Fordeler med marsbaby.

Mimmie

Gift med forumet
September To Remember 2022
Utmarsj 2024
Hadde en slik tråd i forrige termingruppe og synes det var gøy å lese. Hva tenker dere er fordeler med å føde i mars og få en marsbaby? Hva er ev. ulemper?

Jeg kan begynne.
Fordeler: Slipper å gå høygravid om sommeren. Slipper å ha nyfødt i sommervarmen hvor man må søke tilflukt inne alle fine sommerdager. Begynner å bli lysere og mildere og kjekt å gå tur.

Ulempe: kan være vanskelig å få barnehageplass med mindre man planlegger ulønnet permisjon.

Marsbaby nummer 2 her!

Vi ønsker likevel ikke barnehagestart før barn er nærmere halvannet år, så da er mars perfekt :love7 Den første måneden er man gjerne mest hjemme og inne uansett, og når man begynner å bli klar for den store verden så er det vår og perfekt for masse trilleturer! Og stoort pluss at vi slipper å være høygravide på sommeren ja (Been there,done that) haha!

Fordel - hvis mammaen tar sin del av permisjonen først, blir det i sommerhalvåret. Heeeeeele sommeren fri! Barnet blir blant de eldste i sitt årskull. Slippe feriekaos på føden. Du har med deg verdens beste unnskyldning for at ikke sommerkroppen 2024 ble perfekt.

Ulempe - må faktisk ha litt gravidklær. Det kan være snøkaos/glatt på vei til føden. Baby blir født i «feil år» hvis den kommer tidlig. Kvalmetiden ødelegger hele sommeren man er gravid. Det er vanskelig å få tidlige svangerskapskontroller pga ferieavvikling. Flodhestperioden krasjer med advent/juletider. Baby risikere bursdag i vinterferie/påskeferie (husker selv at det var kjipt i skoleårene).

Fikk april sist og var veldig fornøyd med det! Bor i nord, så det var perfekt med noen roligere uker hjemme mens det ennå var vinter ute, og når vi var klare for trilleturer ble det vår og sommer :) Fri hele sommeren er selvsagt et stort pluss det også!

Marsbaby nummer 2 her!

Vi ønsker likevel ikke barnehagestart før barn er nærmere halvannet år, så da er mars perfekt :love7 Den første måneden er man gjerne mest hjemme og inne uansett, og når man begynner å bli klar for den store verden så er det vår og perfekt for masse trilleturer! Og stoort pluss at vi slipper å være høygravide på sommeren ja (Been there,done that) haha!
Hvordan gjør dere det siste halvår da? Ulønnet?

Fordeler: Når ein gjerne blir litt innelåst med nyfødd baby, er det gjerne surt og kaldt ute, og ein vil dermed vere inne og.
Har eit barn som er fødd på det som er din Mimmie sin termindato, og vil sei at 3/3 er den perfekte dato, då det er veldig enkelt for distre familiemedlem å hugse!
Mindre stress på føden.
Alt det kjekke babystrikket kjem til nytte, då det faktisk er kaldt nok.

Ulemper: Spekematen ein går glipp av rundt juletider.
Må jo ha grei temp i hus heile døgnet, noko som er dyrt med straumprisane på dei tidene.
Trille vogn med nyfødd i slaps.
Forkjølelsessesong + baby er kjedeleg kombo.

Ulempe/fordel: Vinterferiebaby.
Vi (inkl. jentungen) synes det er veldig greitt med bursdag i ferien, då får ho alltid sove lenge på bursdagen sin og samtidig NYTE frukosten ho får på senga.

Hvordan gjør dere det siste halvår da? Ulønnet?
Fikk sist i juni, og klarte fint å strekke det 14mnd med 100% permisjon. Vet ikke helt hvordan vi skal løse det, men planlegger å flytte resten av årets ferie til neste år + neste års kvote og får ny kvote i 2025. Så da har jeg 13 uker ferie. Så lurer vi på om vi skal ta litt ulønnet hver i juli neste år. Fra april 2025 til barnehagestart kan man søke om kontantstøtte på 7500kr :happy: Disse setter vi tilside for å kunne ha ulønnet i juli. Kan se ut som det ikke blir mye ferie sammen i 2025, men alt for å ha økonomien til å gå rundt:banghead: vi skal selvfølgelig søke barnehageplass, mulig vi er heldig med tanke på søsken.

