For sent til skolen?

Min gutt kommer aldri for sent, men kjenner igjen det du beskriver!

Nei, jentungen har aldri kommet for sent til skolen, og derfor vet jeg heller ikke hvor utbredt problemet er på skolen hennes, for da ser jeg heller ikke om det er andre som kommer for sent!

Her åpner skolen 15. minutter før det ringer inn, da er læreren i klasserommet og står i døren og tar alle elevene i hånden etterhvert som de kommer inn. Vi er der alltid når skolen åpner. Det trengs for at min førsteklassing skal få av seg klær og komme seg på plass. Og det forhindrer på en måte muligheten til og komme for sent for vår del.

Men jeg er veldig spent når hun skal begynne og gå alene, for hun er en somlekopp. :p

Vi kommer ikke for sent, men hender vi kommer i det det ringer. Her er det bare SFO elevene som får lov å gå inn før det ringer uansett.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi leverer på sfo en time før skolen begynner, så ingen fare for at han er for sen. Lillesøster blir deretter levert i bhg, lenge før enhver form for kjernetid eller tur, rett og slett fordi vi skal på jobb.

Når han slutter på sfo får vi sørge for at han går hjemmefra tidsnok til å rekke første time likevel. Men han går i førsteklasse enda, så det er en stund til

Nei, jeg klager ikke til dem jeg nei, men irriterende at de surrer i gangen når klokken er akkurat og de egentlig bør være tilgjengelige på jobb

Veldig enig med deg. Det er også veldig kjekt å kunne bruke litt tid om morgenen på å forberede seg mentalt på at arbeidsdagen begynner, kanskje rekke en liten kopp kaffe med kollegaer. Mye bedre enn å haste inn og kle av seg samtidig som barn møter opp. Jeg hadde absolutt ikke likt det om de i barnehagen til lillemor var mer opptatt av seg selv enn å ta imot barna.

Her er jenta mi gjerne 15-30 min for tidlig :) har ikke sett om det kommer noen for sent?

Veldig enig med deg. Det er også veldig kjekt å kunne bruke litt tid om morgenen på å forberede seg mentalt på at arbeidsdagen begynner, kanskje rekke en liten kopp kaffe med kollegaer. Mye bedre enn å haste inn og kle av seg samtidig som barn møter opp. Jeg hadde absolutt ikke likt det om de i barnehagen til lillemor var mer opptatt av seg selv enn å ta imot barna.
Mer opptatt av seg selv? fordi man ikke kommer lenge før ? Jeg har altså familie selv, så lenge jeg er på jobben til det klokkeslettet starter så kan man ikke si ett ord.

På foreldresamtalene vi har hatt oppgjennom disse 3 årene vi har hatt skolebarn har læreren alltid skrytt av at gutten vår alltid kommer til tiden :) vi har forsovet oss 2 ggr, men da har jeg sagt fra, og storebror har vært på skolen 10 min senere max.

Desverre tror jeg noen bare er slik at de alltid kommer for sent uansett hva.. Dårlig holdning av voksne mennesker.. Vi har flere på jobb som alltid kommer 5-10min for sent. Og de innrømmer at de har prøvd å stå opp tidligere men at de av en eller annen grunn ikke klarer komme tidsnok aligvell.

Mer opptatt av seg selv? fordi man ikke kommer lenge før ? Jeg har altså familie selv, så lenge jeg er på jobben til det klokkeslettet starter så kan man ikke si ett ord.

Mer opptatt av seg selv som i å kle av seg selv og finne sine ting klar til arbeidsdagen, framfor å ta imot barna (i dette tilfellet var det jo snakk om barnehagen) i dette tilfellet. Altså ikke selvopptatt, men opptatt.

Det er dessverre en god del barn som kommer for sent, og ofte de samme som går igjen. Som lærer synes jeg det absolutt verste er at det gjerne preger hele dagen til elevene når de kommer for sent.

Kommer aldri til å akseptere at mine barn kommer for seint på skolen! 6 åringen her går til skolen med noen kompiser og de er ute i god tid, ca fremme ti minutt før det ringer inn.

