Fordømte tannlegeskrekk!

Noelle

Februar 2014
Februar 2014 - Skjult forum
Novembergull 2017
Da har jeg ENDELIG tatt mot til meg! Kontaktet tannlegen min tidligere i dag, som nå sender henvisning til spesialist. Så nå skal jeg operere ut visdomstennene i to omganger og bli ferdig med faenskapet. Jeg orker ikke høre noen skremselshistorier, jeg vet at det er smerte involvert og jeg gruer meg mer til dette enn til noe annet jeg noen gang har gjort, men nå må de bare ut. Har vært plaget med ubehag i munnen i et år nå og jeg har vegret meg for å gjøre noe med det i flere år, siden første gang jeg ble fortalt at det trolig ikke var plass til de. Så mitt nye forsett er å slutte og utsette ting som kanskje er ubehagelig, bli ferdig med det og gå videre i livet.

Regner med å få time i januar. Flere her med lammende tannlegeskrekk?
 
Har ikke tannlegeskrekk, men har operert ut to visdomstenner. Gikk veldig fint begge gangene. Lykke til!!!
 
Tusen takk! Ser enormt frem til jeg er ferdig! :)
 
Har ikke operert ut, men har trukket alle 4. Det gikk veldig bra ihvertfall:) håper det går bedre enn du frykter! Masse lykke til! Skal tenke på deg:)
 
Har ikke vært hos tannlegen siden jeg var 19, så det sier vel sitt.....
 
Ikke vær redd :) det er ikke så ille som man forestiller seg! Det lover jeg! Det kommer fra meg som også har helt sykt tannlegeskrekk! :)
 
Ikke vær redd :) det er ikke så ille som man forestiller seg! Det lover jeg! Det kommer fra meg som også har helt sykt tannlegeskrekk! :)
Åh, takk for gode ord! Håper jeg sitter igjen med samme opplevelse som deg!
 
Jeg har operert ut to, og jeg fikk faktisk sjokk over hvor fort det gikk!
Hadde hørt skremselhistorier og var redd, men det gikk kjempefint:)
Så lenge du husker å ta smertestillende før bedøvelsen går ut gjør det ikke vondt heller.

Jeg fikk forresten sobril for at jeg ikke skulle være så redd og få sove dagen før.
 
Jeg har operert ut to og trekt 1 visdomstann. Gikk KJEMPE FINT begge deler, med helt smertefritt inngrep :) og jeg hadde tidenes betennelse i forkant (ikke smertefritt!), der jeg bare klarte spise yoghurt :p

Lykke til!
 
Jeg holder på med dette nå. Trakk de to første for 2 1/2 uke siden, og skal ta de siste to neste uke.

Jeg har skikkelig tannlegeskrekk, men klarte å begynne å gå til tannlegen igjen da jeg var rundt 22/23 år. Det å fjerne visdomstennen har likevel vært min største frykt, og jeg og tannlegen min har snakket om å gjøre det i mange år. Mine var egentlig helt fine, men etter graviditeten hadde det plutselig dukket opp to små hull i de øverste. Hun kunne ha fikset de, men siden jeg er så fryktelig bekymret for visdomstennene syntes hun det var like greit å bare fjerne alle (siden jeg ikke kan bekymre meg lengre når de ikke er der :p )

Jeg fikk flunipam (rohypnol) 45 minutter før timen, noe som ihvertfall hjalp litt. Jeg var rolig før tannlegen kom inn, mens jeg ellers pleier å være kvalm og skjelven. Men da tannlegen kom inn begynte jeg å skjelve og bli skikkelig nervøs, så jeg tror nervøsiteten motvirket den beroligende tabletten. Men jeg følte allikevel at tiden gikk mye fortere enn det den egentlig hadde gjort.

Den øverste tannen var ute på kanskje 5-10 sekunder. Merket ikke no særlig til det. Den nede satt litt bedre og jeg kjente at de reiv og sleit i den, men det slipper du hvis de skal opereres ut.

Jeg må si at det virkelig ikke var halvparten så ille som jeg hadde trodd. Jeg syns nesten det var verre å borre. Jeg kan ikke si at jeg gleder meg til å trekke de siste to, men det skal bli så godt å være kvitt dem for evig og alltid.

Jeg var også bekymret for tiden etterpå, men det gikk også veldig bra. Spiste bare yoghurt de første to dagene, men etter 3-4 dager spiste jeg brødmat og myk middagsmat igjen. Etter 1 uke var alt mer eller mindre normalt. (Men jeg gikk ned 3 kilo :D )
 
Må forresten tipse om å bruke isposer: Jeg brukte det i 15-20 minutter på/15-20 minutter av hele den første dagen, og hovnet ikke opp i det hele tatt.
 
Hvorfor operere? Jeg har time til trekking i februar. Gruer meg:(
Man operer de ut hvis det er for trangt i munnen til at de ikke kommer opp.
Da ligger de under huden og presser, man kan få betennelse og det gjør kjempevondt:(
 
Jeg skal trekke siste visdomstanna mi 11.12.
Det gikk helt fint med de 3 første, så regner med at den siste går greit også :)
 
Jeg har tannlegeskrekk! I morgen skal 3åringen min til tannlegen. Hun gleder seg, jeg gruer meg :eek:
 
Lykke til :)
Når eg var lita hadde eg 0 skrekk. I dag er eg mindre glad i tannlegen, men det er ein slik type jobb ein nesten berre er nødt er glad for at finnes :p
 
Back
Topp