For dere som ikke har fått det med seg

Er vell vandlig det no, som sagt at ikke det er noe spes.
Jeg får tul i uke 7 men det er pga jeg er gravid med ivf ..
om du vil ha tidlig ul må du gå privat og betale dette selv :)
 
Sendte en mail til helsenorge og spurte jeg. Ble videresendt til helsedirektoratet. Her er svaret jeg fikk. Jeg har nå selv sendt en mail til legen min og gjort de oppmerksom på endringene..

"Svar på henvendelse

Mitt legekontor sier blodprøver ikke kan tas før tidligst i uke 12 (sykehuset vil si de er ugyldige) og at det dermed ikke er noe poeng å sette opp time før det om det ikke er noe spesielt jeg vil prate om" Hvorfor står det fra uke 6-12 på deres sider? Ser også andre får time tidligere og tar blodprøver. Hvordan kan det ha seg?


"Ta en telefon til lege eller jordmor for å avtale første svangerskapskonsultasjon så tidlig som mulig. Du bør få timeavtale innen en uke.
Kontroll 1: uke 6-12"


Hei og takk for henvendelse. Nasjonale faglige retningslinjer for svangerskapsomsorg ble utarbeidet av helsedirektoratet ble lansert og publisert 06.06.2018. Den erstatter versjonen IS-1179 som ble utgitt av Sosial og helsedirektoratet i 2005. Retningslinjen setter en standard for et faglig forsvarlig tilbud til gravide uten komplikasjoner og risiko. Nasjonale faglige retningslinjer er ikke rettslig bindende, men normerende og retningsgivende. Dersom helsepersonell velger tiltak som avviker fra gjeldende retningslinjer, skal dette dokumenteres i pasientens journal ifølge pasientjournalforskriften § 8 h (lovdata.no).



Retningslinjen gjelder for helsepersonell i svangerskapsomsorgen som tilbyr tjenester til gravide, samt for gravide og deres familie. Den kommunale svangerskaps- og barselomsorgstjenesten utøves primært av fastleger og jordmødre.



I retningslinjen anbefales første og/eller andre konsultasjon i første trimester. ( Første trimester til uke 12)
Gravide bør får tilbud om første konsultasjon så snart som mulig og senest en uke etter at hun henvender seg til fastlege eller jordmor for å avtale time. Hensikten med den første samtalen tidlig i svangerskapet er å identifisere behov for veiledning, støtte og for å oppmuntre til sunne levevaner. Helsepersonell bør legge vekt på forhold som kvinnen er opptatt av og ta hensyn til den sosiale og kulturelle konteksten til den aktuelle familien. Det betyr at første konsultasjon primært er for å kartlegge og snakke om levevaner og gi veiledning og råd om det du har behov. Dersom lokal laboratoriet ikke kan motta graviditetsprøver før etter graviditetsuke 12, er det en lokal prosedyre som ikke helsedirektoratet står bak. Tilrettelegges for dette må da gjøres lokalt ved en ekstra konsultasjon i uke 12 eller et tilbud om å bare ta blodprøvene etter uke 12.




Vennlig hilsen,


Hege-Maria Aas

seniorrådgiver

avd. barne- og ungdomshelse

tlf.0047- 810 20 050, dir. 95931888


Helsedirektoratet
 
Legen min ringte tilbake i dag og sa at de ikke var klar over de nye retningslinjene, men at de skulle ta det til etteretning fremover.
 
Legen min ringte tilbake i dag og sa at de ikke var klar over de nye retningslinjene, men at de skulle ta det til etteretning fremover.

Så bra du gjorde det og de hørte etter [emoji6]

Må kanskje vurdere ringe mitt legekontor også etter hvert [emoji28] bare 5+4 i dag....
 
Var hos legen pga medisinbruk i uke 5, men hun sa jeg skulle bestille ny time til uken etter for å ta prøver og slikt. Så i uke 6 fikk jeg tatt prøver og fikk helsekortet for gravide [emoji4] Så man kan dra til legen fra uke 6, står på helsedirektoratet sine sider [emoji16]
 
Utfordringen med å ta blodprøver før uke 12 er at man ikke får svar på rhesusprøvene i følge mitt legesenter. De skal vel sjekke om det har dannet seg antistoffer elns
 
Må ringe legen omen resept til jentungen i morra dåner kanskje om en time i samme slengen [emoji5] pga jobb ønsker jeg en spesiell ukedag så er jo greit å være ute i litt god tid [emoji6]
 
Jordmor ønsket meg inn med engang hun, egentlig ikke ny time før uke 24, men det var alt for lenge sa hun, så jeg skal tilbake etter 12 ukers blodprøvene. Men for å finne ut når 12 uker er, skal vi på TUL.. ;)
 
Fikk time hos legen om 3 uker, da er jeg 9+2 [emoji173]️
 
Når jeg ble gravid i 2015 var det time akkurat uke 12, da pga rhesusprøver. Får ringe de om et par uker og høre om de ønsker time tidligere denne gangen. Personlig har jeg ikke veldig behov med mindre noe skjer eller jeg trenger sykemelding, så tar det litt etterhvert :) Uke 12 er rundt 15 desember for meg ca, så det er jo litt tid til :)
 
Når jeg ble gravid i 2015 var det time akkurat uke 12, da pga rhesusprøver. Får ringe de om et par uker og høre om de ønsker time tidligere denne gangen. Personlig har jeg ikke veldig behov med mindre noe skjer eller jeg trenger sykemelding, så tar det litt etterhvert :) Uke 12 er rundt 15 desember for meg ca, så det er jo litt tid til :)

På en måte tenker jeg samme men samtidig deilig å ha hatt første time så føler jeg jeg er mer i gang [emoji28]

Sist var jeg inne tidlig i uke 7 eller noe. Og var kjekt dor fikk brukt for sykemelding noen uker etterpå ei ukes tid pga låsning.
 
Back
Topp