Fordeler med marsbaby.

Om jeg søker plass når barnet er født, så har vi mulighet til opptak fra januar, da betaler jeg for full plass, også bruker vi tiden frem til barnet er ett år på tilvenning og kortere dager. Jeg begynner enten på jobb kl 7 om morgenen og jobber til 15, eller jeg begynner 15 og jobber til 21.30 når jeg er på bensinstasjonen. De dagene jeg begynner seint kan jeg levere 10.30 også henter samboeren min kl 16. Og med tanke på dupp, så blir det ikke mange timene i våken tilstand. Når jeg slutter tidlig på jobb, henter jeg rett etter jobb. Jobber heller ikke hver eneste ukedag, så vi har noe fritid sammen også.

Jeg jobber også 50% som assistent, da har jeg lange dager... 9.5 time, men har mulighet enkelte dager å hente tidligere i barnehagen, og ha barnet med meg på jobb. Hun jeg er assistent for er jevngammel med meg og veldig glad i barn, så er heldig sånn sett.

Så selv om vi har plass i barnehagen fra 10-11 mnd alder, så er det ikke sånn at vi leverer når den åpner, og henter når den stenger hver dag. Barnet er bare i barnehagen når det må :)

Høres ut som dere har en god løsning som DERE trives med, og det er det viktigste :)

Her får ingen plass fra januar. Er august eller ingenting og er babyen typ 7-8 mnd da så får man ikke en plass man kan betale for også vente med å bruke heller.

Vi har på ingen måte «lagt kabalen», men snuser litt på å kanskje gå for 80% lønn og dermed lengre permisjon. Vet jo at man totalt sett får mindre utbetalt ved å velge 80% og at man sånn sett taper penger på det, men vil samtidig ikke risikere å tape rettigheter til sykepenger (hvis man mot formodning skulle trenge det) ved lengre ulønnet permisjon. Jeg er så heldig at jeg går en del opp i lønn fra januar, så da vil heller ikke forskjellen på 80% og 100% (som jeg har i dag) føles så stor.:love2 Jeg jobber turnus, mens samboeren min har mer vanlig arbeidstid med arbeidsuke fra mandag til fredag. Det gjør at vi i tiden mellom endt permisjon og barnehagestart kanskje kan få til en ordning med at jeg jobber helg og enkelte kvelder, mens han jobber vanlig. Har dessverre ingen besteforeldre i nærheten.
Dette at man får ulik utbetaling er endret på nå. Var nevnt på nav foreldrepenger på fb
Syns det er spesielt å oppfordre folk til å ta avdragsfrihet på lånet for å ha barnet hjemme lengre. Forstår at noen gjør den prioriteringen, men rent økonomisk er jo det å kaste penger rett ut av vinduet.. man betaler jo da kun renter til banken og lånet går ikke nedover, så man utsetter et problem til senere og pådrar seg i den forstand mer gjeld. Er helt i orden at mange ønsker å gjøre det, men å «shame» folk til å ta avdragsfrihet, spare mer osv syns jeg er ganske ufint. Flott at dere får det til, men syns hele den tråden her gikk i retning «mom-shaming» av de som ikke har råd til å være hjemme utover permisjonen. Ugreit!
Jeg sier ikke at folk skal velge avdragsfritt lån, men det er en mulighet. Selv har vi ikke gjort det. For meg er tiden med ungene viktigere enn evt tapt arbeidsinntekt. Og mannen min får jeg sett på kvelden uansett. Og mange har tilpasset livene sine etter to 100% jobber. Jeg prøver bare å si at man kan tenke utenfor a4-boksen, og man må ikke følge et fast løp.

Selv har jeg problemer med å leve med å kun se 1-åringen min frå kl.16-19 kvar dag, og ein kort hektisk morgen. Mannen min får jeg sett etter seinvakt uansett. Men dette kan man jo ikke si fordi da blir folk fornærmet.

