanlig med letrozol, CD16 :hungover: Men altså, nå ble jeg plutselig usikker på om jeg hadde eggløsning, selv om jeg fikk positiv test og hadde sterke smerter..:bag: Får se hvor lang syklusen min ender opp med å bli..
Hvor lang har lutealfasen din vært denne syklusen så langt? De fleste får eggløsning etter positiv eltest, men man kan jo aldri vite 100%.
 
Hvor lang har lutealfasen din vært denne syklusen så langt? De fleste får eggløsning etter positiv eltest, men man kan jo aldri vite 100%.

Er bare 15 eller 16 dpo, pleier aaaaaaalltid å få TR på 14dpo. Så litt uvant til å være meg bare :hilarious: Men hvem vet, kan jo komme om 5 min, så får bare smøre tålmodigheten..:meh:
 
Akkurat, har og lest at andre har fått tidligere EL av dobbel letrozol. Min kom senere, det er vel ikke et godt tegn. Tar du letrozol denne syklusen, eller sluttet for godt med det?
Jeg har hørt om både folk som får senere og tidligere eggløsning på letrozol, så tror ikke nødvendigvis det er noe spesielt godt eller dårlig tegn om den kommer noen dager før eller senere, det kommer vel sikkert bare an på hvor lang tid kroppen bruker på å modne egget på letrozol sammenlignet med hva som er vanlig for den enkelte. Jeg testet det bare noen runder, så tar det ikke denne syklusen.
 
Jeg har hørt om både folk som får senere og tidligere eggløsning på letrozol, så tror ikke nødvendigvis det er noe spesielt godt eller dårlig tegn om den kommer noen dager før eller senere, det kommer vel sikkert bare an på hvor lang tid kroppen bruker på å modne egget på letrozol sammenlignet med hva som er vanlig for den enkelte. Jeg testet det bare noen runder, så tar det ikke denne syklusen.
Håper det stemmer. På enkeldose letrozol fikk jeg eggløsning en dag eller to senere enn normalt, så 2-3 dager senere med dobbeldose er/var kanskje logisk for min kropp. Tror jeg kun prøver enkeldose heretter, har igjen ti tabletter.
 
Ble selvfølgelig ikke noen graviditet av denne syklusen, og er over i nå ny. Tar kun enkeltdose letrozol denne gangen. Likevel sliter jeg alltid med tvil hver gang jeg tar letrozol. Innbiller meg at det kanskje skader mer enn det hjelper? Men så tenker jeg at man får vel ikke letrozol om det skader eggene.
Har lest at letrozol ikke gjør noe med eggkvalitet, og håper det ikke betyr at dårlige egg reagerer godt på stimuli fra letrozol også? At egg som i naturlig syklus ikke ville modnet, modnes med letrozol fordi de blir litt ekstra stimulert, eller er det mest sannsynlig de gode eggene som reagerer på letrozol? Håper noen kan opplyse meg litt om hvordan det fungerer. :nailbiting:
 
Jeg er igang på letrozol nå. Ble gravid i fjor. På egenhånd. Og jeg va så lykkelig. Desverre skulle ikke veien bli lett. Mye blødninger og sånn. I uke 16 ble baby funnet død. Har prøvd på egenhånd et halvt år. Men syklus forandre seg fram og tilbake.
Jeg har flere ganger innbilt meg graviditet. Føle jeg ser strek. Men må innse at det er feil.
Nå har jeg gitt opp at ting skal gå på uten medisiner. Har ul neste uke. Håper jeg ser et egg som vokse. Slik at jeg kan se håp
 
Jeg er igang på letrozol nå. Ble gravid i fjor. På egenhånd. Og jeg va så lykkelig. Desverre skulle ikke veien bli lett. Mye blødninger og sånn. I uke 16 ble baby funnet død. Har prøvd på egenhånd et halvt år. Men syklus forandre seg fram og tilbake.
Jeg har flere ganger innbilt meg graviditet. Føle jeg ser strek. Men må innse at det er feil.
Nå har jeg gitt opp at ting skal gå på uten medisiner. Har ul neste uke. Håper jeg ser et egg som vokse. Slik at jeg kan se håp
Så trist når det skjer så sent, når det er langt forbi uke 12. Håper du har mer flaks denne gangen. Jeg har og ment jeg har sett streker i nesten hver syklus. For min del har det nok vært noe i det. Har hatt fire kjemiske som jeg vet om, men har sett skyggestreker i andre sykluser som muligens og har vært kjemiske.
Har eggløsning av meg selv, men googler meg ihjel og blir i tvil om alt egentlig. F.eks. da jeg så denne i dag angret jeg på at jeg tok en letrozol-tablett i dag tidlig:

Conclusions: According to the results, letrozole may reduce oocyte quality and cause poor IVF outcomes as well.

 
Jeg har nettopp hatt en kjemisk igjen, den fjerde som jeg vet om på ca ett år. Har igjen 20 tabletter letrozol fra resept jeg fikk fra gynekolog i høst. Får eggløsninger naturlig, men han sa at letrozol er noe som kan brukes som et slags lavtersketilbud for å se om det hjelper.

Men jeg er bekymret for om letrozol kan gjøre noe verre? Altså, om jeg bruker en trippel dose letrozol denne syklusen, kan det "ødelegge" eggene på noe vis heller enn å modne dem akkurat nok? Eller, kan det klusse til kroppens eget system slik at det i påfølgende sykluser vil være vanskeligere å få eggløsing av meg selv som jeg pleier?

I forrige syklus, da jeg ble gravid, hadde jeg brukt vitex, men var nok mer flaks at jeg ble gravid - eller uflaks, endte jo i kjemisk. Men tviler å at vitex hadde innvirkning?

