For lite melk?

sola90

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Marsboerne 20 18
Den siste uka skal lillegutt ha mat veldig ofte, spesielt på formiddagen og ettermiddag-kveld. Da har jeg bare små pauser imellom hvor jeg rekker en dotur eller smøre meg mat o.l. Er vi heldige så sover han 2-3 timer på ettermiddagen hvor jeg får en pause. Spesielt i går fra kl 17-24 bare skreik han hvis han ikke fikk pupp. Var sikker på at jeg hadde nok melk, kjenner jo at de fyller seg opp igjen (hvis de rekker det før han skal ha mer). Vekta var bra på sykehuset, men han har gått opp lite etter vi kim hjem. 77g første uka og 50g andre uka vi var hjemme. Må vel krype til korset å prøve mme, selv om jeg ikke har veldig lyst..

Økedøgn? Var min første tanke.. les litt om det på nett :)

Han har jo ikke gått opp så mye så kan være tegn på lite melk, spesielt da det har vart så lenge. Anbefaler å gi pupp til de er tomme og deretter tilby mme en stund så baby blir fornøyd. På denne måten kan det forhåpentligvis løse seg selv med tanke på melkeproduksjonen og at den kommer i gang igjen av seg selv :)

Min jente på 3 uker henger også i puppen om ettermiddagen/kvelden. Føles ut som amming non stop i 3-4 timer, og hun blir hysterisk hvis hun ikke får pupp. Dette er helt normalt (men slitsomt!) og jeg ville sjekket med hs før jeg ga mme. Men det skal sies at min jente har lagt på seg rundt 180 gram i uka..

Kanskje han får for mye av den tynne melka? Tøm brystet helt, ikke bytt bryst så fort og bruk god tid. Formelk kan barna få for mye av dersom man har overproduksjon ;)

....vi har måtte ty til ei flaske mme om kvelden for å få frøkna til å slutte å skrike :)

Jeg har alt for mye formelk, brystbetennelse og såre bryster. Har slitt i snart 5 uker med amming og lillegutt bare kaver ved brystet ig har mye vondt i magen. Han blir ikke mett siden formelken ikke er mettende. Har prøvd en meteode de anbefaler for å redusere mengden på ammehjelpen og tatt kontakt med de, men skal visst ikke gjøre det når man har betennelse. Den siste tiden så har lillegutt ville amme hele tiden, sover dårlig og mye luftsmerter. Har prøvd alt, minifom, semperdråper, ammete, fennikkelte og kiropraktor. I går kjøpte jeg hipp erstatning og har gitt det flere ganger nå, ammer kun få ganger for kosens skyld. Og hittil er det en ny baby, så blid og fornøyd og ikke minst mett! Og han sover flere timer i strekk, sov 6 timer i natt og det har aldri skjedd før :) jeg føler det er trist å ikke få til ammingen og føler meg litt som en dårlig mamma, men igjen det viktigste er at barnet er fornøyd:)

Jeg har alt for mye formelk, brystbetennelse og såre bryster. Har slitt i snart 5 uker med amming og lillegutt bare kaver ved brystet ig har mye vondt i magen. Han blir ikke mett siden formelken ikke er mettende. Har prøvd en meteode de anbefaler for å redusere mengden på ammehjelpen og tatt kontakt med de, men skal visst ikke gjøre det når man har betennelse. Den siste tiden så har lillegutt ville amme hele tiden, sover dårlig og mye luftsmerter. Har prøvd alt, minifom, semperdråper, ammete, fennikkelte og kiropraktor. I går kjøpte jeg hipp erstatning og har gitt det flere ganger nå, ammer kun få ganger for kosens skyld. Og hittil er det en ny baby, så blid og fornøyd og ikke minst mett! Og han sover flere timer i strekk, sov 6 timer i natt og det har aldri skjedd før :) jeg føler det er trist å ikke få til ammingen og føler meg litt som en dårlig mamma, men igjen det viktigste er at barnet er fornøyd:)
Kjenner meg så godt igjen i følelsen at man er en dårlig mamma og litt mislykket da man ikke fikk det til, men 'hello', vi er da egentlig fantastiske mammaer som faktisk finner ut hva som er det beste for barna våre og hva som gjør dem lykkelige, samt gir dem det :) Mette og fornøyde barn er viktigst og da får man også mulighet til å knytte seg godt til den lille og bare nyte tiden sammen!