Ei heller kommer vi til å ta de ut av skolen for å reise på ferie eller lignende. Det får gjøres i skolens ferier.

Det var et problem i min gutts klasse i første klasse. De samme barna kom kronisk for sent to-tre ganger i uken. For resten av klassen og kontaktlærer, som var presise og klare i god tid før undervisningen startet, ble dette et kjempeproblem etter hvert. Det forstyrret hele klassen når de omsider kom seg inn og på plass. Klassen var godt i gang med undervisningen og det skapte uro. Heldigvis har han en kontaktlærer (samme lærer fremdeles, som åtteåring) som tok dette opp både med den enkelte forelder samt hadde det som tema på foreldremøte både på høsten og våren etter i første klasse. Det fikk forsentkommingen til å forsvinne. Heldigvis, for det er irriterende for alle de andre barna som klarer å komme seg til skolen tidsnok! De fleste av oss har det mer enn travelt nok om morgenen, så dette handler ene og alene om å disponere tiden riktig og komme seg opp litt tidligere dersom man konstant kommer for sent. Gutten min kommer et kvarter før timen starter og det gjør veldig mange av medelevene hans også. Kontaktlærer er tilstede og barna ordner seg og går inn i klasserommet. Der sitter de og leser bøker til undervisningen starter. Det fungerer supert!

Mrs Lutz: Ta det opp med kontaktlærer, for det kan kanskje være et tema på foreldremøte til våren igjen? Om ingen sier noe, kan man risikere at problemet eskalerer. Det skaper uro!

Det er et av punktene vi skal svare på sammen med eleven til hver foreldresamtale, de bruker en fast greie. Komme tidsnok og ha orden i sakene.

Det er veldig lett å dømme uten å vite. I fjor, frem til jul, var min gutt en av de som ofte kom akkurat i det det ringte inn og avogtil noen minutter over. Det har ingenting med at ikke vi har respekt for skolen og dens tider. For det har vi.

Etter jul bedret det seg og han kom på tiden. Nå har jeg en i første og en i andre, og de er på skolen tjue min før det ringer inn.

Ikke fordi jeg trenger forsvare meg, for jeg hadde god dialog med læreren hele tiden og hun var klar over tilstanden i hjemmet. Men, kan godt forklare før jeg blir halshugget (og noen vil sikkert kverulere uansett)..

Vi fikk tvillinger, en med kolikk og er ørebarn. Og en med reflux. Det var hyl og skrik hele døgnet. Frem mot jul sov jeg ca to timer i døgnet. Og bilstolen var en ypperlig driteplass virket det som. For hver gang vi gjorde oss klare til å gå, måtte jeg skifte bleier. Prøvde jeg sette de i stolen noen minutter før, så skjedde det likevel ikke før vi skulle ut av døra. Det var for langt å gå for førsteklassingen, og av diverse årsaker ville han ikke ta bussen til skolen. I tillegg hadde jeg da en bhg gutt (han er skolegutt nå), som er en som ikke trives i bhg. Han har aldri vært noe helt vill med bhg. Så jeg måtte i tillegg krangle med han hver morgen. Kunne ikke bare kjøre fra han heller ;) så ofte fikk han fri fra bhg, for da kom vi oss fortere ut av døra. Mannen jobber slik at han ikke kunne levere på SFO på morraen, han begynner for tidlig på jobb. Og siden søvnen min var allerede ikke-eksisterende, så hadde jeg ikke mer å ta av og ville derfor ikke stå opp enda tidligere. Vi hadde allerede halvannen time på oss på morraen, og det er egentlig mer enn nok. ;) i år tar de bussen, og vi bruker bare mellom 20-40 min på morraen. Så 1,5 timer burde holde. Men igjen, jeg snakket ofte med læreren..og hun hadde forståelse for det. Vi pratet også med guttungen hva han skulle gjøre om døra til klasserommet var lukket når han kom (ofte kom han jo i det det ringte inn og da står alle i kø for å komme inn og da var det ikke noe problem for da stilte han seg bare bakerst i køen)..
Etter jul allierte jeg meg med naboen, og han fikk sitte på med de til skolen. Dermed kunne jeg få skifte bleier og krangle med bhg gutten uten samme tidspresset. ;)

Det ser ut til og være ett utbredt problem i klassen til jentungen med forsentkomming også tydeligvis. Står på ukeplanen at man må jobbe med og komme tidsnok til skolen og inn etter frimenuttene.

