For lite melk? Eller kolikk?

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Blir litt påvirket av folk rundt meg om dagen som maser om at mini her har kolikk. Han er litt utolig noen timer hver kveld før han sovner for natten. Men han gråter ikke konstant, han vil helst ha pupp hele tiden i denne perioden, får han det gråter han ikke. Jeg orker ikke ha han hengende i puppen i fire timer, så må pause han litt innimellom og da vil han bli båret /bysset/sovner oppå meg. Dette er da ikke kolikk det?? Eller er det det?
Lurer på om han kan få for lite melk, puppene kjennes så "tomme" ut nå, de blir liksom aldri ordentlig harde lenger. Ikke etter 5-6 timer heller, men det kommer jo melk. Mulig han trenger mer enn jeg har på kveldstid, at det er derfor han blir urolig?

Selv tror jeg han bare har behov for nærhet, trygghet og kos av mamms før natten, pluss at han spiser seg opp til natten.

Her er det også sånn på kvelden; gråter, men ikke i ett, og vil ha mye mat. Jeg tror, som du, at han spiser for natten. Tror det er veldig vanlig at de blir urolige på kvelden, og så går det over etter noen måneder, forhåpentligvis :)

Vi har det også slik. Hun vil helst ligge ved puppen tre-fire timer før hun tar natta, småsover litt ved puppen innimellom, men våkner opp og tar tak igjen like etterpå. Jeg legger meg på senga og ammer henne liggende på kveldstid, men må av og til litt opp og gå, ta meg en tur på do, spise og drikke litt osv mens pappaen tar over vakta på soverommet, og da blir hun urolig og gråter litt. Men det er sånn "utålmodig og småsur"-gråt, ikke "vondt eller har det skikkelig fælt"-gråt. Stilner med en gang hun får puppen igjen, det gjør det ikke dersom det er kolikk meg bekjent. Er også ganske slapp og tom i puppene på kveldstid, men der er melk, bare litt mindre og fetere. Hun må jobbe hardere for å få den ut, og blir litt irritert og utålmodig, men sover til gjengjeld lenger økt i etterkant enn noe annet tidspunkt på døgnet :)

Det er relativt normalt at babyer har en urolig periode på ettermiddag/kveld.. :) Mi er og sånn. Hun får pupp når hun vil. Det er også normalt at puppene føles "tomme" på kvelden, men de er nok ikke det..
Det føles fort litt slitsomt når baby bare vil henge på puppen, men jeg tenker at de er små bare en gang, og babykosen får man aldri igjen.. <3

Gråter endel i perioder.. Vil bare ha pupp.. Men jeg prøver begrense litt da jeg har mye melk og vektoppgangen er stor.. Så heldigvis for nuk smokker sier jeg i kveld.. I morgen liker hun vel mam best.. :p

Vil bare sove i fanget og er generelt litt urolig.. Men jeg mistenker låsninger i nakke/rygg. Så skal gå sjekka det..

Sånn er det her også, men jeg vet han vil ha mer mat enn jeg kan gi ham. Gir derfor tillegg på kveld/natt hvis han fortsatt er sulten etter amming (noe han til nå har vært). Stor gutt trenger mye mat (4620 gram v/fødsel). Høres ikke ut som kolikk..

Helt normalt at de er urolige på kveldstid og trenger absolutt ikke å være kolikk. Står veldig godt forklart med tips på ammehjelpen.no:

https://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

https://ammehjelpen.no/artikkel/96/Kolikk-og-rad-ved-spedbarnsgrat

"En vanlig definisjon på kolikk er ”at et friskt barn gråter tre eller flere timer hver dag, minst tre ganger i uken i en periode på minst tre uker”. Kolikk gir seg nesten alltid ved tre måneders alder. Her får du noen tips til hva du kan gjøre om barnet ditt har kolikk, men også dersom barnet ditt gråter mye og det ikke har kolikk."

