Forbuden frukt....

Runs4chocolate

Glad i forumet
Januarskatter 2015
smaker så innnnnnnnnnnni granskauen godt !!!!

Litt typisk at jeg skal få kjempelyst på spekemat når man skal holde seg unna, men etter å ha kjemmet internett så har jeg dypfryst spekeskinka og nyter nå ENDELIG noe kroppen skriker etter:

Spekeskinke med pesto, mozarella (pasteurisert) og tomater :D :D :D

herremin så godt det er !!!!!!

Så vis du dypfryser den og tinner det igjen?
Så kan vi spise det?

-24 i minst 24 timer jupp :D fantastisk nyhet :D toksoplasmosen dør da om den finnes der og listeria liker ikke salt :)

Liker ikke spekemat, så har ikke det problemet! Men ser for meg hvor deilig det må være:) hadde krepert om jeg ikke kunne spise jordbær feks ;)

Jeg også får veldig lyst på spekemat, men spiser minimalt av det og ikke særlig ofte!

Spekemat kan du spise så lenge den er norsk eller svensk, og helt fersk ;)

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

Tommelregelen jeg fikk av JM var at så lenge maten er vakumpakket og norsk så er det ingen fare :) men må spises opp iløpet av noen dager

Spekemat kan du spise så lenge den er norsk eller svensk, og helt fersk ;)

❤ Jente januar 2012 ❤
❤ Magetroll januar 2015 ❤

Termin 03.01.15

Sendt via BV-appen

det er rent oppspinn.

fra matportalen :

Kjøtt
• Unngå rått kjøtt. Eksempler:
spekekjøtt og biff-tartar.
• Unngå også oppskåret kjøttpålegg
mot slutten av holdbarhetstiden.
• Stek og kok alt kjøtt skikkelig.
• Ikke smak på rått kjøtt under
matlagingen.

Du kan jo også steke den for spising!:)

1. Mann skal bli storebror

Har jobbet på spekematfabrikk, og der ble i alle fall spekematen frosset opptil flere ganger. Det regner jeg egentlig med er tilfellet hos de fleste store produsentene, og om man i tillegg fryser den selv skal det være ganske sikkert med tanke på toxoplasma. Det er likevel en viss risiko for listeria også i spekemat (selv om den er salt) - en bakterie som overlever frysing, men ikke varmebehandling. Listeria er jo også skummelt for gravide, så det beste er å holde seg unna ;)

Har jobbet på spekematfabrikk, og der ble i alle fall spekematen frosset opptil flere ganger. Det regner jeg egentlig med er tilfellet hos de fleste store produsentene, og om man i tillegg fryser den selv skal det være ganske sikkert med tanke på toxoplasma. Det er likevel en viss risiko for listeria også i spekemat (selv om den er salt) - en bakterie som overlever frysing, men ikke varmebehandling. Listeria er jo også skummelt for gravide, så det beste er å holde seg unna ;)

Da burde det jo gå an å steke spekeskinka før spising?

Da burde det jo gå an å steke spekeskinka før spising?

Ja, det tenker jeg også (på pizza, f.eks.). Matportalen har en bra side om toksoplasma/listeria og div. mat, og skriver bl.a.: "...Av den grunn har norske matmyndigheter valgt å holde seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat, med mindre det er varmebehandlet godt." http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Føler med dere, har aldri hatt så lyst på salami som det jeg har nå! Men her setter vordene far i huset foten ned :p

smaker så innnnnnnnnnnni granskauen godt !!!!

Litt typisk at jeg skal få kjempelyst på spekemat når man skal holde seg unna, men etter å ha kjemmet internett så har jeg dypfryst spekeskinka og nyter nå ENDELIG noe kroppen skriker etter:

Spekeskinke med pesto, mozarella (pasteurisert) og tomater :D :D :D

herremin så godt det er !!!!!!
Unnskyld, men jeg sniker litt fra februar 2015. Spekeskinka er ikke trygg hvis du fryser den. Listeria overlever frysing, og dør kun ved varmebehandling. Jo lenger ut i svangerskapet du kommer jo farligere er listeria for babyen din. Akkurat dette er det lurt å være forsiktig med! Svarer fordi jeg har fordypning i næringsmiddelmikrobiologi.

Unnskyld, men jeg sniker litt fra februar 2015. Spekeskinka er ikke trygg hvis du fryser den. Listeria overlever frysing, og dør kun ved varmebehandling. Jo lenger ut i svangerskapet du kommer jo farligere er listeria for babyen din. Akkurat dette er det lurt å være forsiktig med! Svarer fordi jeg har fordypning i næringsmiddelmikrobiologi.

Alt med måte da.... og når folk som jobber med å sjekke mat for listeria spiser spekeskinke når de er gravide så tørr jeg når det er det eneste jeg virkelig vil ha.

Alt med måte da.... og når folk som jobber med å sjekke mat for listeria spiser spekeskinke når de er gravide så tørr jeg når det er det eneste jeg virkelig vil ha.

Hvorfor steker du den ikke litt så er du helt sikker?

Forstår bare ikke hvorfor folk tar sjangsen jeg:p selv om sjangsen er minimal så er den der!

❤️Gutt november 2012❤️

❤️Termin 17. Januar❤️

Back
Topp