Last edited:
Kjenner meg så godt igjen i følelsen at man er en dårlig mamma og litt mislykket da man ikke fikk det til, men 'hello', vi er da egentlig fantastiske mammaer som faktisk finner ut hva som er det beste for barna våre og hva som gjør dem lykkelige, samt gir dem det :) Mette og fornøyde barn er viktigst og da får man også mulighet til å knytte seg godt til den lille og bare nyte tiden sammen!
Det er så sant:) er nok naturlig å føle seg litt mislykket når man ikke får til noe som skal være så naturlig. Også er storsett alle helsesøstrene jeg vet om imot mme og vil helst at man skal amme. Men som jordmor sa til meg når jeg var gravid at amming er ikke så lett som mange tror, og man skal ikke amme for en hver pris. Det viktigste er at man prøver:)

Det var helsesøster som sa vi skulle prøve mme etter amming på ettermiddag og kveld, fikk ikke noen god forklaring på hvorfor vi skulle starte rett på det, og heller ikke noe jeg kunne prøve for å få til amminga. Vi var ikke helt fornøydd med det, så venta noen dager før vi valgte å gi han en flaske. Han blei hvertfall mett, og har nå sovet i 4,5 time! Puppene har fylt seg opp igjen, så venter bare på at han skal våkne! Skal ringe helsestasjonen i morgen og spørre om hjelp fra ammehjelpen. :)

Den første mnden / de to første mndene kan de ha økedøgn annhver dag/ flere ganger i uka. Frøkna vår er 3 1/2uke og har kanskje 3-4dager i uke der hun spiser nesten hele tia. Ikke mye jeg rekker på den tida hun ikke spiser. Men jeg bruker å gå en tur på formiddagen med henne i vogna, for da sover hun og sover gjerne en time i vogna ute etter at vi er kommet hjem fra tur.

Pass på å amme lenge på hvert bryst, siden det er den siste melka som er fetest. Om hun sovner etter kort tid ved brystet men våkner fort igjen så bruker jeg å tilby samme puppen hun amma sist fra om jeg føler hun ikke fikk "tømt" den ordentlig.

Var akkurat likt med de to eldste mine :) de spiste stort sett hele tia de første mndene de og :)

Jeg fikk ikke igang melken på barsel, men med en gang jeg kom hjem begynte det litt. Har fortsatt ikke nok, så her går det i en god blanding av morsmelk fra pupp, pumping for å få fart i sakene (forsovet praktisk med litt morsmelk i kjøleskapet) og mme dersom det ikke er nok... Prøvde det meste på barsel, men hun gikk ned 9,4% ifh til fødselsvekt. Jordmødrene som da satt igang mme. Litt godt med flaske i ny og ne her man prøver å komme seg etter en tøff fødsel, men godt å se at melken er på vei! Hadde jo en ide om fullamming før jeg ble gravid.

Men er det noen som vet om det er noe forhold mellom mengde mme og vanlig morsmelk? Er feks 30 ml 30 ml, om de så er den ene eller andre?

Jenta vår skrek hele første døgnet på barsel, men etter at vi fikk i henne nok mat sover hun så og si hele dagen. Må vekke henne for å få i henne mat, da er hun våken en stund før det er tilbake i drømmeland. Skal vel egentlig ikke klage over en stille baby... Men nesten så man lurer på om det er noe som er feil. "Alle" gråter jo hele tiden den første tida :D

Jeg fikk ikke igang melken på barsel, men med en gang jeg kom hjem begynte det litt. Har fortsatt ikke nok, så her går det i en god blanding av morsmelk fra pupp, pumping for å få fart i sakene (forsovet praktisk med litt morsmelk i kjøleskapet) og mme dersom det ikke er nok... Prøvde det meste på barsel, men hun gikk ned 9,4% ifh til fødselsvekt. Jordmødrene som da satt igang mme. Litt godt med flaske i ny og ne her man prøver å komme seg etter en tøff fødsel, men godt å se at melken er på vei! Hadde jo en ide om fullamming før jeg ble gravid.

Men er det noen som vet om det er noe forhold mellom mengde mme og vanlig morsmelk? Er feks 30 ml 30 ml, om de så er den ene eller andre?

Jenta vår skrek hele første døgnet på barsel, men etter at vi fikk i henne nok mat sover hun så og si hele dagen. Må vekke henne for å få i henne mat, da er hun våken en stund før det er tilbake i drømmeland. Skal vel egentlig ikke klage over en stille baby... Men nesten så man lurer på om det er noe som er feil. "Alle" gråter jo hele tiden den første tida :D
Tror ikke mme og mm kan måles opp mot hverandre, siden ingen produserer samme nivå næringsstoffer i mm. Derfor de sier at babyen spiser når den vil, når den er sulten.

