Foranliggende morkake og sparking

Synne1233

Blir kjent med forumet
Heisann,

Jeg har fått påvist foranliggende (og marginalt forliggende) morkake på OUL i uke 18. Er førstegangsgravid, og har til nå kjent lite bevegelse (sikkert mye pga morkaken som «ligger i veien»). Nå er jeg i uke 23, og plutselig kjenner jeg ekstremt mye bevegelse der inne. Våkner om natten og sliter med å sove pga det. Selvfølgelig veldig gøy, men til tider også litt irritrrende. Kan dette være en indikasjon på at morkaken har flyttet seg oppover? Vet at babyen blir større og det er lettere å kjenne spark etterhvert, men forandringen er så drastisk! Skal tilbake på UL i uke 28 og sjekke dette, men er likevel litt nysgjerrig på om dette kan være et godt tegn.
 
Med første hadde jeg morkaken framme på magen, men kjente likevel masse bevegelse daglig fra uke 12-13. Selv om man liksom ikke skal kjenne så mye når morkaka ligger framme, er det likevel mange som gjør det. Så det trenger ikke bety noe :)
 
Jeg hadde morkaka foran med lillemor og hun kjente jeg hver dag fra uke 15. Morkakene til begge tvillingene er også foranliggende og kjenner det samme med dem. Ingenting har flyttet seg på ultralyder hittil i alle fall.
 
Jeg har foranliggende morkake i dette svangerskapet og hadde det ikke med første. Jeg merker personlig stor forskjell. Med førstemann kjente jeg SPARK, nå kjenner jeg bare vage bevegelser, som om babyen snur seg forsiktig inne i magen. Jeg tror ikke morkaken kan "flytte seg", og den er rimelig stor, men hvis din lå litt foran og litt på siden, for eksempel, så kan det jo hende babyen nå sparker i en del av livmoren hvor det ikke er morkake. Jeg fikk se morkaken min etter fødsel og jeg husker jeg synes den var enorm! Ingen tvil om at den kan dekke hele "forsiden". :)
 
Morkaken kan flytte seg etterhvert som livmora vokser. Det vil si, den blir trukket med når livmora vokser, den flytter seg ikke selv, selvsagt. :p Min flytta seg fra å være veldig dekkende på framsida, til å være delvis på toppen. Begynte å kjenne smått liv fra uke 20 av forrige gang, og i uke 24 ble det bare mer og mer.

Denne gangen er morkaken bak, og må si jeg ikke har merket så innmari stor forskjell, annet enn at jeg kjente liv tidligere. Men det kan likegreit skyldes at jeg er flergangsfødende. Nå ligger babyen litt dumt til, så mye av sparkene går innover mot ryggen min. Litt kjipt det, hadde venta meg den festen av spark pga morkaken på baksida. :p
 
Back
Topp