For mange ul?

Jaybird

Gift med forumet
Kan man ha for mange ul?

Mamma pratet om det at det sikkert ikke var bra for ungen å ha for mange ultra lyder. Er jo ikke blitt forsket noe på, siden det ikke er etisk riktig. Men verken legen på sykehuset eller legen min har hatt noen formening om det.

Noen som har hørt noe?

Jeg fikk ul to ganger hver dag i over en uke, sist jeg gikk gravid...lå på sykehuset pga lite fostervann (ved termintider en gang) Og da sa de til meg at det er ikke bevist at det skader eller plager barnet...men siden ingen ting er bevist, så har jo alle mennesker hver sin mening [:)] Så du får lage deg en du og[;)]

Da satser jeg på at det ikke er farlig. Har hatt 4 til nå^_^.

jeg har allerde tatt 3 ultralyder og er i uke 14.. legen min og jordmor sa det ikke er noe farlig så kan nok bare slappe av[:)]

Eg veit ikkje om det kan vera skadeleg eller ei, men ser ingen grunn for min del å ha fleire enn nødvendig. Så eg kjem ikkje til å ta fleire UL-ar enn dei legen sender meg på. Første svangerskap hadde eg tre, ein pga blødning, ein ordinær og ein på overtidskontroll. Forrige gong hadde eg to, den ordinære og på overtidskontroll.

De har ikke kunnet fastslå at det er skadelig for barnet, men de har bevis for at det gjør NOE med barna. Studier har visstnok vist at barn som har vært utsatt for mye ultralyd, mye oftere blir venstrehendte enn andre barn. [;)]

Nå er det jo ikke akkurat et handicap å være venstrehendt, men jeg personlig synes det er en tankevekker, og ønsker derfor ikke mer ultralyd enn det som er medisinsk nødvendig.

ORIGINAL: ingentingjør

De har ikke kunnet fastslå at det er skadelig for barnet, men de har bevis for at det gjør NOE med barna. Studier har visstnok vist at barn som har vært utsatt for mye ultralyd, mye oftere blir venstrehendte enn andre barn. [;)]

Nå er det jo ikke akkurat et handicap å være venstrehendt, men jeg personlig synes det er en tankevekker, og ønsker derfor ikke mer ultralyd enn det som er medisinsk nødvendig.

Venstrehendt kan jeg takle. Har en mor som har denne "hemningen"[:D][:D].
Til nå har jeg kun hatt ul som har vært pga medisinske ting. Pluss 2 stk som varte i ca. 2 min hver fordi legen min er nysgjerrig, og jeg sier jo ikke akkurat nei til å se lille.

Vurderer å bestille en privat før ordinær. Mest fordi gubben kanskje ikke får vært med på ordinær når den blir i telemark, mens han er i vestfold. Hmmm. Får se hva det blir til[:)]

ORIGINAL: Jaybird
Venstrehendt kan jeg takle. Har en mor som har denne "hemningen"[:D][:D].
Til nå har jeg kun hatt ul som har vært pga medisinske ting. Pluss 2 stk som varte i ca. 2 min hver fordi legen min er nysgjerrig, og jeg sier jo ikke akkurat nei til å se lille.

Vurderer å bestille en privat før ordinær. Mest fordi gubben kanskje ikke får vært med på ordinær når den blir i telemark, mens han er i vestfold. Hmmm. Får se hva det blir til[:)]

Det skal nok litt mengder av ultralyd til før de kan påvise noen effekt, så det går nok aldeles bra. [:)]

Jeg hadde mange ultralyder med jenta mi og hun er utrolig smart:) Så bank i bordet så har det ikke påvirket henne negativt:) Denne gangen kommer jeg til å gå til samme jordmor som har ultralydapparat og jeg kommer ikke til å si nei til å se nurket mitt:)

Ultralyd er EGENTLIG Farlig for barnet. fostret ligger jo i vann i 9 mnd, tenk på hver gang man tar en ul, så sender det lyd bølger inn til barnet vårt, noe som kan gi alvorlige konsekvenser. Man vet ikke prosenter av det, men dette er forsket litt på i tyskland.
I Noen tilfeller kan det gi.

Diabetes
Downsyndrom
Døvhet.

Og flere ting.

Jeg for min del skal ta MAKS 1 Ul til etter at jeg fikk vite dette. jeg har 2 A 4 Ark med dette på, men orket ikke å skrive inn alt ett nå.

Så Ultralyd er egentlig en risiko legene  sier det går fint, fordi dem skal bare ha pengene sine...

Jeg skriver kunn det jeg har lest om, ikke for å dempe stemnigen. Men når en spørr vil man svare vettu [;)]

http://nrk.no/programmer/tv/puls/1.3620011

Har aldri hørt om noe annet enn økt hyppighet av venstrehendte.