Så jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg i denne syklusen burde 1) ikke bruke noe ekstra 2) bruke vitex eller 3) (trippel) dose letrozol?

Håper noen som har erfaring med letrozol (både positive og negative sider) har mulighet til å svare. :Heartred
Har du sjekket progesteronen din?
 
Ble selvfølgelig ikke noen graviditet av denne syklusen, og er over i nå ny. Tar kun enkeltdose letrozol denne gangen. Likevel sliter jeg alltid med tvil hver gang jeg tar letrozol. Innbiller meg at det kanskje skader mer enn det hjelper? Men så tenker jeg at man får vel ikke letrozol om det skader eggene.
Har lest at letrozol ikke gjør noe med eggkvalitet, og håper det ikke betyr at dårlige egg reagerer godt på stimuli fra letrozol også? At egg som i naturlig syklus ikke ville modnet, modnes med letrozol fordi de blir litt ekstra stimulert, eller er det mest sannsynlig de gode eggene som reagerer på letrozol? Håper noen kan opplyse meg litt om hvordan det fungerer. :nailbiting:
Lurer litt på hvorfor du endrer dosen selv, og hva det er som gjør at du tenker at Letrozol skader mer enn det hjelper?
Hos meg er dosen satt etter hva blodprøvene og ultralyden viser. At du ikke ble gravid med dobbel dose, betyr ikke at dosen er feil. Jeg tror det er mer uheldig å gå ned til enkelt dose, for da er det ikke sikkert du får modnet slik du skal. Og ihvertfall hvis du gjør det på egenhånd uten å snakke med gynekologen din først.
Jeg tenker at det ikke er unormalt at EL blir forskjøvet noen dager fra det du opplever til vanlig. En kur som tas fra CD3-7 vil som regel gi EL mellom CD14-19. Det er vel virkestoffene som fortsatt jobber med å modne en folikkel til å gi eggløsning, som gjør at EL kommer senere enn forventet.

Jeg tenker også at studien du linker til er én enkelt studie, som ikke er signifikant størrelse med kun 216 kvinner inkludert.
 
Har du sjekket progesteronen din?
Sjekket den en gang i fjor, ett år siden ca. Da var den på 36, målt for å se om eggløsning hadde skjedd- og fikk beskjed om at den verdien viste at eggløsning hadde vært. Men har ikke målt progesteron senere i syklus, eller i graviditet. Spotter imidlertid aldri egentlig, og har lang nok lutealfase på rundt 14 dager. Har likevel fått lutinus som kan brukes fom positiv test.
 
Ville beholdt dosen du har fått hos legen, ikke endre den.
Jeg har gått på letrozol siden i fjor sommer, og er endelig gravid (fant det ut i går). :)
Ikke gi opp håpet :)
Og få sjekket progesteronen din, mulig du trenger støtte der :)
 
Lurer litt på hvorfor du endrer dosen selv, og hva det er som gjør at du tenker at Letrozol skader mer enn det hjelper?
Hos meg er dosen satt etter hva blodprøvene og ultralyden viser. At du ikke ble gravid med dobbel dose, betyr ikke at dosen er feil. Jeg tror det er mer uheldig å gå ned til enkelt dose, for da er det ikke sikkert du får modnet slik du skal. Og ihvertfall hvis du gjør det på egenhånd uten å snakke med gynekologen din først.
Jeg tenker at det ikke er unormalt at EL blir forskjøvet noen dager fra det du opplever til vanlig. En kur som tas fra CD3-7 vil som regel gi EL mellom CD14-19. Det er vel virkestoffene som fortsatt jobber med å modne en folikkel til å gi eggløsning, som gjør at EL kommer senere enn forventet.

Jeg tenker også at studien du linker til er én enkelt studie, som ikke er signifikant størrelse med kun 216 kvinner inkludert.
Jeg fikk letrozol fordi gynekolog sa at det er noe noen som har prøvd lenge kan få. Har eggløsning av meg selv. Han sa jeg kan ta enkel dose, men prøvde dobbel noen ganger fordi jeg leste at noen fikk god effekt av det. Tydeligvis gjelder det ikke meg.
På enkel dose har jeg fått eggløsning rundt dag 12, men på dobbel dose fikk jeg ikke eggløsning før dag 14/15. Har eggløsning rundt dag 11/12 uten letrozol.
 
Ville beholdt dosen du har fått hos legen, ikke endre den.
Jeg har gått på letrozol siden i fjor sommer, og er endelig gravid (fant det ut i går). :)
Ikke gi opp håpet :)
Og få sjekket progesteronen din, mulig du trenger støtte der :)
Så akkurat at du kommentere på det jeg skrev tidligere :p :)
 
Ville beholdt dosen du har fått hos legen, ikke endre den.
Jeg har gått på letrozol siden i fjor sommer, og er endelig gravid (fant det ut i går). :)
Ikke gi opp håpet :)
Og få sjekket progesteronen din, mulig du trenger støtte der :)
Gratulerer. Krysser fingrene for at det holder i 8 måneder til. :) PS: Har du opplevd noen kjemiske i prøveperiodene, og fikk du letrozol fordi du ikke får eggløsning naturlig eller som en slags boost?
 
Gratulerer. Krysser fingrene for at det holder i 8 måneder til. :)
Takk :) Krysser fingrene :)
Håper du også sitter med 2 streker snart :Heartred
Hvor mange dager skal du ta letrozol?
Jeg har som regel kort syklus og har tatt fra dag 3 til og med dag 8, på dobbel dose :) (har få egg)
 
Back
Topp