Min baby skriker ikke mye :p kun når hun er sulten.

Er omtrent i samme situasjon som deg.
Helsesøster sa til meg at noen ganger kunne (tilfeldig tal) 30ml mm være nok, andre gonger ikke - dette fordi næringsibbholdet i melken ikke alltid er lik. Jeg merker hvertfall forskjell og at det noen ganger går fortere før han vil ha mat enn andre ganger når han får mm på flaske.

Det er også slik at mme og mm ikke kan sammenlignes i ml.

Kan jeg spør hvordan det går? Hvor ofte ammer/pumper du?
Føler produksjonen står i ro her.

Det går bedre og bedre. Går stort sett 2-3 timer mellom hver gang. Hun har og endelig begynt å våkne av seg selv når hun er sulten. Eneste er natta, da lar vi henne sove til hun våkner. Ammer gjerne rundt 12-1 før jeg sovner, da sover hun til rundt 5-6 :-D

De første dagene måtte jeg vekke henne hver tredje time. Hun var som et slakt. Hehe. Har. Så og si kuttet ut mme helt, men pu per litt innimellom. Virker som hun sliter litt med ene brystet, eller at det erlitt tett. Pumpet det isted da det var stein hardt, og jeg fikk ut ca 110 (!) ml på 10-15 min. 2 dager siden lå det på rundt 40 ml. Tydelig at hun ikke har fått så mye ut av det ihvertfall! Får håpe det hjelper med øitt massasje og pumping/stimuli.

Det går bedre og bedre. Går stort sett 2-3 timer mellom hver gang. Hun har og endelig begynt å våkne av seg selv når hun er sulten. Eneste er natta, da lar vi henne sove til hun våkner. Ammer gjerne rundt 12-1 før jeg sovner, da sover hun til rundt 5-6 :-D

De første dagene måtte jeg vekke henne hver tredje time. Hun var som et slakt. Hehe. Har. Så og si kuttet ut mme helt, men pu per litt innimellom. Virker som hun sliter litt med ene brystet, eller at det erlitt tett. Pumpet det isted da det var stein hardt, og jeg fikk ut ca 110 (!) ml på 10-15 min. 2 dager siden lå det på rundt 40 ml. Tydelig at hun ikke har fått så mye ut av det ihvertfall! Får håpe det hjelper med øitt massasje og pumping/stimuli.

Kjekt å høre. Her virker det som produksjonen står stille. Har i tre dager ammet/ pumpet hver/annenhver time- lengste er tre timer og produksjonen er veldig lav.
Med tanke på at jeg har ca 25ml på begge til sammen og det ikke vil øke er jeg nå kommet til et punkt der jeg lurer på å droppe det - men jeg vil også få til ammingen.

Kjekt å høre. Her virker det som produksjonen står stille. Har i tre dager ammet/ pumpet hver/annenhver time- lengste er tre timer og produksjonen er veldig lav.
Med tanke på at jeg har ca 25ml på begge til sammen og det ikke vil øke er jeg nå kommet til et punkt der jeg lurer på å droppe det - men jeg vil også få til ammingen.

Huff. Ingen god følelse. Jeg har og hele tiden vært innstilt på å fullamme, så er ganske glad for at det begynner å løsne. Faktisk vært sambo som har vært hardest på pumpinga, samtidig som han prøvde å få meg til å se at det ikke er noe nederlag å måtte ty til flasken. Selvfølgelig veldig deilig med disse flaskene midt i natta, og lettere å se hvor mye de får i seg. Men gud så kjedelig med all den kokingen av flasker. Har litt få flasker, iom at vi ikke flasker fullt, så her har jeg stått og kokt flasker til alle døgnets tider *zzz*

Akkurat samme her! Kanskje 30-40 totalt ved pumping og det annenhver time greiene funket ikke! For min del kommer jeg bare til å fortsette ammingen og gi mme etterpå til hvert måltid.. Synes det er litt hyggelig da jeg har slått meg til ro med ar jeg ikke er noe melkemaskin ;)

PS. Vet ikke om du har sett denne, men jeg fant litt trøst i den da jeg deppet over å ikke få til fullamming!

http://forskning.no/hormoner-svangerskap/2010/01/amming-ikke-sa-sunt-som-vi-tror

Back
Topp