Dette at man får ulik utbetaling er endret på nå. Var nevnt på nav foreldrepenger på fb

Jeg sier ikke at folk skal velge avdragsfritt lån, men det er en mulighet. Selv har vi ikke gjort det. For meg er tiden med ungene viktigere enn evt tapt arbeidsinntekt. Og mannen min får jeg sett på kvelden uansett. Og mange har tilpasset livene sine etter to 100% jobber. Jeg prøver bare å si at man kan tenke utenfor a4-boksen, og man må ikke følge et fast løp.

Selv har jeg problemer med å leve med å kun se 1-åringen min frå kl.16-19 kvar dag, og ein kort hektisk morgen. Mannen min får jeg sett etter seinvakt uansett. Men dette kan man jo ikke si fordi da blir folk fornærmet.
Jeg blir ikke fornærmet, jeg tenker bare som jeg har skrevet over at vi er forskjellige rett og slett, og selv om du synes det er vanskelig å leve med å se ettåringen 16-19 hver dag, så er det ikke sikkert jeg gjør det, men det gjør jo verken deg eller meg til noen dårligere foreldre. Det gjør oss bare forskjellige :happy: Tror heller ikke noen mente at inntekten er viktigere enn barna, men noen har ganske enkelt ikke råd til å tape en inntekt i en måned eller to. Jeg kan si at jeg misunner deg for å ha den muligheten, eldstemann her begynte ikke i bhg før han var godt over året, men det var helt andre grunner til det enn at jeg hadde råd, for jeg hadde egentlig ikke råd til å ikke være i arbeid da jeg var alene, men situasjonen jeg sto i på den tiden var generelt vanskelig og utfordrende.:happy:

Fint at du påpeker at det finnes andre løsninger! Det er vanskelig å navigere permisjonsjungelen og lovverket synes jeg. Jeg håper jo som skrevet tidligere å jobbe en dag i uka fra tidlig av slik at vi kan strekke permen enda litt lenger selv på 100% dekning:happy:

Jeg blir ikke fornærmet, jeg tenker bare som jeg har skrevet over at vi er forskjellige rett og slett, og selv om du synes det er vanskelig å leve med å se ettåringen 16-19 hver dag, så er det ikke sikkert jeg gjør det, men det gjør jo verken deg eller meg til noen dårligere foreldre. Det gjør oss bare forskjellige:happy:Tror heller ikke noen mente at inntekten er viktigere enn barna, men noen har ganske enkelt ikke råd til å tape en inntekt i en måned eller to. Jeg kan si at jeg misunner deg for å ha den muligheten, eldstemann her begynte ikke i bhg før han var godt over året, men det var helt andre grunner til det enn at jeg hadde råd, for jeg hadde egentlig ikke råd til å ikke være i arbeid da jeg var alene, men situasjonen jeg sto i på den tiden var generelt vanskelig og utfordrende.:happy:

Fint at du påpeker at det finnes andre løsninger! Det er vanskelig å navigere permisjonsjungelen og lovverket synes jeg. Jeg håper jo som skrevet tidligere å jobbe en dag i uka fra tidlig av slik at vi kan strekke permen enda litt lenger selv på 100% dekning:happy:
Jeg har begynt å snuse på muligheten til å jobbe fredager fra relativt tidlig, slik at jeg kan ha litt lenger permisjon :) samboeren min er ferdig på jobb 13.30 på fredager, så da kan jeg jobbe kveld. Eneste utfordring er amming. Kveldsvakt er 6,5 time, så da har jeg ikke rett på ammefri....

Jeg har begynt å snuse på muligheten til å jobbe fredager fra relativt tidlig, slik at jeg kan ha litt lenger permisjon :) samboeren min er ferdig på jobb 13.30 på fredager, så da kan jeg jobbe kveld. Eneste utfordring er amming. Kveldsvakt er 6,5 time, så da har jeg ikke rett på ammefri....
Hvor lang må evt vakten være før man får ammefri?? Trodde man fikk det uansett :dead:

Pumpe i matpausen, og ha et bittelite melkelager i fryseren som mini kan få på flaske når du jobber. Det er gull med bonusdager i permisjon.

