For eller i mot ferber?

  • Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet
Så sterkt imot at jeg ikke helt har ord :p
Jeg synes ikke det er respektfult og kjærlig ovenfor barnet å drive med den metoden. Den er unaturlig for meg da man må trosse nærmest hvert eneste instinkt man har som mor, det fremmer ikke tilknytningen mellom barn og foreldre -heller motsatt og jeg synes det burde vært forbudt å la barn ligge å gråte alene. Det er en gammeldags holdning som preger hele metoden, og barnets psykiske behov blir oversett. Foreldrene får ofte høre at det er de som foreldre som har det verst når de må høre på barnet gråte, men at det vil gå over og da blir alt bra. For det første er det 100 ganger verre for babyen enn foreldrene. Ingen tvil der. Og for det andre så blir det kun til at det gjør at babyene tier stille når de har det vondt/gråter (for de slutter jo å gråte). De har det like vondt inni seg, men vissheten om at mamma og pappa kommer forsvinner.
 
Huff nei, den er fæl.... Satt heller ved siden av sengen hennes å holdt henne i hånde når hu gråt, hadde ikke klart å gå ut :(
 
Trodde ingen var for jeg. Det er gammeldags.
 
Trodde ingen var for jeg. Det er gammeldags.

Er mye "ferber light" ute å går, der barnet ikke skal plukkes opp, der man skal gå ut og inn med visse mellomrom, der man skal sitte med ryggen til osv. Konsekvensene for barnet blir det samme selv om foreldrene føler seg bedre. Barnet skjønner ikke hvorfor mamma og pappa ikke vil hjelpe og angsten og mistilliten blir stor.
 
Helt imot.
Et barn gråter fordi det trenger nærhet av mor og far ev forskjellige grunner. Da er det unaturlig og ondskapsfullt å ikke gi det.
 
Mot, et barn skal ikke gråte og ikke bli hørt. Uansett om det er pga "uvanen" med å bli bysset, sunget til, holdt, ammet eller hva det nå er for å sovne, eller andre ting.
 
Er mye "ferber light" ute å går, der barnet ikke skal plukkes opp, der man skal gå ut og inn med visse mellomrom, der man skal sitte med ryggen til osv. Konsekvensene for barnet blir det samme selv om foreldrene føler seg bedre. Barnet skjønner ikke hvorfor mamma og pappa ikke vil hjelpe og angsten og mistilliten blir stor.
Trodde det var fet som var ferber? Gå inn og ut med intervaller? 3-10 min eller noe?
 
Imot på små barn, men da vår var 1,5år, jeg gravid på nytt, og vi fremdeles sleit massivt med både legging og nattesøvn så vi ingen annen utveg enn å forsøke ett eller annet. Jeg visste det ikke da, men det vi gjorde minte veldig om en ferber light.
At ungen skal få angst og tilknytningsproblemer etter de tre dager det tok nekter jeg å tro. Vi fikk en ny unge som spiste bedre, vokste bedre og utviklet seg positivt på alle måter. Og vi foreldrene slapp å gå totalt i oppløsning. Jeg skjønner at metoden er omdiskutert, men jeg synes man skal være forsiktig med å være for bastant når man ikke har hatt barn med søvnproblemer selv.
 
Imot på små barn, men da vår var 1,5år, jeg gravid på nytt, og vi fremdeles sleit massivt med både legging og nattesøvn så vi ingen annen utveg enn å forsøke ett eller annet. Jeg visste det ikke da, men det vi gjorde minte veldig om en ferber light.
At ungen skal få angst og tilknytningsproblemer etter de tre dager det tok nekter jeg å tro. Vi fikk en ny unge som spiste bedre, vokste bedre og utviklet seg positivt på alle måter. Og vi foreldrene slapp å gå totalt i oppløsning. Jeg skjønner at metoden er omdiskutert, men jeg synes man skal være forsiktig med å være for bastant når man ikke har hatt barn med søvnproblemer selv.
Jeg har hatt barn med søvnproblemer å er likevel fullstendig i mot ferber
 
Imot på små barn, men da vår var 1,5år, jeg gravid på nytt, og vi fremdeles sleit massivt med både legging og nattesøvn så vi ingen annen utveg enn å forsøke ett eller annet. Jeg visste det ikke da, men det vi gjorde minte veldig om en ferber light.
At ungen skal få angst og tilknytningsproblemer etter de tre dager det tok nekter jeg å tro. Vi fikk en ny unge som spiste bedre, vokste bedre og utviklet seg positivt på alle måter. Og vi foreldrene slapp å gå totalt i oppløsning. Jeg skjønner at metoden er omdiskutert, men jeg synes man skal være forsiktig med å være for bastant når man ikke har hatt barn med søvnproblemer selv.
Hvordan vet du at vi ikke har hatt barn med søvnproblemer?
 
Gammeldags og gammeldags, det ble anbefalt når jeg fikk storesøster for 7 år siden...
Den blir fremdeles anbefalt av hs. Men mange hs i dag henger på enkelte områder igjen i fortiden og går imot nyere anbefalinger fra psykologer. Ferbermetoden er basert på bøker om omsorg for spedbarn skrevet helt tilbake på 1895 :eek: Vi burde vel ha kommet lengre i dag.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Vil-forby-skrikekurer-for-spebarn-6992117.html

Utdrag:
- Denne forskningen (som viser negative konsekvenser for barnets utvikling) er relativt ny og har ikke materialisert seg hos helsemyndighetene og praktikerne innenfor barnevern og helsestasjoner ennå. Men nå er det på tide at den gjør det. Jeg mener det er spesielt viktig at undervisningen til helsesøstre og barnevernspedagoger tar dette opp i seg, sier Mørch.
 
Hvordan vet du at vi ikke har hatt barn med søvnproblemer?
Det var kanskje dumt å ordlegge meg sånn, men tviler på at de fleste som svarer her i denne tråden har vært på nippet til å pakke sakene sine og reise fra alt pga fortvilelsen søvnproblemer fører til.

Når jeg tenker meg om så skjønner jeg ikke poenget med en slik tråd hvor bare et svar er riktig, og jeg var dum nok til å bite på..
 
Back
Topp