Jeg opplever jo, helt ærlig, at mange som har klart å lage en kabal for å være lenge hjemme EGENTLIG bare vil vise hvordan det var mulig. Også blir man veldig raskt beskyldt av de som var hjemme kort og faktisk fikk bhgplass fra 12 mnd eller før for å presentere noe som 1. er helt umulig og 2. kalle de som sendte 10-12mnd babyer i bhg for dårlige mødre. Men så er det jo ikke dèt de har gjort i det hele tatt. Jeg opplever at de som sender tidlig i bhg raskt går i forsvar hvis noen sier «det var mulig for oss å gjøre noe annet» eller det som nesten er vanligere «vi var tvunget til å se løsninger, kanskje det egentlig er mulgi for andre som tenker at det ikke er en mulighet».
Altså jeg kunne sagt så mange ganger jeg bare vil at vi ikke har råd til å ha barna lenger hjemme - jeg ville likevel IKKE ha fått en barnehageplass til mine ved endt permisjon. De fikk plass da de var 19mnd og 17 mnd. Noe før var faktisk ikke en mulighet
Nå mener ikke jeg st du gjør dette da, det gjelder kanskje jevnt over i tråder hvor det diskuteres muligheter for å være lenge hjemme. At de som var kort hjemme mener at de blir beskyldt for å være dårlige mødre. Noe jeg mener ikke skjer. Og mange av de som var lenge hjemme hadde ikke noe valg, de bare måtte fordi det ikke fantes en eneste barnehageplass å oppdrive før august året barnet var 1 år.
Med det sagt håper jeg alle finner gode løsninger.
Jeg tok en ekstra jobb 2 halve dager i uka mens enten mannen kunne flekse på jobb eller svigerfar kom og passet. Det var fra 12 mnd og i 6 mnd. Så blir kontantstøtte pluss barnetrygd rundt 11 000kr månedlig fra 13mnd som kommer godt med i en sånn periode. Men ja, det var trangt økonomisk og vi brukte en del av bufferkontoen vår på det halvåret. Så fylte vi heller opp den når begge hadde mer inntekt.
Jeg synes det var litt stressende økonomisk og veldig slitsomt rent fysisk og mentalt å være så lenge hjemme, men samtidig er jeg så glad for alle minnene jeg har fra det halvåret og all utvikling vi fikk se fordi vi var sammen hele dagen. På bakgrunn av disse erfaringene ville vi gjort det samme igjen også om vi hadde fått tilbud om plass fra 12 mnd faktisk, for å utsette starten til 1,5 år i stedet.
Men, les at jeg IKKE sier at dette er riktig løsning for alle og at de som velger noe annet er dårlige mødre. Det er isåfall tolkninger hver enkelt gjør selv - og hvorfor kjenner man på det? Det har ikke jeg svaret på, for det er nok individuelt. For oss kjenner jeg at det var til det beste at vi ble tvunget til å finne løsninger vi ellers ikke hadde klart å finne, sånn at vi fikk mer tid hjemme med barna.
Jeg vil også si at jeg er veldig glad for at det finnes barnehager, de har det kjempefint der og det er en veldig positiv del av barnas liv