Fikk sist i juni, og klarte fint å strekke det 14mnd med 100% permisjon. Vet ikke helt hvordan vi skal løse det, men planlegger å flytte resten av årets ferie til neste år + neste års kvote og får ny kvote i 2025. Så da har jeg 13 uker ferie. Så lurer vi på om vi skal ta litt ulønnet hver i juli neste år. Fra april 2025 til barnehagestart kan man søke om kontantstøtte på 7500kr :happy: Disse setter vi tilside for å kunne ha ulønnet i juli. Kan se ut som det ikke blir mye ferie sammen i 2025, men alt for å ha økonomien til å gå rundt:banghead: vi skal selvfølgelig søke barnehageplass, mulig vi er heldig med tanke på søsken.
Takk for tips! Kjenner det der stresser meg litt, men prøver å ikke tenke for mye på det når det enda er så lenge til :hilarious: :)

Takk for tips! Kjenner det der stresser meg litt, men prøver å ikke tenke for mye på det når det enda er så lenge til :hilarious: :)
Ikke nødvendig og stresse rundt permisjonen enda, men planlegger man en lenger periode ulønnet kan det være lurt å begynne med sparing allerede nå :happy:

(blir litt personlig vinklet)

Fordeler:
  • Blant de eldste i klassen, og dermed større sjans for at barnet er klar for skole (jeg har adhd gener, så dette er et viktig punkt for meg hvis barnet arver disse)
  • Det går mot lysere tider - altså mindre sjans for at jeg får barseldepresjon
  • Kaldt og slapsete føre, som gjør at vi kan være inne med goood samvittighet den første tiden
  • Slipper renselse gjennom "hele" sommeren (jeg kan bade!)
  • Slipper å dele bursdag med noen, og blir én av to/tre i slekta med bursdag i samme mnd (har en i februar og to i mars)
  • Litt mer robust når sommeren kommer, men ikke så stor at hen kryper over alt. Så kan fint ligge på et pledd å kose oss, uten å plutselig finne igjen ungen i blomsterbedet om man snur ryggen til i 10 sek
  • Lite å gjøre i hagen når man sitter fast med amming. Synes det er litt pyton når jeg har hatt nyfødt og måtte sette potet og følge opp ute innen en viss tid

Ulemper:
  • RS-virus/corona og sesong for alt mulig dritt.
  • Mer styrete å forlate huset, siden det må litt påkledning til først
  • Blir mange innebursdager
  • Ingen spekemat i jula eller på min 30 årsdag i desember

Hmm jeg har to barn født i november så dette blir nytt for meg :angelic:

Men tenker

Positivt:
- passer bra med tanke på barnehage, da er barnet stort nok når det begynner i august året etter
- slipper å gå høygravid om sommeren
- forhåpentligvis ikke så lenge igjen av influensasesongen
- mørkt og ikke så fint vær i mars, så kan nyte baby og kose oss inne
- ikke nyfødt midt i sommervarmen
- født tidlig på året kan muligens bety litt mer tid til å modnes før skolestart
- muligens rolig på føden?

Negativt:
- høygravid på vinter med alt som medfølger. Is/glatt fare for å falle, må ha en del gravidklær pga kulde
- lite oppfølging tidlig i graviditeten pga ferieavvikling hos leger og jordmødre
- dårligste perioden i svangerskapet midt i sommerferien. Så ferien går til oppkast og soving

Fordeler:
- rolig på føden, ser sånn ut her i alle fall (få/ingen med samme fødested :hilarious: )
- tidlig vår, været begynner å bli varmere
- slipper helt nyfødt baby i sommervarmen, husker det var litt strevsomt med mai baby i 2014
- håper å strekke ut permisjon så lenge som mulig ved å jobbe x% fra tidlig av og da er barnet større før bhg start
- sitte inne med god samvittighet
- glatte veier så folk ikke renner ned døra vår så fort vi er hjemme fra sykehuset (jeg husker jeg syns det var fryktelig slitsomt med alle som skulle besøke oss sekundet vi var hjemme fra sykehuset, sånn blir det ikke nå! Nå får de respektere at vi gjerne vil ha et par dager hjemme eller så får de komme når det passer oss og ta med middag til oss:hilarious:)

Ulemper:
- influensasesong og forkjølelse/tett nese på baby
- glatt/slaps å trille i dersom jeg kommer meg ut før det er gått 6 uker
- ingen spekemat eller rakfisk på hu mor
- må kjøpe ny vinterjakke og sikkert gravidBUKSER. Evt flere ullkjoler og strømpebukser..
- treg mage, dårlig matlyst, kvalm i hele ferien

