For stor baby?

Mammafor2engler♡

Forelsket i forumet
Var hos jordmor i dag og målte symfysemålet og han lå langt over den grønne streken noe som vil tilsi at han er ganske stor. Har tidligere fått glukosebelastning og sjekket mengde fostervann og alt er fint. Så hun sa at hun kunne kjenne bare ved å ta på magen min at han var stor. Så skal på ny kontroll om 2 uker fra i dag og hvis han fortsatt er like stor skal jeg bli sendt inn til sykehuset for vurdering om å kanskje sette i gang fødselen før. Og at det også da kunne være en risiko for at jeg også kunne får keisersnitt .. Kjente jeg ble litt stressa av å høre dette her. Er 35 + 2 i dag og på neste kontroll er jeg 37 + 2 .. Noen andre som har fått samme beskjed som meg? Noen som kan forklare hva det evnt. kan være? :)

Fikk du ikke tilbud om ultralyd? :) det var merkelig, babyens størrelse blir vurdert utifra ultralyd. Det er det jeg tenker, at du burde få en vekstestimering først :) har ikke erfaring med veldig stor baby, men lykke til :)

Fikk du ikke tilbud om ultralyd? :) det var merkelig, babyens størrelse blir vurdert utifra ultralyd. Det er det jeg tenker, at du burde få en vekstestimering først :) har ikke erfaring med veldig stor baby, men lykke til :)
Tenker det samme.
Jeg har ikke erfaring med å blindgate i gang Pga stor baby nei. Men de hat nok kontroll :)
Masse lykke til hvertfall :)

Jeg vet bare at symfysemålene kan variere veldig utifra hvordan ungen ligger i magen så derfor er det vanlig å ha målt feks to dager på rad og dersom de er redde for stor baby at de sender til UL for vektestimering.

Har også fått UL med vekstestimering. Forrige graviditet pga symfysemålene - ble sendt rett på UL da, og hun ble estimert til ca 10% over "normalen" og det stemte veldig bra. Kom 2 uker før av seg selv og veide 3745g + 52 cm lang. Han her er det tilfeldig at jeg fikk estimert pga en annen kontroll på sykehuset, og han viser seg å være ca like stor.

Ville bedt om UL hvis jeg var deg, så slipper du og gå å bekymre deg unødig.

Var hos jordmor i dag og målte symfysemålet og han lå langt over den grønne streken noe som vil tilsi at han er ganske stor. Har tidligere fått glukosebelastning og sjekket mengde fostervann og alt er fint. Så hun sa at hun kunne kjenne bare ved å ta på magen min at han var stor. Så skal på ny kontroll om 2 uker fra i dag og hvis han fortsatt er like stor skal jeg bli sendt inn til sykehuset for vurdering om å kanskje sette i gang fødselen før. Og at det også da kunne være en risiko for at jeg også kunne får keisersnitt .. Kjente jeg ble litt stressa av å høre dette her. Er 35 + 2 i dag og på neste kontroll er jeg 37 + 2 .. Noen andre som har fått samme beskjed som meg? Noen som kan forklare hva det evnt. kan være? :)
Jeg har symfemål over den røde streken, men innenfor de grønne, men mini er ÷7% påvekst skalaen, mål I dag på ul.
Jeg har fått ekstra ul pga div, men sist gang jeg var inne var hun ÷13% og da over det de har som gjennomsnitt med +/÷ 10 % . Så skulle derfor inn I dag å.
Så synes det er rart jm å bare si slikt, for det går ikke ann å kjenne det, de måler mage og hode mål på ul og utfra dette kan de si noe om baby er stor eller liten.
Men høye synfemål er vel gjerne stor baby å. Men jeg ville bet om å få time til vekstkontroll på sykehuset, meste gang jeg var hos jm.
Du kan ha mye fostervann,da har mini mye å svømme I bare:)

Erfarne jordmødre kan kjenne mye! Med storebror spurte jeg min JM om hvor stor hun trodde han var, og hun sa at det nok var en litt under snittet stor baby. Han kom en uke etter termin og var 49 cm og 3200g, så hun hadde rett;)

Du får stole på helsevesenet og trøste deg med at det er en stund igjen og at det er flere kontroller. Blir du sendt inn for vurdering, så tar de nok ul også! Lykke til! :)

Jeg har liggi motsatt på sf mål, altså under gjennmsnittet. Men lillemor ligger over gjennomsnittet på vekst målt på ul så sf mål og vekst trenger ikke ha sammenheng :)

Jeg går på kontroll pga svangerskapdiabetes, og jeg har ultralyd annen hver uke for å måle babyens størrelse. Hadde ultralyd forrige uke, og de sa hu var større enn gjennomsnittet. JM har sagt det blir en mulighet at jeg blir satt i gang i uke 38, men de vil heller at jeg skal føde vaginalt siden siste svangerskap (ifjor) endte med hastekeisersnitt etter jeg ble satt i gang. Så, vi får se hva som skjer i nestes ultralyd. ☺️

Ble også sendt på ul da sfmålene de to siste gangene er over den grønne delen. Viser seg her at det bare er magen som er stor, han var 1% over snittet :P

Syns at det var litt rart at jordmor sa det om stor baby og keisersnitt. Det kjem vel an på størrelsen på bekkenet ditt? Ville som nevnt over bedt om ul av babyen og vurdert opp mot størrelsen på deg. M

Back
Topp