Kommer snublende fra mars*

Har jeg ikke hørt noe om. Håper virkelig ikke det har noe og si. Jeg er bare i uke 8 og latt meg telle har vell hatt
6-7 ultralyder allerede.. Legene har iallefall ikke nevnt ett kvekk om at det skulle være farlig på noen måte [:)]

Det er fordi dem tenker ikke på det, de skal bare tjene pengene sine osv, dem bryr seg ikke noe om det....
jeg syntes det er helt sinnsykt. men det skal egentlig ikke være nødvendig med så mye ul i et svangerskap. jeg blir dulgt opp selv, ,men skal ha maks en til ikke noe mer

Livet er livsfarlig hver eneste dag, alt man gjør, alt man putter i seg, finner en eller annen forsker ut er farlig, i små eller store doser. Skal man gå rundt å frykte slik, blir man gal. Jeg lar meg derfor ikke vippe av pinnen for slike ting, men gjør alt med måte. Jeg stoler på hva mine leger, jordmødre mener er riktig for meg, og tar den oppfølging som er viktig. F. eks skal jeg ha vekt sjekk og navlestreng gjennomstrømming senere i svangerskapet, tar gledelig denne ul'en, fordi jeg vil heller ha et barn som lever, en å frykte hva noen få forskere mener.

Her tror jeg den vordrende mor rett å slett må stole på seg selv og sin følelse.
Jeg bryr meg ikke om eventuelle farligheter som kan forekomme på 1 av 1.000.000, men jeg er ikke den som renner ned ul.klinikken heller for jeg vil bevare spenningen litt også. Men 2-3 ul. i løpet av sv.skapet unner jeg meg:-) Og det tror jeg er ganske vanlig pr i dag :-D
Det er mye farlig som kan skje et barn og ul er ikke av det værste slaget, ellers ville de ikke hatt det tilbudet.
Er bare en gjeng med gærninger som MÅÅÅÅ forske og skremme vettet av folk til enhver tid.

Med andremann måtte jeg på ul kontroll 1 gang pr mnd pga kompl. i første sv.skap....-og hun er dog
faktisk venstrehendt ;) tilfeldigheter eller ikke!?
Spiller det noen rolle om man er venstre eller høyrehendt? Aldri tenkt at det har noe å si jeg, når noen kommenterer det " Åja, så din eldste er venstrehendt?" så svarer jeg "Ja....- å du er høyrehendt eller???"

Nei, man kan bli som FruStina sier GAL av å følge ting og saker som kan være farlig.....det er for øvrig farlig å
gå med rød silke bh også, den beskjeden fikk jeg i 1999 med førstemann, det var svææært kreftfremkallende! Jøss da!

Stol på deg selv og den følelsen du sitter igjen med etter å ha fått en slik beskjed. Blir du redd og ikke vil ta ul, så la det bare være. Bryr du deg ikke, så ta ul å kos de med å se den lille som vokser på skjermen for hver gang.
Masse lykke til!=)

Bra skrevet Bellybutton:) Jeg er også lei av at det skal være så mye skremselpropaganda i media og forskjellige plasser. Når vi går gravide er vi bekymret nok som vi er over den lille vi bærer i magen. Hvorfor blir det ikke forsket mer nøye hvis det skal være så farlig??? Det lurer jeg på. Og nå jeg gå til min jordmor tar ikke hun betalt for å ta ultralyd på meg så der er det i hvertfall ikke pga pengene. Nei jenter, jeg tror som nevnt her at vi skal bruke sunn fornuft og vi må få lov til å unne oss av og til å se den lille i magen:)

Jeg er jo mye mer engstelig for alt nå enn for 11 år siden, for da visste jeg ikke så mye som det man gjør i dag....negativt sett.
Selvfølgelig er det skjedd mye positivt på forskningen også da gudskjelov, men som du sier den skremselspropogandaen kan de la være.

ORIGINAL: Tinan

Det er fordi dem tenker ikke på det, de skal bare tjene pengene sine osv, dem bryr seg ikke noe om det....
jeg syntes det er helt sinnsykt. men det skal egentlig ikke være nødvendig med så mye ul i et svangerskap. jeg blir dulgt opp selv, ,men skal ha maks en til ikke noe mer

Eeeh? Penger? Har ikke betalt et rødt øre. Og jeg vil tro at det skal litt mer til for å få downs enn ekstra ul. Er jo ikke en skade som oppstår i livmor, er en genfeil den har fra starten av.

Tenker mer på hjerneskader jeg da. Evt. vokseskader osv.

Men takk for svar alle sammen=). Tror jeg velger å ikke la meg skremme av noe som verken er sikkert eller usikkert. Hadde man gjort det, så hadde jeg sluttet å spise gulrøtter da dagbla gikk ut og sa at man fikk kreft av det. Hihihi.

Ja penger. men som jeg sa, Dette var jo ikke for å være sjip, og som fru stina sa at mange forskere prøver å gjøre oss kommende mødre gale å engstelige osv. Jeg skrev bare om det jeg har i dokumenter.
Selv lar jeg meg ikke lure, har selv hatt 2 ul hittil.

Jeg ville bare dele det jeg har lest, fordi du spurte, syntes ikke man skal hugge hånden av noen da, så lenge man spørr å får et svar......

Back
Topp