Fordeler og ulemper med letrozol?

Isond

Elsker forumet
Jeg har nettopp hatt en kjemisk igjen, den fjerde som jeg vet om på ca ett år. Har igjen 20 tabletter letrozol fra resept jeg fikk fra gynekolog i høst. Får eggløsninger naturlig, men han sa at letrozol er noe som kan brukes som et slags lavtersketilbud for å se om det hjelper.

Men jeg er bekymret for om letrozol kan gjøre noe verre? Altså, om jeg bruker en trippel dose letrozol denne syklusen, kan det "ødelegge" eggene på noe vis heller enn å modne dem akkurat nok? Eller, kan det klusse til kroppens eget system slik at det i påfølgende sykluser vil være vanskeligere å få eggløsing av meg selv som jeg pleier?

I forrige syklus, da jeg ble gravid, hadde jeg brukt vitex, men var nok mer flaks at jeg ble gravid - eller uflaks, endte jo i kjemisk. Men tviler å at vitex hadde innvirkning?

Så jeg klarer ikke bestemme meg for om jeg i denne syklusen burde 1) ikke bruke noe ekstra 2) bruke vitex eller 3) (trippel) dose letrozol?

Håper noen som har erfaring med letrozol (både positive og negative sider) har mulighet til å svare. :Heartred
 
Hvilken syklusdag har du EL på? Trippel hadde jeg nok ikke tatt om jeg hadde hatt normal syklus, men hadde nok tatt enkel(eller dobbel) :p
 
Hvilken syklusdag har du EL på? Trippel hadde jeg nok ikke tatt om jeg hadde hatt normal syklus, men hadde nok tatt enkel(eller dobbel) :p
Jeg pleier å få eggløsning på dag 11 eller 12. Pleide på være på dag 13 eller 14 for noen år siden, så mulig eggene ikke blir modnet nok nå?
 
Jeg pleier å få eggløsning på dag 11 eller 12. Pleide på være på dag 13 eller 14 for noen år siden, så mulig eggene ikke blir modnet nok nå?
Jeg trodde de ikke slapp før de ble modne nok, men jeg er ingen ekspert, så kan være noe i det. Jeg fikk Letrozol av gyn for noen år siden pga veldig lange sykluser, de kunne være oppi 100 dager… da fikk jeg dobbel-kur. Trippel virker heftig og unødvendig når man har el(?) :schocked028 Jeg tenker bare litt høyt nå. Men samtidig så burde man sikkert høre på sin egen gyn… Hadde jeg vært i ditt tilfelle tror jeg fortsatt at jeg hadde tatt enkel eller dobbel. Kanskje du kan ringe gyn og høre om det er best med trippel, dobbel eller enkel?
 
Jeg trodde de ikke slapp før de ble modne nok, men jeg er ingen ekspert, så kan være noe i det. Jeg fikk Letrozol av gyn for noen år siden pga veldig lange sykluser, de kunne være oppi 100 dager… da fikk jeg dobbel-kur. Trippel virker heftig og unødvendig når man har el(?) :schocked028 Jeg tenker bare litt høyt nå. Men samtidig så burde man sikkert høre på sin egen gyn… Hadde jeg vært i ditt tilfelle tror jeg fortsatt at jeg hadde tatt enkel eller dobbel. Kanskje du kan ringe gyn og høre om det er best med trippel, dobbel eller enkel?
Ja, trippel er kanskje litt for heftig. Innbiller meg at da kan kanskje flere egg modne, og større sjanse for at ett av dem er godt nok? Men tok jo dobbel dose i sommer en gang, og på ultralyd så han kun ett egg på vei til modning. Så trippel dose vil kanskje ikke modne flere enn ett heller?
 
Ja, trippel er kanskje litt for heftig. Innbiller meg at da kan kanskje flere egg modne, og større sjanse for at ett av dem er godt nok? Men tok jo dobbel dose i sommer en gang, og på ultralyd så han kun ett egg på vei til modning. Så trippel dose vil kanskje ikke modne flere enn ett heller?
Var det etter ultralyden han sa du kunne ta trippel? I så fall hadde jeg hørt på det :joyful:
 
Jeg fikk Letrozol selv om jeg har eggløsning naturlig og god amh. Ble gravid på 2. syklus med dobbel dose (mistet dessverre), men min mens og eggløsning har vært veldig stabile etter det. Har bare positiv erfaring med Letrozol. Får du noen form for progesteron? Jeg fikk det av min gynekolog sist som skal hjelpe til med å «holde» på ved neste graviditet.
 