Førstegangs så føler jeg ikke har så mye å sammenligne med

Har termindato etter eggløsning (ivf) på bursdagen min, så blir uansett slått sammen så er en mindre bursdag jeg trenger styre med
Bakdelen jeg ser er mest kulde og vinterklær. Bæring av ved høygravid, snøbrøyting høygravid og prøve plukke hundebæsj innpakket i ett eller annet høygravid Her i Trøndelag kan det gjerne være både iskaldt og mye snø. Noe spent på å finne varme klær i pluss size gravid

Ser at mange er opptatt av at man ikke kan spise spekemat i jula, men har liksom aldri tenkt på jul som høysesong for spekemat? :smiley-ashamed004 Gleder meg til spekeskinke på 17. mai jeg!:happy:

Er også førstegangs, så ingenting å sammenligne med her heller, men ser for meg at fordeler er:
- Barn født tidlig på året - sannsynligvis mer moden for barnehage og skole når den tiden kommer.
- Mars er gjerne en litt kjedelig måned (bortsett fra påsken neste år), så da går man sikkert ikke glipp av så mye ved å være i barselbobla.
- Slipper å være høygravid på sommeren.
- Våren kommer når man begynner å bli klar for lengre trilleturer.
- Hele sommeren i permisjon.
- Med tanke på de hjerteskjærende historiene fra UNN i sommer er jeg veldig glad for at jeg ikke skal føde midt i høysesong og ferieavvikling.

Av ulemper jeg kan komme på er det jo dette med at vinterjakken sikkert ikke kommer til å passe, er litt redd for at jeg ikke skal få gått noe på ski i vinter, og at man sikkert må regne med en del ulønnet permisjon.

Førstegangs så føler jeg ikke har så mye å sammenligne med

Har termindato etter eggløsning (ivf) på bursdagen min, så blir uansett slått sammen så er en mindre bursdag jeg trenger styre med
Bakdelen jeg ser er mest kulde og vinterklær. Bæring av ved høygravid, snøbrøyting høygravid og prøve plukke hundebæsj innpakket i ett eller annet høygravid Her i Trøndelag kan det gjerne være både iskaldt og mye snø. Noe spent på å finne varme klær i pluss size gravid
Derfor jeg har en mann :hilarious:

Tips til klær bare sånn fra sidelinja her: jeg brukte en sånn ullvanggenser hele svangerskapet. Min vanlige genser i str. M Veldig elastisk. Og jeg ble SVÆR altså!!!
Også mannens vinterjakke i 2xl. Kunne fortsatt blitt større i den. Men så jo passe ut som Hufsa mot slutten der i den jakka :hilarious:

Ser at mange er opptatt av at man ikke kan spise spekemat i jula, men har liksom aldri tenkt på jul som høysesong for spekemat? :smiley-ashamed004 Gleder meg til spekeskinke på 17. mai jeg!:happy:

Er også førstegangs, så ingenting å sammenligne med her heller, men ser for meg at fordeler er:
- Barn født tidlig på året - sannsynligvis mer moden for barnehage og skole når den tiden kommer.
- Mars er gjerne en litt kjedelig måned (bortsett fra påsken neste år), så da går man sikkert ikke glipp av så mye ved å være i barselbobla.
- Slipper å være høygravid på sommeren.
- Våren kommer når man begynner å bli klar for lengre trilleturer.
- Hele sommeren i permisjon.
- Med tanke på de hjerteskjærende historiene fra UNN i sommer er jeg veldig glad for at jeg ikke skal føde midt i høysesong og ferieavvikling.

Av ulemper jeg kan komme på er det jo dette med at vinterjakken sikkert ikke kommer til å passe, er litt redd for at jeg ikke skal få gått noe på ski i vinter, og at man sikkert må regne med en del ulønnet permisjon.
Hæææ? Spekemat 17 mai? Her er det sodd 17.mai og spekemat til jul. Alltid vært. Trønder vettu :laughing002

Er og trønder og har ikke spekemat til jul, eller jo svigers har det lille julaften etter grøt :hilarious: sodd er verdens verste rett, så det har vi aldri om jeg velger :hilarious:
Vi hadde ikke så mye spekemat til jul da jeg var mindre, når jeg tenker meg om. Så det er nok noe jeg har begynt med fordi jeg elsker spekemat :laughing002 :laughing002

Back
Topp