Du kan jo feks prøve å gi litt mme på
Flaske etter litt amming akkurat på kveldstid å se responsen på det? :)

Blir litt påvirket av folk rundt meg om dagen som maser om at mini her har kolikk. Han er litt utolig noen timer hver kveld før han sovner for natten. Men han gråter ikke konstant, han vil helst ha pupp hele tiden i denne perioden, får han det gråter han ikke. Jeg orker ikke ha han hengende i puppen i fire timer, så må pause han litt innimellom og da vil han bli båret /bysset/sovner oppå meg. Dette er da ikke kolikk det?? Eller er det det?
Lurer på om han kan få for lite melk, puppene kjennes så "tomme" ut nå, de blir liksom aldri ordentlig harde lenger. Ikke etter 5-6 timer heller, men det kommer jo melk. Mulig han trenger mer enn jeg har på kveldstid, at det er derfor han blir urolig?

Selv tror jeg han bare har behov for nærhet, trygghet og kos av mamms før natten, pluss at han spiser seg opp til natten.
Det er veldig vanlig at det er slik på kveldene. De spiser seg opp til natta. Vi produserer mindre men tykkere melk på kveldene.
Alle mine tre barn har gjort det:)

Det er veldig vanlig at det er slik på kveldene. De spiser seg opp til natta. Vi produserer mindre men tykkere melk på kveldene.
Alle mine tre barn har gjort det:)

Dette er helt vanlig ja..

Jeg hadde ikke ville gitt mme i tillegg på kvelden om babyen sover godt på natta og har bra vektoppgang.. Dette vil jo bare ødelegge din produksjon..

Hvis han er tydelig sulten ville jeg gitt mme og pumpet etter amming kveld/natt for å øke produksjonen (dette lærte jeg på barselavd på sykehuset). Men det er meg, du vet best selv hva som føles riktig! Hvordan gikk det i går?

Helt normalt at de er urolige på kveldstid og trenger absolutt ikke å være kolikk. Står veldig godt forklart med tips på ammehjelpen.no:

https://ammehjelpen.no/artikkel/100/Kveldsamming-og-urolige-barn-om-kvelden

https://ammehjelpen.no/artikkel/96/Kolikk-og-rad-ved-spedbarnsgrat

"En vanlig definisjon på kolikk er ”at et friskt barn gråter tre eller flere timer hver dag, minst tre ganger i uken i en periode på minst tre uker”. Kolikk gir seg nesten alltid ved tre måneders alder. Her får du noen tips til hva du kan gjøre om barnet ditt har kolikk, men også dersom barnet ditt gråter mye og det ikke har kolikk."

Høres helt normalt ut dette da ja, husker de andre også var litt sånn en periode, og det ble mast om kolikk og det samme den gang. "Han kan jo ikke få mat hele tiden, han kan ikke ligge oppå deg hele tiden, han må lære å sove selv, han må jo sove i egen seng! Når skal han få lov til det da? Han har kolikk!! "

Høres helt normalt ut dette da ja, husker de andre også var litt sånn en periode, og det ble mast om kolikk og det samme den gang. "Han kan jo ikke få mat hele tiden, han kan ikke ligge oppå deg hele tiden, han må lære å sove selv, han må jo sove i egen seng! Når skal han få lov til det da? Han har kolikk!! "

Nyfødte har jo behov for nærhet.. Og puppen er jo det beste og tryggeste de vet.. Selvsagt vil de ha den.. Og sove alene? Noe så skummelt? De er jo vant til livmora.. Trangt og nærhet til mor.. Nei.. Det kommer seg når barna er klare for det..

Nyfødte har jo behov for nærhet.. Og puppen er jo det beste og tryggeste de vet.. Selvsagt vil de ha den.. Og sove alene? Noe så skummelt? De er jo vant til livmora.. Trangt og nærhet til mor.. Nei.. Det kommer seg når barna er klare for det..
Helt enig! Og den babytiden går så altfor fort uansett, så jeg vil nyte hvert sekund med kos og nærhet jeg kan få!

Her også er han urolig og gråter litt på kveldstid. Men tror han bare spiser seg opp til natta. For da sover han jo godt. Men har også hørt det der "han kan da ikke få mat hele tiden, kanskje han har kolikk?" Fikk også høre det med jenta mi. Ikke noe kolikk der heller nei.

Første min hadde kolikk. Han gråt utrøstelig hver natt mellom 24-01 og 03. Vi bysset og styrte og det hjalp egentlig ikke. Denne gangen er det ikke kolikk I det hele tatt og bare litt uro på kvelden. At pappaen sitter og vugger/går med tulla og litt vekketid fra puppen hjelper på.

Back
Topp