Jeg mener man har rett på ulønnet ammefri så mye man trenger uansett. Flere har også bedre tariffavtaler som ikke gir begrensing på arbeidstid, bl.a KS.
Hos oss (jobber på sykehus) er det inntil to timer betalt ammefri så lenge barnet har behov for det. Altså ingen aldersbegrensning. Men vet det finnes ulike avtaler rundt omkring :)

Hos oss (jobber på sykehus) er det inntil to timer betalt ammefri så lenge barnet har behov for det. Altså ingen aldersbegrensning. Men vet det finnes ulike avtaler rundt omkring :)
Ja, stemmer. God ordning. Får bare håpe de ikke følger etter KS med å begrense det til ett år slik de nylig gjorde.

Pumpe i matpausen, og ha et bittelite melkelager i fryseren som mini kan få på flaske når du jobber. Det er gull med bonusdager i permisjon.
Vi har ikke matpause.. Betalt pause, men ikke eget pauserom, og vi må være tilgjengelig for eventuelle kunder som kommer. Synes liksom ikke at jeg kan betjene kassa eller servere pølser med puppen ute :think005

Vi har ikke matpause.. Betalt pause, men ikke eget pauserom, og vi må være tilgjengelig for eventuelle kunder som kommer. Synes liksom ikke at jeg kan betjene kassa eller servere pølser med puppen ute :think005
Kan Elvie eller annen ledningsfri pumpe du kan ha i bh-en være et alternativ?

Ja, stemmer. God ordning. Får bare håpe de ikke følger etter KS med å begrense det til ett år slik de nylig gjorde.
Forstått det sånn at man får over et år om barnet har behov for det. Sist i 2020 fikk jeg ammefri til 21 mnd (hjemmesykepleie). Der er det så mye mangel på sykepleiere at det er bedre å ha en sykepleier på vakt til kl.21, enn ingen personal. I starten hadde jeg fra kl.19-20, og etterhvert fra kl.21.15-22.15, tilslutt 21.30-22.15. Han var da våken til jeg kom hjem . Det gikk greit fordi han sov godt på dagtid. Så håper det går greit å få ammefri over 1 år denne gangen også.

Forstått det sånn at man får over et år om barnet har behov for det. Sist i 2020 fikk jeg ammefri til 21 mnd (hjemmesykepleie). Der er det så mye mangel på sykepleiere at det er bedre å ha en sykepleier på vakt til kl.21, enn ingen personal. I starten hadde jeg fra kl.19-20, og etterhvert fra kl.21.15-22.15, tilslutt 21.30-22.15. Han var da våken til jeg kom hjem . Det gikk greit fordi han sov godt på dagtid. Så håper det går greit å få ammefri over 1 år denne gangen også.
Ja, man kan få ved «særskilt behov», men det tolkes veldig forskjellig. Noen krever legeattest hvor barnet må være prematurt, sykt eller lignende for å få det.

Synes mars er den helt perfekte måneden å føde i, så veldig glad jeg (forhåpentligvis) får oppleve det for andre gang!

- Barnet er blant de eldste i klassen, gir mange positive fordeler
- Man får barnet og starter permisjonen i det man går inn i våren og en lysere periode (supert for psyken og energien!)
- Graviditeten foregår hovedsakelig på høst- og vinterstid (koselig inne, lettere å kle seg ofte, mindre fokus på kropp/vekt)
- Barnet er som oftest minimum 1,5 år bed barnehageoppstart (noen vil nok se det som en ulempe, men jeg synes bare det er positivt!). Vi utsetter oppstart til nærmere to år med storesøs (verdt det selv om det om det er en liten kabal å få til å go opp mtp. fulltidsjobb på meg og studier på ham), og ville gjort det samme om barnet ble født i august :love2
- veldig fint å få første baby-periode i vår- og sommerhalvåret
- Opplevde at det var nok av ressurser på sykehuset da jeg fødte sist, så positivt at det ikke er den perioden med aller flest fødende

Back
Topp