Jeg går på Letrozol nå! Så 3 ganske store egg på UL i dag, men ifølge gyn var ikke dette så bra! De vil helst ha ett modent egg, i og med at de ikke ønsker flerlingsvangerskap :hilarious: Så hvis du har hatt ett er jo det helt etter boka vil jeg tro. Spurte gyn i dag hva meningen med letrozol egentlig var, og hun sa at det skal stimulere til eggløsning. Altså har man regelmessig syklus er det ikke sikkert man har så veldig effekt, men hun sa at follikelen kunne bli litt større enn vanlig og at egget slapp noe tidligere. Er ingen ekspert, men vil tro det ikke gjør noe skade å ta det et par sykluser når du allikevel har det liggende :)

Sorry eventuelle skrivefeil her, er veldig trøtt :hilarious:
 
Jeg fikk Letrozol selv om jeg har eggløsning naturlig og god amh. Ble gravid på 2. syklus med dobbel dose (mistet dessverre), men min mens og eggløsning har vært veldig stabile etter det. Har bare positiv erfaring med Letrozol. Får du noen form for progesteron? Jeg fikk det av min gynekolog sist som skal hjelpe til med å «holde» på ved neste graviditet.
Ja, har fått resept på både lutinus og blodfortynnende. Vet ikke om jeg egentlig trenger det, men brukte begge i syklusen som var uten at det forhindret kjemisk.
 
Jeg tok dobbel letorozol da jeg ble gravid nå. Siste egne forsøk (med utprøving av medisindoser) før planlagt ivf måneden etter. Cd 8 var det to like store follikler på høyre side, på kontroll cd17 var de gått til grunne, men hadde en moden follikel på venstre. Er nå 26+5 uker på vei med tvillingjenter, vi vet ikke om de er to- eller enegga ennå da.
 
Jeg tok dobbel letorozol da jeg ble gravid nå. Siste egne forsøk (med utprøving av medisindoser) før planlagt ivf måneden etter. Cd 8 var det to like store follikler på høyre side, på kontroll cd17 var de gått til grunne, men hadde en moden follikel på venstre. Er nå 26+5 uker på vei med tvillingjenter, vi vet ikke om de er to- eller enegga ennå da.
Endte opp med å ta dobbel dose denne syklusen, men om jeg er så heldig som deg tviler jeg på. Men letrozol gjør vel uansett ikke eggene dårligere?
 
Endte opp med å ta dobbel dose denne syklusen, men om jeg er så heldig som deg tviler jeg på. Men letrozol gjør vel uansett ikke eggene dårligere?
Nei heller tvert i mot, etter hva jeg har skjønt.

Jeg har jo tydeligvis en kropp som veldig gjerne vil bli gravid, men som er ekstremt dårlig på å velge bort dårlige egg/dårlige blastoer. Så jeg hadde tre mist mellom første og de to jeg venter nå. Legen på fertilitetsklinikken mente letorozol kunne hjelpe til med å dyrke frem det/de gode eggene- og det ser jo ut til å ha fungert her.
 
Tok siste to tabletter med letrozol på fredag, men i dag har jeg kjent veldige murringer. Negativ eggløsningstest, men ganske sterk. Er kun på CD10. Er det vanlig å få tidligere eggløsning enn normalt med letrozol? På enkelkur fikk jeg eggløsning til vanlig tid eller en dag senere, kan den komme tidligere med dobbel dose?
 
Tok siste to tabletter med letrozol på fredag, men i dag har jeg kjent veldige murringer. Negativ eggløsningstest, men ganske sterk. Er kun på CD10. Er det vanlig å få tidligere eggløsning enn normalt med letrozol? På enkelkur fikk jeg eggløsning til vanlig tid eller en dag senere, kan den komme tidligere med dobbel dose?

Hvor lang syklus pleier du å ha?
 
Varierer bittelitt, men vanligvis 26-28 dager. Eggløsning pleier å være rundt CD12.

Åja! Her har syklusen vært relativt rundt 24-26 dager. Her har el pleid å komme rundt CD12/13. håper EL selv her kom tidligere til tross for at blødningen varte så lenge denne syklusen. Tempet du etter EL denne syklusen?
 
Hvordan ble syklusen din @Isond ?
Jeg er 1 eller 2 dager over TR nå, men ingen tegn til den og ingen positiv test, så lurer på om letrozol kan gjøre lutealfasen lengre..? :banghead:
 
Tok siste to tabletter med letrozol på fredag, men i dag har jeg kjent veldige murringer. Negativ eggløsningstest, men ganske sterk. Er kun på CD10. Er det vanlig å få tidligere eggløsning enn normalt med letrozol? På enkelkur fikk jeg eggløsning til vanlig tid eller en dag senere, kan den komme tidligere med dobbel dose?
Jeg har regelmessige sykluser og eggløsning av meg selv, men har hatt noen runder dobbel dose letrozol likevel, fordi gynekologen mente det var verdt å prøve. Fikk da eggløsning noen dager tidligere, ja. Pleide å ha eggløsning en gang mellom CD 14-17, men på dobbel dose letrozol ble det mellom CD 10-12. Har stort sett fortsatt hatt eggløsning på ca. CD 11-12 etter at jeg sluttet på letrozol også, så har fått litt kortere sykluser etter det.
 
Back
Topp