Forberedelser til permisjonstiden

Fossjinta

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Januarlykke 2020
Oktobergull 2022
Jeg jobber for tiden kun 1 dag i uken da jobben ikke kan tilrettelegge for noe mer. Formen min er på topp og har lite symptomer og plager på graviditeten. Jeg har derfor tenkt til å bruke tiden frem mot jul til å bake, lage mat og kose meg med forberedelser til permisjonstiden. Jeg har planer om å lage en stor porsjon med hjemmelaget lapskaus, horn fylt med ost og skinke samt en stor porsjon med rundstykker. Men tar gjerne imot tips til noe annet jeg kan bake eller lage og fryse ned.

- Har dere planer om å bake/lage mat og fryse ned? Evt hva?
 
Jeg er 100 % sykmeldt, men formen er elendig, så jeg gjør stort sett ingen ting. :( Dessverre.

Når det gjelder baking og matlaging, så har vi veldig liten fryser, så vi har bare plass til et brød, litt frosne grønnsaker og isbiter. :p Men av ting jeg kommer på: Hva med pizzasnurrer, og supper?

Hvis jeg hadde tid OG energi skulle jeg rundvasket huset, ryddet i alle skap og skuffer, gjort ferdig babyrommet, og fått unna alle mulige små oppgaver som har ligget i år og dag ... :D
 
Jeg kombinerer julebaksten noe med forberedelser til permisjon. Har bakt kringler, polarbrød og kanelsnurrer. Skal bake boller og rundstykker, kommer til å doble mengde i forhold til hva jeg pleier å bake til jul.
Litt julegodt som makroner, havreflarn, risboller og kransekakestenger blir også doblet.
Håper også på å få ned en ladning med vårruller, pizzahorn og ertesuppe - det er slik jeg alltid ellers elsker å finne i frysen i travle tider!
 
Jeg er i full jobb og vel så det, så alle forberedelser står på vent. Men satser på full storrengjøring før jul (med hjelp fra mannen, ellers streiker ryggen min), og håper å få bakt litt grovbrød og rundstykker. Hadde stor nytte av det sist, siden det var viktig at jeg unngikk forstoppelse. Kanskje får jeg tid til noe søt gjærbakst til fryseren også.

Ellers har mannen kjøpt vakuummaskin, så satser på at han tenker å forberede noen middagsporsjoner. Sist bakte jeg pizzasnurrer, og det var veldig greit å ha liggende. Lapskaus og andre gryter er også greit. Ellers går det an å lage klar hjemmelaget tomatsaus som både kan brukes til pasta, pizzasaus eller spes ut til suppe. Grove vafler er også fint å ta opp en og en.
 
Aniskringler er et must hos oss i julen.. fryser de og varmer de fort i ovnen. De kan også tines på benken om en heller ønsker det. hmm, nå fikk jeg lyst på det:p
 
Sniker litt fra februar/mars;
Har dere lyst til å Dele oppskrifter eller gode tips? Er så mye enklere med oppskrifter som alt er testet ut enn å lete rundt...
 
Jeg er i full jobb og vel så det, så alle forberedelser står på vent. Men satser på full storrengjøring før jul (med hjelp fra mannen, ellers streiker ryggen min), og håper å få bakt litt grovbrød og rundstykker. Hadde stor nytte av det sist, siden det var viktig at jeg unngikk forstoppelse. Kanskje får jeg tid til noe søt gjærbakst til fryseren også.

Ellers har mannen kjøpt vakuummaskin, så satser på at han tenker å forberede noen middagsporsjoner. Sist bakte jeg pizzasnurrer, og det var veldig greit å ha liggende. Lapskaus og andre gryter er også greit. Ellers går det an å lage klar hjemmelaget tomatsaus som både kan brukes til pasta, pizzasaus eller spes ut til suppe. Grove vafler er også fint å ta opp en og en.
Jeg har liksom ikke lært å bruke vakuum-maskina vår. Hvordan bruker dere deres?
 
Her går det mer i å tømme fryseren så mye som mulig slik at jeg får plass til å lagre morsmelk der :) Sist fikk jeg ikke plass (hadde veldig overproduksjon) så mye melk gikk til spille :/
 
Back
Topp