Og i dag tidlig måtte jeg skynde på jentungen så vi ikke skulle komme for sent. Fortalte hvor viktig det var og være tidsnok, og la til at det var jo littt flaut og komme for sent - når alle andre var i gang, hvorpå jeg fikk til svar at det gjorde da ikke noe, for det gjorde jo alle. Nesten hver dag kom en eller to mens de holdt på med samlingen. :rolleyes:

her er det lærere som kommer for sent ser jeg.,.. de går fra lærerværelset når det ringer inn, og skal gjerne prate litt med en kollega idet de går bort, stoppe opp ol. jeg bor like ved, så ser bort :) ser også foreldre komme med barna 5-10 minutter for sent.
vår gutt har aldri kommet for sent.

Det ser ut til og være ett utbredt problem i klassen til jentungen med forsentkomming også tydeligvis. Står på ukeplanen at man må jobbe med og komme tidsnok til skolen og inn etter frimenuttene.

Og i dag tidlig måtte jeg skynde på jentungen så vi ikke skulle komme for sent. Fortalte hvor viktig det var og være tidsnok, og la til at det var jo littt flaut og komme for sent - når alle andre var i gang, hvorpå jeg fikk til svar at det gjorde da ikke noe, for det gjorde jo alle. Nesten hver dag kom en eller to mens de holdt på med samlingen. :rolleyes:
Nemlig, og da blir det et gradvis mer omfattende problem. Dette bør tas opp i klassen, om det ikke allerede er gjort. Folk har ulike forklaringer på forsentkomming, men faktum er at for alle dem som kommer tidsnok samt kontaktlærer er det veldig forstyrrende med dem som stadig kommer for sent. I min gutts klasse er det mange barn med opptil fire andre, yngre søsken. De klarer likevel å møte presis da de allierer seg med andre foreldre som eventuelt kan ta med skolebarnet til skolen dersom det er krise. Det er snakk om å være føre var etter mitt syn. Alle kan være uheldige en sjelden gang, men når det gjentar seg til stadighet blir det et problem som berører hele klassen til slutt. Det skaper en holdning blant barna om at ok, det er helt greit å komme for sent, for det gjør "alle" de andre også. Det er jo synd og uholdbart etter mitt syn. Skyt meg den som vil, jeg står for det jeg skriver uansett :).

Nemlig, og da blir det et gradvis mer omfattende problem. Dette bør tas opp i klassen, om det ikke allerede er gjort. Folk har ulike forklaringer på forsentkomming, men faktum er at for alle dem som kommer tidsnok samt kontaktlærer er det veldig forstyrrende med dem som stadig kommer for sent. I min gutts klasse er det mange barn med opptil fire andre, yngre søsken. De klarer likevel å møte presis da de allierer seg med andre foreldre som eventuelt kan ta med skolebarnet til skolen dersom det er krise. Det er snakk om å være føre var etter mitt syn. Alle kan være uheldige en sjelden gang, men når det gjentar seg til stadighet blir det et problem som berører hele klassen til slutt. Det skaper en holdning blant barna om at ok, det er helt greit å komme for sent, for det gjør "alle" de andre også. Det er jo synd og uholdbart etter mitt syn. Skyt meg den som vil, jeg står for det jeg skriver uansett :).
Jeg er så enig med deg!

Jeg skal på foreldresamtale i morgen, og har absolutt tenkt til og forhøre meg om hvor omfattende problemet er, og hva som gjøres med det!

Det er jo tydelig at det er demoraliserende for de andre barna. Og jeg synes faktisk det er vanskelig og få mitt barn til og forstå viktigheten av og komme tidsnok når mange andre viser at det ikke er så farlig.

Back
Topp